Foto: Publicitātes foto
Šā gada 8. decembrī Rēzeknē, Latgales vēstniecībā "Gors", un 9. decembrī Rīgā, Lielajā ģildē, būs LNSO 90. jubilejas koncertcikla noslēgums ar Ludviga van Bēthovena Devīto simfoniju LNSO mākslinieciskā vadītāja un galvenā diriģenta Andra Pogas vadībā, portālu "Delfi" informē LNSO pārstāvji.

Koncertā piedalīsies Valsts akadēmiskais koris "Latvija" un solisti no trim Baltijas valstīm – Elīna Šimkus, Ieva Prudņikovaite, Andris Ludvigs un Prīts Volmers. Koncertā ievadā skanēs Jāņa Mediņa miniatūra "Pie baznīcas".

Devītā simfonija ir viens no pēdējiem nozīmīgiem Ludviga van Bēthovena (1770–1827) opusiem. Pēc Devītās simfonijas Bēthovens komponē vairs tikai sešus pēdējos stīgu kvartetus, kādas klavierminiatūras un dažus kanonus.

Devītajā simfonijā vēstījums likts ne tikai nošu zīmēs, bet arī tekstā. Bēthovens ņēmis vairākus pantus no 1785. gadā sarakstītās Frīdriha Šillera "Odas priekam" ("An Freude"), kas tapusi pēc Drēzdenes brīvmūrnieku ložas "Zu den drei Schwertern" ("Pie trim zobeniem") dalībnieka Kristiāna Gotfrīda Kernera ierosinājuma, lai kuplinātu kādu ložas svinīgo mielastu. Odas teksts ir vietumis svinīgs kā himna un vietumis draisks kā tosts. Bēthovena izvēlētajos pantos uzsvērta globāla cilvēces brālība – apskaujas miljoni cilvēku, debesu tēvs aiz zvaigznēm ir nomodā par mums, prieks spēj sasiet visu, kas atrisis, utt.

Zināms, ka mūža otrajā pusē Bēthovens bijis gandrīz pilnīgi nedzirdīgs. 1824. gada 7. maijā viņš diriģējis simfonijas pirmatskaņojumu, faktiski neorientēdamies mūzikas plūdumā. Labi dzirdams, ka līdzās priekam un gavilēm mūzikā ir galēji sakāpināts patoss jau gandrīz uz neiespējamības robežas.

Bēthovena simfoniju ievērojamais interprets Pāvo Jervi saka: "Tas ir idejas manekens. Ir daudz tādu momentu, kas man liek domāt, ka mums jāatsakās no šīs simfonijas daļas atskaņojuma vāgneriskā patosa atslēgā. Manuprāt, Bēthovenam tā īstenībā ir cīņa, izmisīga vēlme, labi apzinoties – ko gan es te mēģinu apmuļķot, pasaule nav tāda. Es gribētu, lai būtu, bet nav."
Koncertu diriģēs Andris Poga, kurš 30. novembrī piedzīvoja debiju Berlīnes filharmonijā, pirmoreiz diriģējot Berlīnes Vācu simfonisko orķestri.

Savukārt no latviešu mūzikas šajā koncertā skanēs LNSO kādreizējā galvenā diriģenta (1928–1944) Jāņa Mediņa (1890–1966) brīnišķīgā miniatūra "Pie baznīcas", kuras tapšanu iedvesmojis Jāņa Poruka dzejolis "Ar māti pie baznīcas".

90. dzimšanas dienu LNSO nosvinējis, laižot klajā orķestra vēsturei veltītu izdevumu "LNSO – 90. Personības. Fakti. Sarunas", ieskaņojot divus jaunus CD – "Odradek Records" izdoto Rahmaņinova mūzikas CD un nacionālā skaņu ierakstu nama "Skani" CD "Dzimuši 1906" ar Jāņa Ivanova 20. simfoniju un Volfganga Dārziņa Otro klavierkoncertu (solists Reinis Zariņš) –, kā arī atskaņojot piecas vērienīgas koncertprogrammas Marisa Jansona, Andra Pogas, Vasilija Sinaiska un Olari Eltsa vadībā. Divi jubilejas koncerti sarīkoti ārpus Rīgas – Cēsīs un Rēzeknē. 9. decembra koncerts ir izpārdots, tāpēc interesenti aicināti izmantot iespēju klausīties Bēthovena šedevru 8. decembrī Latgales vēstniecībā "Gors".

Noslēdzot jubilejas koncertciklu, LNSO uzsāk jaunu koncertsēriju "Klasikas virsotnes", kur ar devīzi "Mūzika visiem" iekļauti skaisti un populāri simfoniskās mūzikas šedevri: Čaikovska Pirmais klavierkoncerts un Sestā simfonija, Prokofjeva "Romeo un Džuljeta" un Mālera Pirmā simfonija. Cikla pirmais koncerts notiks 16. decembrī Lielajā ģildē – japāņu maestro Juniči Hirokami vadībā LNSO spēlēs Bēthovena Ceturto simfoniju un Šūberta leģendāro "Nepabeigto simfoniju".

Sekojot daudzu citu nozīmīgu Eiropas kultūras institūciju praksei, LNSO dāvā iespēju jauniešiem un studentiem, uzrādot personu apliecinošu dokumentu, stundu pirms LNSO vakara koncertiem iegādāties neizpirktās biļetes par īpaši draudzīgu cenu – viena biļete maksās 5 eiro.. Biļetes uz LNSO koncertiem var iegādāties "Biļešu paradīzes" tirdzniecības vietās.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!