Foto: Publicitātes foto

Otrdienas, 27. septembra, vakarā skatītāju vērtējumam tika nodots jaunais Latvijā tapušais seriāls "Šķiršanās formula", kaislību piesātināts stāsts par mūžveco tēmu – attiecībām un to, kāpēc ne vienmēr izdodas palikt kopā.

Pirmajā sērijā varējām iepazīties ar galveno varoni Oskaru, kuru dzīve nav lutinājusi – aiz muguras vardarbības aizēnota bērnība, sagruvusi laulība, dēls, kurš tēti vairs nevēlas redzēt, māte, kura arī nav sajūsmā par atvasi, un zaudēti īpašumi.

It kā ar to vēl nepietiktu, seriāla veidotāji skarbajai buķetei piemetuši arī trīs gadus psihiatriskajā klīnikā un smadzeņu aneirismu.

Oskaram gan izdevies visu vērst par labu – savus pārdzīvojumus viņš apraksta blogā "Šķiršanās formula", kas kļuvis par populārāko blogu Latvijā, un, lai tas būtu pilnīgi skaidrs, pirmajā sērijā viņš saņem telefona zvanu ar apsveikumiem par bloga panākumiem.

Ja kādam pēc pirmās sērijas radās priekšstats, ka Oskars ir arī attiecību konsultants, tā nav – sievietes ar viņu tiekas kā žurnālistu, lai padalītos ar saviem stāstiem. Tieši tāpēc viņš ar šīm sievietēm arī drīkst pārgulēt, ja vēlas.

Sākoties seriālam, atmiņā atplaiksnī amerikāņu seriāls "Californication" ("Grēcīgā Kalifornija) ar Deividu Duhovniju galvenajā lomā – starp abiem varoņiem ir kaut kāda līdzība.

Abu seriālu pirmajos kadros redzam, kā galvenais varonis vāļājas gultā ar precētu sievieti, bet meņģēšanos iztraucē negaidīta vīra atgriešanās. Ja amerikāņu variantā vīrs nelūgto viesi vēlējās pārmācīt ar ierasto konfliktu risināšanas līdzekli – beisbola nūju –, tad latviešu variantā vīram rokās bija nez no kurienes uzradies krāns.

Foto: Publicitātes foto
Arī Oskaram kā trakas līp klāt sievietes, bet atšķirībā no "Californication" galvenā varoņa, kurš ir radošajā krīzē nonācis rakstnieks, latviešu bāleliņam ar to nav problēmu – viņš raksta bieži un daudz, fonā skanot brīžiem pārlieku frāžainiem aizkadra tekstiem, kas viņu neviļus liek salīdzināt ar cita seriāla – "Sex and the City" ("Sekss un lielpilsēta") galveno varoni – Keriju Bredšovu.

Ar to gan salīdzināšana ir jābeidz, un labi vien ir, jo ar ierobežotajiem līdzekļiem un cilvēkresursiem ikviens atdarināšanas mēģinājums visticamāk izvērstos par smieklīgu izgāšanos.

Kā jau varēja prognozēt, skatītāji pēc pirmās sērijas noskatīšanās sašķēlušies divās frontēs. Kamēr vieni (iespējams, šobrīd populārāko vietējo seriālu fani) čīkst, ka "Šķiršanās formula" ir pārlieku depresīvs, samocīts, pārgudrs, lēnīgs un visādi citādi neatbilstošs vakara izklaidei pie TV ekrāniem, citi priecājas, ka beidzot ne tikai nav kauns skatīties uz latviešu aktieriem pašmāju seriālā, bet var gūt baudu arī no kvalitatīvās bildes un aizraujoša sižeta.

Foto: Publicitātes foto
Patiesība ir kaut kur pa vidu. Novērtēt, kas un kā īsti sanācis, varēs, redzot vairāk, bet tas, ka jaunais projekts ļoti atšķiras no līdz šim piedāvātajiem vietējo komerctelevīziju radītajiem seriāliem, ir skaidrs jau tagad. Tāpat kā tas, ka tam ir liels potenciāls mainīt daudzu prātos kā akmenī iekalto pārliecību, ka vietējo seriālu skatīšanās ir ļoti sliktas gaumes rādītājs, kas, protams, nav radusies bez iemesla.

Vislielākais pārsteigums ir vizuālā valoda, un, kā jau bija solījis režisors Uldis Cipsts, tur nav nevienas paviršas detaļas – viss izskatās pārdomāti un labi. Varoņu darbības un kaislības nav atrautas no vietas, un Rīgas piefilmējumi vēl vairāk pastiprina iecerēto realitātes sajūtu – tas notiek tepat blakus, tas var notikt ar mums. Tas notiek ar mums.

Noskaņu vēl vairāk paspilgtina skaņu celiņš, ko radījis grupas "Dzelzs vilks" solists Juris Kaukulis.

Galvenās lomas atveidotājs Intars Rešetins ir savā vietā un rada līdzpārdzīvojumu, un arī pārējā aktieru komanda profesionāli ievelk skatītāju attiecību spēlītēs, kurās jaušami seni pārinodarījumi, daudz neatrisinātu domstarpību un noklusējumu.

Foto: Publicitātes foto
Ivars Krasts piekrāptā vīra-atriebēja lomā, Lilita Ozoliņa aizvainojuma, vilšanās un rūgtuma pilnajā Oskara mātes lomā, Ināra Slucka kā elegantā un šķietami atturīgā priekšniece, kura tomēr vēlas to pašu, ko daudzas – vīrieti. Tie ir tikai daži no spilgtās tēlu galerijas, sērijām ritot, to papildinās arvien jaunas sejas.

"Laulība var pastāvēt tikai tik ilgi, kamēr tajā ir kaisle," kādā no epizodēm saka Oskars, un seriālā kaisles netrūkst – ne tikai pikantās ainiņās vai galvenā varoņa pavedinošajā balss tembrā, bet arī aizrautībā, ar kādu projekts tapis.

To, vai kaisli izdosies saglabāt un viss patiesi neizvērtīsies tipiskā "latviešu gruzonā", redzēsim, bet vismaz pagaidām nav iemesla negaidīt nākamās otrdienas vakaru, kad atkal tiksimies ar Oskaru un viņa sievietēm.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!