Foto: NASA

Baldones observatorijā otrais atklātais asteroīds, kas līdz šim bija pazīstams ar pagaidu apzīmējumu "2010 GC158", šogad ieguvis 284984. numuru un oficiāli apstiprināts vārdā "Ikaunieks", portālu "Delfi" informēja Latvijas Universitātes Astronomijas institūtā (LU AI). Tas ir jau 16. asteroīds, kas nes ar Latviju saistītu vārdu Saules sistēmā.

Asteroīds jeb mazā planēta "Ikaunieks" pieder galvenajai asteroīdu joslai, kas atrodas starp Marsu un Jupiteru. To 2010. gada 12. aprīlī (Kosmonautikas dienā) ar Baldones Šmidta teleskopu atklājis Latvijas astronoms Ilgmārs Eglītis (LU AI). Orbītas aprēķinus veicis Lietuvas astronoms Kazimiers Černis (Viļņas Teorētiskās fizikas un astronomijas institūts). Asteroīds 4,4 gados apriņķo Sauli pa nedaudz izstieptu orbītu. Tā absolūtais lielums ir 16,8; diametrs tiek vērtēts ap pusotru kilometru.

Vārds "Ikaunieks" asteroīdam dots par godu Latvijas Zinātņu akadēmijas observatorijas dibinātājam Baldones Riekstukalnā Jānim Ikauniekam (28.04.1912. – 27.04.1969.).

Šāgada 27. un 28. aprīlī LZA un LU astronomi un astronomijas interesenti svinēs Jāņa Ikaunieka simtgadi. Viņš daudz uzmanības un laika savā mūžā tika veltījis ne tikai zinātnei, zinātniski organizatoriskajam darbam, bet arī zinātnes sasniegumu popularizēšanai. Ar viņa iniciatīvu dibināta Latvijas Astronomijas biedrība (toreiz – Vissavienības Astronomijas un ģeodēzijas biedrības Rīgas nodaļa), pēc viņa ierosinājuma sāka izdot "Astronomisko kalendāru" un ik gadalaiku sāka iznākt "Zvaigžņotā debess" – ilgu laiku vienīgais Padomju Savienībā populārzinātnisks astronomijas periodisks izdevums. Par intensīvu zinātnes propagandas darbu 1967. gadā tika apbalvots ar Ļeņina ordeni – augstāko PSRS apbalvojumu. Pēc senas astronomu tradīcijas, Jānis Ikaunieks ir apglabāts paša veidotās observatorijas teritorijā Baldones Riekstukalnā.

Šī nelielā debess ķermeņa koordinātes debesīs tagad ir iespējams atrast jebkuram laika intervālam Starptautiskās Astronomijas savienības (IAU) Mazo planētu centra (MPC) mājas lapā.