Foto: Kadrs no 'Steak To Make (Cep Cūku)'
1. aprīlis, kad daudzviet pasaulē svin joku dienu, šķiet īstais brīdis, lai pievērstos mūsdienās pieprasītam mākslas darbu veidam – parodijai.

Parodija kā komisks paņēmiens ir sens, izplatīts un izpaužas ārkārtīgi dažādos veidos, bet ne visi mākslinieki spēj parodijas radīt ar gaumi un likt tām izturēt laika pārbaudi.

Par veiksmīgām parodijām mēdz uzskatīt tādas, kas ne vien trāpīgi apspēlē žanru, bet pašas ir žanrā pašpietiekamas. Citiem vārdiem, vesternu parodijām būtu jābūt arī labiem vesterniem.

Joku dienā portāls "Delfi" aicina iepazīt septiņas popkultūras parādību parodijas, kas mākslas baudītāju un kritiķu vērtējumā vai nu atbilst labas parodijas standartiem, vai – vietām ir pat labākas par oriģinālu.

Sarakstā pievēršamies dziesmām, filmām vai literāriem darbiem, kuru "iedvesmas avots" jeb oriģināls ir pietiekami nepārprotams, tādēļ neiekļautas paliek vairākas ievērojamas parodijas, piemēram, "This Is Spinal Tap" (1984), "Monty Python and the Holy Grail" (1975) vai "Blazing Saddles" (1974), kas vairāk orientējas uz žanru, uzskatu vai māksliniecisko paņēmienu parodēšanu.

Tiesas prāva, nosodījums un gramatika

Mūziķis "Weird Al" Yankovic nenoliedzami uzskatāms par mūzikas parodiju meistaru. Viņa kontā tik daudz populāru dziesmu asprātīgi atdarinājumi, ka reizēm mūzikas klausītāji ir dzirdējuši tieši parodiju, bet ne oriģinālu.Kā viens no piemēriem minams 2014. gadā tapušais "Word Crimes", kas balstīts iepriekšējā gada popmūzikas grāvējā "Blured Lines". "Weird Al" Yankovic spējis piešķirt Robin Thicke, T.I. un Pharrell dziesmai pavisam jaunu saturu, saglabājot oriģinālam līdzīgas atskaņas un tā lipīgo un atsperīgo melodiju.Parodija:Lai arī "Blured Lines" kļuva par vienu no 2013. gada atkskaņotākajām dziesmām, tās videoklips un teksts izpelnījās asu kritiku, jo, kā atzīst liela daļa klausītāju, dziesma objektivizē sievietes. Turklāt dziesmas veidotāji tika iesūdzēti tiesā par plaģiātismu, jo skaņdarba aranžija un skanējums ir aizdomīgi līdzīgi kādai Mārvina Geija kompozīcijai.Oriģināls:

No katastrofām līdz Leslijam Nīlsenam

Pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados ASV kino industrijā bija vērojams tā dēvēto "katastrofu filmu" uzplaukums. Iedvesmojoties no 1970. gadā iznākušās kinolentes "Airport", kas pat saņēma Kinoakadēmijas balvu "Oskars" kā gada "Labākā filma", tapa desmitiem līdzīgu trilleru.Skatītājiem nogurstot no skaļu sprādzienu un asiņainu sadursmju pārbagātības, Džima Abrahamsa 1980. gada filma "Airplane!" nāca tieši laikā.Lai arī filmā "Airplane!" ir tiešas atsauces uz "Airport", tā parodē arī citas filmas. Sevišķi – 1957. gada "Zero Hour!", Stīvena Spīlberga "Jaws" (1975), "Airport '77" (1977) un citas.Filmā spēlē arī aktieris Leslijs Nīlsens, kurš pēc filmas iznākšanas astoņdesmitajos kļuva par vienu no centrālajiem komiskajiem aktieriem, sevišķi – parodiju filmās. Tāpat filmas režisors Abrahamss veidojis arī citas labi zināmas komēdijas, piemēram, "The Naked Gun" un "Hot Shots!".

Šķūņu pornogrāfija

Foto: Publicitātes foto

Robins Huds – akcentu princis

Deviņdesmito gadu sākumā pirmizrādi piedzīvoja kārtējā filma par ārpus likuma stāvošo labdari – Robinu Hudu.Lai arī filmu dažādās jomās novērtēja atzinīgi, galvenās lomas atveidotājs Kevins Kostners tika kritizēts par neveiksmīgu britu akcenta atveidošanu.To sev par labu izmantoja arī filmas "Robin Hood: Men in Tights" veidotāji, kas 1993. gadā izdeva parodiju, kurā izsmēja ne vien Kostnera akcentu atdarināšanas dotības, bet arī citas filmas par Robinu Hudu.

Romero, Snaiders un Raits

2004. gadā klajā tika laists 1978. gada filmas "Dawn of the Dead" ("Mirušo rītausma") rimeiks. Aptuveni vienu mēnesi pēc pirmizrādes uz ekrāniem nonāca kinolente ar skaniski ļoti līdzīgu nosaukumu – "Shaun of the Dead" jeb "Mirušo Šons".Parodijas treileris:Edgara Raita parodija, kas ar pietāti un cieņu apcēla Džordža Romero klasiku, mūsdienās kļuvusi par vienu no sava žanra paraugiem. Interneta vietnē "IMDb" abas filmas novērtētas ar astoņām ballēm desmit baļļu sistēmā.Turpretim Zeka Snaidera veidotais rimeiks – ar 7,4 ballēm.

'Melanianade' vai 'Lemonade'

Lai arī amerikāņu satīras šova "Saturday Night Live" veidoto dziesmu "Melanianade" nevar nosaukt par labāku vai muzikāli spēcīgāku par dziedātājas Bejonses oriģinālu, tā tomēr guva plašu ievērību.Parodija:Izmantojot videoklipa "Sorry" vizuālo stilu, "Saturday Night Live" trupa kopā ar viesaktieriem pārveidoja dziesmas vārdus, lai nodotu politiski iekrāsotu vēstījumu. Turpretim Bejonses dziesma pamatā ir par attiecībām.Oriģināls:

'Aarzemnieki' un gaļa

Foto: Kadrs no video

2014. gadā Latviju starptautiskajā "Eirovīzijas" dziesmu konkursā pārstāvēja grupa "Aarzemnieki", tomēr mūzikas klausītāji droši vien labāk atcerēsies "eirodziesmas" parodiju, nevis pašu "eirodziesmu".

Kolektīvs "Sāpju kabinets" 2014. gadā radīja dziesmu ar nosaukumu "Steak to Make (Cep cūku)", kas tika pieteikta kā "nevainīga parodija par veiksmīga ārzemju kolektīva ne mazāk veiksmīgu dziesmu", proti, "Aarzemnieku" skaņdarbu "Cake to Make (Cep kūku)".

Parodija:

"Sāpju kabineta" video un apdziedātie gaļas gatavošanas paradumi ātri vien iemantoja interneta lietotāju simpātijas, liekot vairākiem sociālo tīklu lietotājiem izteikt viedokli, ka tieši "Sāpju kabinetam" būtu jādodas uz "Eirovīziju".

Oriģināls:

Togad "Aarzemnieki" dziesmu konkursa finālam nekvalificējās.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!