Foto: Publicitātes foto
No 8. novembra līdz 2015. gada 31. janvārim Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (Rīgā, Skārņu ielā 10/20) būs skatāma vērienīga Eiropas kultūras galvaspilsētas izstāde "ORLAN – Francijas laikmetīgās mākslas ikona. Plan du Film un citi scenāriji".

Kā portālu "Delfi" informē Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) pārstāvji, izstāde pirmo reizi Latvijā piedāvā plašāk iepazīties ar vienu no laikmetīgās mākslas ikonām – franču mākslinieci ORLAN.

Mākslinieci, kuras darbi vienmēr provocē un nojauc tradicionālās orientācijas robežas: klasisko mākslu un tehnoloģijas inovācijas, akadēmiskas vērtības un masu kultūras elementus, skaisto un neglīto, sievietes un vīrieša pasaules uztveri.

ORLAN personība arvien piesaista plašu masu mediju uzmanību, tieši caur šo publicitāti autore pauž savus dzīves principus, kas vērsti pret vardarbību, sieviešu diskrimināciju, maskulīno ideoloģiju, rasismu, ksenofobiju un citām mūsu pasaules "ļaunuma saknēm".

Pasludinot savu ķermeni par mākslas instrumentu, ORLAN ir izveidojusi personīgās ikonogrāfijas universu, kas personificējas daudzajās autores daiļrades šķautnēs: spilgtās performance akcijās, fotogrāfijās, video darbos, instalācijās un multimediju projektos. Rīgā skatītāji varēs izsekot līdzi viņas neparastajiem meklējumiem vizuālās mākslas un kino transformācijās, kuru pamatā statiskais un kustīgais attēls, realitāte un fikcija, mākslinieka personības autonomijas glorifikācija un ironija par reklāmas pasaules mārketinga mašinērijas standartiem.

Būdama laikmetīgās mākslas avangardā, ORLAN tomēr nekad nav "pārgriezusi nabas saiti" ar klasiskās mākslas mantojumu. Viņas daiļradē mēs varam atrast neskaitāmas atsauces un paralēles ar antīko pasauli, viduslaiku, renesanses, baroka un visbeidzot sirreālisma mākslas estētiku. Tāpat tiek izmantotas karnevāla rituālu nosacītības formas un vēl, protams, tik tuvais, bet aizvien līdz galam neapgūtais celuloīda fenomens – reālā un relatīvā kino pasaule. Kino ir viena no ORLAN stihijām un pētniecības objektiem. Tādēļ likumsakarīgi, ka skatītājiem Latvijā tiek piedāvāts unikāls projekts "Plan du Film un citi scenāriji", kas ir iesākts 20. gadsimta pēdējā desmitgadē, bet mākslinieces vadībā piedzīvos jaunas metamorfozes Rīgā, izstādē Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā. Izstādes tapšanas procesā piedalās arī Latvijas mākslinieki: Valters Verners strādā pie ekspozīcijas vizuālā tēla izveides, bet pavadošos literāros tekstus sacerējuši grupas "Orbīta" autori.

Izstāde top ar mērķi rosināt sabiedrību uz diskusijām un vērtību pārvērtēšanu. ORLAN provokatīvā personība var palīdzēt labāk izprast laikmetīgās mākslas daudzveidīgo spektru, aicinot Latvijas mērķauditoriju paraudzīties uz dzīvi no cita skatupunkta, raisot emocijas un pārdzīvojumus.

Svarīgs ilgtermiņa ieguldījums ir apjomīgs, bagātīgi ilustrēts katalogs (izdevniecība "Neputns" sadarbībā ar Latvijas Nacionālo mākslas muzeju) latviešu, franču un angļu valodā, kas ļaus interesentiem iedziļināties un izprast Orlan unikālo mākslu. Grāmatu paredzēts izplatīt ne tikai Latvijā, bet arī nozīmīgos Eiropas mākslas centros un muzejos, kas veicinās Latvijas atpazīstamību Eiropas kultūrkartē. Speciāli šim izdevumam rakstus sagatavojoši starptautiski atzīti laikmetīgās mākslas pētnieki.

Mākslinieces talanta šķautnes atklās izcilās franču mākslas teorētiķes un kuratores Katrīnas Grenjē (Catherine Grenier) apcerējums par ORLAN daiļrades fenomenu kopumā, savukārt spožā kino un mākslas eksperta Dominika Paini (Dominique Païni) eseja fokusējas konkrēti uz "Plan du Film" projekta neordināro risinājumu analīzi un novērtējumu.

Projekta īstenotāji izsaka pateicību Žanam Pjēram Remam (Jean-Pierre Rehm), kas augstsirdīgi piekritis savas esejas pārpublicējumam no jau par bibliogrāfisku retumu kļuvušā ORLAN kataloga – pseido DVD "Plan du Film" (2001).

Izstāde norisināsies ne tikai muzejā, bet arī pilsētvidē – ar provokatīviem reklāmas plakātiem un speciālu video performanci festivāla "Staro Rīga" laikā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!