Foto: AFP/Scanpix
Astronomiem ir izdevies fiksēt pierādījumus gadījumam, kad zvaigzne "aprijusi" savas sistēmas planētu. Tāds liktenis pēc miljardiem gadu var piemeklēt arī Zemi, uzskata zinātnieki.

ASV, Spānijas un Polijas astronomu grupa atklāja neparastas izmaiņas zvaigznes - sarkanā giganta BD+48 740 ķīmiskajā sastāvā, kas liecināja, ka zvaigzne ir "aprijusi" vienu no planētām, vēsta raidsabiedrība BBC. Savukārt citas planētas tuvējā debesu ķermeņa izzušanas dēļ varētu būt mainījušas savu orbītu. Pētījuma rezultāti publicēti žurnālā "Astrophysical Journal Letters".

Tiek pieņemts, ka Saule pēc pieciem miljardiem gadu arī varētu kļūt par sarkano gigantu. Šī procesa laikā temperatūra uz zvaigznes virsmas paaugstinās un tā paliek arvien lielāka, iznīcinot tai tuvākās planētas.

"Līdzīga liktenis var piemeklēt arī Saules sistēmas planētas pēc pieciem miljardiem gadu, kad Saule pārvērtīsies par sarkano zvaigzni, sāks izplesties un aprīs Zemi," stāsta Pensilvānijas Universitātes profesors Ale4ksandrs Bolščans.

Par to, ka zvaigzne BD+48 740 ir "aprijusi" planētu, liecina tās ķīmiskā sastāvs, kurš noteikts ar spektrālās analīzes palīdzību. Tāpat zinātnieku pieņēmumu apstiprina zvaigznes tuvumā esošās lielās neparasti izstieptā orbīta. Enerģija, kas radusies zvaigznei "aprijot" planētu, varētu būt ietekmējusi lielās planētas orbītu, uzskata pētnieki.