Pētījumi pierādījuši, ka, apgūstot svešvalodu jau agrā bērnībā, bērniem veidojas pareiza valodas intonācija un izruna. Tāpat arī, atšķirībā no pieaugušajiem, bērni nebaidās un arī nākotnē nebaidīsies pielietot dažādas valodas, kas, savukārt, var palīdzēt gan saziņā ar cilvēkiem, gan arī profesionālajā attīstībā. Valodas arī sniedz bērnam ieskatu dažādās kultūrās, kā arī domāšanas un rīcības veidos, kas ir ļoti būtiski mūsdienu atvērtajā pasaulē.

Padomi veiksmīgai valodas apguvei

Pirmais ekspertu padoms paredz, ka, gluži tāpat kā mēs apgūstam savu dzimto valodu, bērns var iemācīties arī vairākas valodas. Ja latviešu valodas apguvi nodrošina ģimene, tad svešvalodu bērns var mācīties, piemēram, no auklītes. Šis ir efektīvs un Latvijā samērā viegli realizējams veids, kā jau ļoti jaunam bērnam ļaut ieklausīties vairākās valodās. Latviski runājošā ģimenē būtu ieteicams pieņemt, piemēram, krievu valodā runājošu aukli, savukārt krievvalodīgās ģimenēs - latviski runājošu. Šādā veidā bērns ikdienā dzirdēs un uztvers divas valodas, kas, savukārt, veicinās bērna valodu prasmi.

Vēl kāds nozīmīgs padoms, kas būtu jāņem vērā, izvēloties valodu apmācību veidu, ka pasniedzējam, kurš māca svešvalodu, attiecīgajai valodai būtu jābūt dzimtajai. Šis nosacījums ir būtisks gan izvēloties valodu apmācības, gan pieņemot darbā auklīti. Ir pierādījies, ka visefektīvākā valodas apguve notiek tad, kad skolotājs pasniedz savu dzimto valodu. Kā piemēru eksperti min, ka cilvēkiem šķistu savādi, ja turku tautības pārstāvis mācītu latviešu valodu, taču, ja vācu valodu māca skolotājs, kura dzimtā valoda ir latviešu, tas tiek pieņemts par normu. Šis ir viens no būtiskākajiem elementiem, kas ietekmē valodas apmācību kvalitāti, veicina pareizu izrunu, kā arī ļauj bērnam gūt priekšstatu par dažādu tautu pārstāvjiem un to kultūrām.

Trešais valodas ekspertu padoms - valodas apmācības grupā nevajadzētu būt vairāk kā 4-7 bērniem. Šādā veidā bērniem tiek nodrošināta iespēja apmācību laikā runāt apgūstamajā valodā, tajā pat laikā nezaudējot pasniedzēja individuālo pieeju ikvienam bērnam.

Apmācībās, protams, jāizmanto bērna uztverei atbilstoši mācību materiāli, kā, piemēram, video un audio ieraksti, specializētas datorprogrammas, interesantas spēles un citas metodes, kas spēj ieinteresēt bērnu un mācību procesu padarīt iespējami interaktīvu. Sarežģītas gramatikas grāmatas nebūs motivējošs mācību materiāls, bet atraktīvs valodas apguves process veicina bērnu iesaisti, kas, savukārt, padara valodas apguves procesu efektīvāku.

Arī vecākiem ir liela loma tajā, cik veiksmīgi bērns apgūs izvēlēto svešvalodu. Saskarē ar bērnu ikdienā būtu jālieto valoda, ko bērns apgūst. Ja gadījumā neviens no vecākiem šo valodu nepārzina, pasniedzējam vajadzētu izveidot sarakstu ar vārdiem, ko vecākiem ikdienā vajadzētu reizi pa reizei atkārtot, piemēram, norādot uz priekšmetiem, kas atrodas mājoklī. Vecāku atbalsts un rūpes bērniem ir ļoti svarīgs un, gluži kā jebkurā citā jomā, arī valodu apmācībā šie elementi ir būtiski. Tāpat arī valodas eksperti atzīst, ka apmācību procesā bērniem palīdz mūzika. Tā gan padara mācīšanos interesantāku, gan arī veicina apgūstamās valodas prasmi.

Ja vecāki ņem vērā visus minētos padomus un mudina bērnu apgūt svešvalodu, tiks nodrošināts iespējami efektīvs un interesants mācību process, kā rezultātā bērns gan kvalitatīvi pavadīs laiku, gan arī apgūs valodu. Valodas apguves eksperti aicina vecākus izvērtēt bērnu iespējas apgūt svešvalodas jau pirmsskolas vecumā un, ja vien šādas iespējas ir, tās vajadzētu izmatot. Kā zināms, valoda ir vērtība, kas noderēs visa mūža garumā un, arī bērnam pieaugot, to neviens nevarēs atņemt.