Foto: PantherMedia/Scanpix

Nedēļu ilga uzturēšanās tumsā paaugstina dzirdes līmeni un maina smadzeņu darbību, secinājuši ASV zinātnieki.

Viņi veikuši vairākus eksperimentus ar pelēm un secinājumi publicēti žurnālā "Neuron". Zinātnieki cer, ka viņu atklājums spēs palīdzēt cilvēkiem, kuriem ir dzirdes traucējumi.

Merilendas Universitātes un Džona Hopkinsa Universitātes pētnieki vienu daļu pētījumā izmantoto peļu novietoja pilnīgā tumsā uz sešām līdz astoņām dienām, liekot tām klausīties dažādus trokšņus un salīdzinājuši viņu smadzeņu reakciju ar otras grauzēju grupas reakciju, kas mitinājās parastos apstākļos.

Secināts, ka mākslīgs aklums maina smadzeņu darbību un šīs izmaiņas notiek galvas smadzeņu garozas daļā, kur notiek skaņu apstrāde un tiek atpazīta to tonalitāte un skaļums.

"Mūsu rezultāti apliecina, ka redzes trūkums ļauj jums sadzirdēt klusas skaņas un labāk noteikt to tonalitāti. Ja jūs jeb kad esat dzirdējis pazīstamu mūzikas fragmentu uz skaļa trokšņa fona, tad jūs varējāt pamanīt, ka kaut kādas notis pazūd un melodija skan nedaudz citādi.

Mūsu atklājums liecina, ka "aklums" spēj "izglābt" šīs pazudušās notis," paziņojuši pētījuma autori.

Zinātnieki atzīmē, ka dzirdes asumu izmēģinājumos izmantotie grauzēji saglabāja vēl vairākas nedēļas pēc tam, kad tās tika novietotas parastos apgaismojuma apstākļos, turklāt dzīvnieciņu redze no tā necieta. Nākamais piecu gadu pētījuma uzdevums ir atrast veidu, kā saglabāt šīs izmaiņas.