"Kas tad ir šī svētvieta? Tā varētu būt daba, tāpēc arī Dziesmu svētku estrādes pamatā ir līdzības ar dabu. Estrādes tribīne ir kā kalns, kurā kāpt, un jumts ir kā sidraba birzs," skaidroja arhitekts.

Jau ziņots, ka estrādes būvprojekta izstrādi un būvniecību ir paredzēts veikt laika posmā no 2016. līdz 2020. gadam, īstenojot to divos posmos. Pirmo posmu plānots īstenot līdz 2018. gada 7. jūnijam, laikā līdz XXVI Vispārējiem latviešu Dziesmu un XVI Deju svētkiem, bet otrā daļa īstenojama līdz 2020. gada 2. jūnijam, laikā līdz XII Latvijas skolu jaunatnes Dziesmu un deju svētkiem.

Mežaparka Lielās estrādes būvdarbu pirmā posma iepirkumu Rīgas domes Iepirkumu komisija izsludinās nākamā gada 10. janvārī, prezentācijas preses konferencē pastāstīja domes Īpašumu departamenta direktors Oļegs Burovs (GKR).

Kā klātesošajiem pastāstīja arhitekts Juris Poga, A posmā tiek plānots, ka saglabāsies esošā estrādes tribīne, pievienojot pagaidu konstrukcijas vairāk koristiem. Kopumā estrāde 2018. gadā varēs uzņemt 9100 dziedātāju.

Tāpat tiks pārbūvēts esošais skatītāju laukums, kura ietilpība palielināsies līdz 30 000 skatītāju sēdvietu. Stāvvietu maksimālā kapacitāte – 70 000, kas ir aptuveni par 25 000 vairāk nekā līdz šim. Kā uzsvēra projekta autori, šī teritorija būs interesanta arī citiem pasākumu rīkotājiem, lai pie mums varētu notiks arī liela mēroga koncerti, utt.

Arhitekts Mailītis: jaunās Dziesmusvētku estrādes koncepcija – latviešu tautas svētvieta
Foto: LETA

Zem skatītāju lauka būs paredzēta aptuveni 5000 kvadrātmetru liela teritorija dažādām citām aktivitātēm, piemēram, tirdzniecībai. Kā klāstīja arhitekts, šobrīd paredzēts atbrīvot teritoriju no dažādām būvēm un koncentrēt visu vienā vietā. "Negatīvie trokšņi no tirgošanās, paliks zem lauka, un netraucēs klausīties koncertus," uzsver Poga.

"Tribīnes atradīsies pat 15 metru augstumā. Tiks garantēti ievērojami labāki akustiskie apstākļi. Daudz vairāk akustikā iesaistīsies meža ieloks," prezentāciju papildina akustikas eksperts Andris Zabrauskis, uzsverot, ka dabiskā akustika spēja nodrošinās pirmās divas zonas – līdz 80 metru robežai, tāpēc būs jāizmanto pilnvērtīgas elektroakustiskās sistēmas.

Tāpat tiks uzlabota iekļūšana un izkļūšana no Dziesmu svētku estrādes teritorijas, lai paātrinātu un padarītu maksimāli ērtāku šo procesu, būs iespēja estrādes teritorijā ieiet ne tikai no Meža un Ostas prospektu puses, bet arī no mazajiem celiņiem teritorijas otrā, Ķīšezera pusē. Jaunā shēma nošķirs cilvēku plūsmu no transporta plūsmas.

Arhitekts Mailītis: jaunās Dziesmusvētku estrādes koncepcija – latviešu tautas svētvieta
Foto: LETA. Arhitekts Austris Mailītis

Jaunais projekts veidots, konsultējoties ar invalīdu un viņu draugu apvienību "Apeirons", un ir maksimāli nodrošināta vides pieejamība arī cilvēkiem ar kustību ierobežojumiem.

Tāpat kā līdz šim, skatītāju sēdvietas būs demontējamas, un aukstākajā gadalaikā tur varētu darboties ziemas sporta aktivitāšu parks.

Kā uzsvēra gan projekta autori, gan Rīgas mērs Nils Ušakovs, jaunas autostāvvietas Mežaparkā netiks izbūvētas, paliks vien esošās, kas atbilst lokālplānojumam. "Sabiedriskais transports ar papildus reisiem ir vienīgais risinājums," sacīja Rīgas mērs.

Kā klātesošajiem pastāstīja arhitekts Austris Mailītis, uz 2018. gadu tiek veidots pagaidu variants, kas pēc simtgades Dziesmusvētkiem tiks demontēts, B posms jeb galējā estrādes pārbūve tiks pabeigta 2020. gadā, kad dziedātāju tribīnes iegūs jauno, kupolveidīgo veidolu.

Arhitekts Mailītis: jaunās Dziesmusvētku estrādes koncepcija – latviešu tautas svētvieta
Foto: Publicitātes attēls

"Šis projekts nāks ar daudziem ieguvumiem, aizvien vairāk būs iespēju kaut ko darīt un uzņemt arī dažādus muzikālos kolektīvus. Šai vietai ir ārkārtīgu liela nozīme, gan simboliski, gan praktiski," medijiem pauda kultūras ministre Dace Melbārde, akcentējot, ka šī būs lieliska dāvana valsts simtgadē 2018. gadā, gan Dziesmu svētku tradīcijas 150. gadadienā, kas tiks svinēta 2023. gadā.

Rīgas dome, kuras īpašumā estrāde atrodas, varēs saņemt aizņēmumu Valsts kasē, lai veiktu estrādes būvprojekta izstrādi un būvniecību. Kopējais nepieciešamais finansējums estrādes būvniecībai ir gandrīz 45 miljoni eiro.