Dzelzceļa vēstures nospiedumi Gulbenes apkārtnē

Vidzemes ziemeļaustrumu pilsēta Gulbene var lepoties ar daudziem apskates vērtiem objektiem, piemēram, Vecgulbenes muižu, Gulbenes vēstures un mākslas muzeju un bānīti. Taču tas nav viss – izrādās, ka Gulbenes pilsētvide ir arī ļoti bagāta ar dažādiem dzelzceļa vēstures objektiem. Ja esi šajā skaistajā pilsētā, noteikti iemūžini tos azartiskajā ceļojumu aplikācijā "Dzelzceļa spēle. Toreiz un tagad"!
Dzelzceļa vēstures nospiedumi Gulbenes apkārtnē
1
Dzelzceļa iela Gulbenē. Dzelzceļa darbinieku izmitināšanas jautājums Gulbenē bija aktuāls arī Pirmā pasaules kara gados, kad, frontes apgādes nolūkos izveidojot dzelzceļa mezglu, Gulbenē tika izbūvēta arī Dzelzceļa iela. Tajā tika uzbūvētas vairākas koka konstrukcijas daudzdzīvokļu ēkas.
Ilga Bebrīte
Dzelzceļa vēstures nospiedumi Gulbenes apkārtnē
2
Gulbenes stacija. Pirmā pasaules kara gados, līdz ar platsliežu dzelzceļa ievilkšanu no Ieriķiem un Sitas, Vecgulbene kļuva par ievērojamu dzelzceļa mezglu. Tad arī izbūvēta platsliežu dzelzceļa koka konstrukcijas pagaidu stacijas ēka. 1926. gadā pēc arhitekta Pētera Federa projekta te izbūvēta apjomīga platsliežu dzelzceļa pasažieru stacijas ēka, kurā izvietoti arī Gulbenes iecirkņa (nodaļas) dienesti. 1928. gadā stacija nodēvēta par Gulbeni. 1938. gadā šaursliežu dzelzceļš pievilkts pie platsliežu stacijas ēkas. Otrā pasaules kara gados staciju nopostīja, tomēr dažu gadu laikā ne vien kārtībā tika savesti sliežu ceļi, bet arī atjaunota stacijas ēka.
Jānis Bebrītis


Dzelzceļa vēstures nospiedumi Gulbenes apkārtnē
3
Tējas nams. Šai ēkai ir ļoti cieša saikne ar dzelzceļu, kaut gan tā nav galvenā stacijas ēka. Pirmsākumos to dēvēja par "Tējas namu", un patiesībā tā bija viesnīca ar traktieri, kas uzcelta Pļaviņu-Gulbenes-Valkas šaursliežu dzelzceļa pasažieru vajadzībām. Šodien gan te izvietoti dzīvokļi, un tēju oficiāli neviens nepārdod.
Ansis Klintsons


Dzelzceļa vēstures nospiedumi Gulbenes apkārtnē
4
Gulbenes depo. Pirmais depo un remontdarbnīcas ritošā sastāva apkalpošanai Gulbenē iekārtoti 1903. gadā. Pirmā pasaules kara gados remonta saimniecība paplašināta sakarā ar platsliežu dzelzceļa izbūvi Ieriķu un Sitas virzienā. 1940. gadā uzsākta jauna depo kompleksa būvniecība, daļēji izmantojot jau eksistējošo darbnīcu ēku. Šis komplekss cietis uzlidojumu laikā 1944. gadā un atjaunots 1945. gadā.
Ansis Klintsons


Dzelzceļa vēstures nospiedumi Gulbenes apkārtnē
5
Dzelzceļnieku kolonija. 1920./1921. gadā pēc arhitekta Paula Kundziņa projekta Gulbenē tika uzceltas sešas tipveida koka konstrukcijas dzīvojamās ēkas - daļa no iecerētās dzelzceļnieku kolonijas Pirmā pasaules kara laikā izveidotajā iespaidīgajā Gulbenes dzelzceļa mezglā. Līdzekļu trūkuma dēļ no plašajiem būvdarbiem nācās atteikties, bet sešas nacionālā romantisma stilā celtās ēkas kalpo kā piemineklis vērienīgai pilsētbūvnieciskai iecerei un rūpēm par dzelzceļnieku sadzīves apstākļu uzlabošanu.
Ansis Klintsons


Dzelzceļa vēstures nospiedumi Gulbenes apkārtnē
6
Dzelzceļnieku dzīvokļu ēkas Gulbenē. Atsakoties no sākotnējā koloniju ēku projekta turpināšanas, 1926. gadā pēc arhitektes Lidijas Grīnbergas projekta uzbūvēja trīs mūra divstāvu dzīvojamās ēkas vietējo dzelzceļnieku vajadzībām.
Ansis Klintsons

Plašāku informāciju par aplikāciju un dzelzceļa vēsturiskajiem objektiem meklē www.dzelzcelam155.lv

Dzelzceļa atmiņu stāsti: bišu uzbrukums Rīgas stacijā Dzelzceļa atmiņu stāsti: bišu uzbrukums Rīgas stacijā  
Iepazīstot dzelzceļa vēsturi, Cēsu ģimene divās nedēļās pieveic 5000 km apkārt Latvijai Iepazīstot dzelzceļa vēsturi, Cēsu ģimene divās nedēļās pieveic 5000 km apkārt Latvijai   (2)
Trīs fakti par dzelzceļu Latvijā no 1949. līdz 1960. gadam Trīs fakti par dzelzceļu Latvijā no 1949. līdz 1960. gadam   (7)
Dzelzceļa vēstures līkloči Latvijā no 1889. līdz 1914. gadam Dzelzceļa vēstures līkloči Latvijā no 1889. līdz 1914. gadam   (1)
Pievienojies sekotājiem, lai nepalaistu garām visu interesanto, trendīgo un drosmīgo.
Es jau esmu lietas kursā, paldies par atgādinājumu.