Foto: Publicitātes foto

Septembra beigās pirmizrādi piedzīvoja skandālista un Latvijas teātra pasaules huligāna slavu iemantojušā režisora Dž.Dž.Džilindžera izrāde Nekrofils. Šīs lugas nosaukuma iekļaušana Dailes teātra repertuārā jau vien liecina par vēlmi šokēt un izaicināt. Tā kā oficiālie kritiķi par izrādi smīkņā, bet publika neizprotamu iemeslu dēļ slauka asaras, portāls Mango nolēma noskaidrot, kur tad tas suns (?) aprakts.

Ne velti Dailes teātra direktors Aivars Līnis diezgan ilgu laiku lauzies, pirms pieņemts lēmums šo lugu patiešām uzvest. Tāpat ilgas un pamatīgas bijušas korekcijas Binnijas Ārbergas veiktajā francūzietes Gabrielas Vitkopas darba tulkojumā, lai tā būtu piemērota latviešu skatītāju prātiem. To teātra mīļotāju reakcija, kas jau paspējuši noskatīties izrādi, kā jau gaidāms, dalās - vieni sajūsmā plaukšķina rociņas un slavē gan izvēlēto tēmu, gan režisora darbu, citi garlaikoti vīpsnā, ka Džilindžera iecerētā provokācija izgāzusies un luga ir ne tikai garlaicīga, bet arī skatuviski vāja.

Aktrise un Saeimas deputāte Ausma Kantāne vēl Nekrofilu nav redzējusi. "Baidos arī, ka uz šo izrādi neiešu. Man laiks ir dārgs, un apmeklēju tikai pārbaudītas vērtības." Kantāne lielākoties apmeklē izrādes Lielajā zālē, un atzīst, ka uz visām mazajām izrādītēm viņa ne pagūst, ne vēlas tās apmeklēt. Redzētās Džilindžera izrādes viņai ļoti patīk. "Man liekas, viņš vairāk eksperimentē pats ar sevi. Ja režisors atrod sev domubiedrus un cilvēkus, kas ir ar mieru to skatīties, viss ir kārtībā. Tāds nu viņš mums ir, eksperimentētājs, tipisks mūsdienu mākslinieks, kurš dara savas lietas, pat ja kādam tas ir nepieņemami."

Nacionālo vērtību atbalstītājs un visu citādo kaislīgs apkarotājs Aivars Garda par Džilindžera jauno veikumu neko lāga nebija dzirdējis, bet, sapratis par ko ir stāsts, viņš iesaucās: "Kaut kas traks! Ja režisors šo nekrofila mīlestību parāda kā kaut ko labu un atbalstāmu, tad ir patiesi traki. Protams, ja izrādē šī lieta tiek nosodīta, tādas izrādes ir atbalstāmas. Izrādes par slimiem cilvēkiem, nekrofīliju, pedofiliju, lesbisku mīlestību un tamlīdzīgi, ja šīs darbības tiek atzītas par labām esam, ir netikla dzīvesveida propaganda, kas nopietni grauj sabiedrības morālu stāju."

Kultūras ministre Helēna Demakova pagaidām skandalozo izrādi nav noskatījusies, tāpēc arī atsakās vērtēt gan Džilindžera darbu, gan izrādē skarto tēmu. "Kultūras ministres darba kalendārs ir tik piepildīts, ka viņai nav iespējas apmeklēt katru jaunuzvedumu un personīgi vērtēt tā kvalitāti. Izrādi Nekrofils ministre nav līdz šim vēl noskatījusies, un tās vērtēšana būtu jāatstāj kompetentu teātra kritiķu ziņā," Mango ļoti formālā stilā informē Kultūras ministrijas sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Vizule.

Dailes teātra aktieris Ģirts Ķesteris ar darbu pie izrādes ir vairāk kā gandarīts. "Izrādes pamatdoma nav pliekana, tāpat tā nav atklāta provokācija. Tajā nelietība un negācijas netiek izvirzītas kā galvenais uzdevums," skaidro viens no šī brīža pieprasītākajiem pašmāju aktieriem. Jautāts, vai viņu pašu neietekmē darbs izrādē par nekrofilu mīlestību, Ķesteris ir lakonisks. "Tas ir fufelis, ja kāds domā, ka var "aiziet ciet" vai "aizbraukt jumts". Man kā cilvēkam ir citi atskaites punkti."

Viņš norāda, ka izrādē runa nav par miesisko kaisli pret aizgājējiem, bet gan par mīlestību pret mirušo, kas dažādu rituālu formā izcelta un piekopta visā cilvēces vēsturē. "Mēs profesionāli strādājām, nemēģinot provocēt ne skatītāju, ne kritiķus," par savu, režisora un pārējās komandas darbu saka Ķesteris. Protams, aktieris bija rēķinājies ar negatīvu attieksmi gan no kritiķiem, gan skatītājiem. Pie tās jau viņš ir pieradis, strādājot kopā ar Mihailu Gruzdovu, par Džilindžeru nemaz nerunājot.

Foto: Gunārs Janaitis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!