Foto: Publicitātes attēli

"Rīgas festivāls" šogad pirmoreiz savā programmā papildu muzikāliem notikumiem iekļāvis arī unikālu vizuālās mākslas projektu – izstādi "Alternatīvā mode pirms glancētajiem žurnāliem, 1985–1995", kas tapusi sadarbībā ar Laikmetīgās kultūras centru "Garāža" (Maskava). Izstāde būs aplūkojama kim? Laikmetīgās mākslas centrā no 8. jūnija līdz 14. jūlijam, un tā vēsta par kustību modes vēsturē, kas izveidojās roka un skvoteru kultūru saskarsmes punktā un pastāvēja no perestroikas sākuma līdz pat brīdim, kad 90. gadu vidū Krievijā un citās bijušajās padomju republikās ienāca glancētie modes izdevumi, portālu "Delfi" informē festivāla runasvīrs Mārtiņš Pučka.

Brīvības reibinošais gaiss Krievijā un tuvējos reģionos 80. gadu vidū izraisīja nebijušu pagrīdes kultūras uzplaukumu. Satuvinoties avangarda māksliniekiem, mūziķiem un subkultūru pārstāvjiem – pankiem, rokeriem, "New Wave" piekritējiem – dzima unikāla parādība: alternatīvā mode, kuras skates nereti kļuva par performancēm. Ja pirmsākumos alternatīvās modes kustība bija lielākoties tikai romantiska un drosmīga pašdarbība, tad beigu posmā alternatīvās modes mākslinieki jau noteiktāk apzinājās savu vērtību un tika novērtēti no starptautisko modes profesionāļu puses, veidojot viņu vidū atzītas un pieprasītas autorkolekcijas un šovus.

Alternatīvās modes fenomenu atzinīgi novērtēja tādi Rietumu modes korifeji kā Vivjena Vestvuda (Vivienne Westwood), un Jodzi Jamamoto (Yohji Yamamoto), savukārt Pako Rabane (Paco Rabanne), Endrū Logans (Andrew Logan), Zandra Roudsa (Zandra Rhodes) un daudzi citi piedalījās Rīgas "Nepieradinātās modes asamblejā", kuras idejas autors un organizators bija modes mākslinieks Bruno Birmanis. "Nepieradinātās modes asamblejas" skates turpinājās līdz 90. gadu beigām, un savas pastāvēšanas laikā no 1990. līdz 1999. gadam asambleja kļuva par vienu no būtiskākajiem sava laika modes procesa notikumiem ne tikai Baltijas, bet visas Eiropas mērogā.

Radošā komunikācija caur modi savā ziņā aizstāja sociālo komunikāciju, paliekot ārpus politiskajām nesaskaņām, kas šajā laikā plosa postpadomju telpu. Tā ir dzīva vēl šodien, veicinot radošo ideju apmaiņu un mākslinieku mobilitāti.

Izstādes 65 fotogrāfijās un videodarbos būs apskatāmi modes tēli, kurus radījuši Katja Fiļipova (Катя Филиппова), Goša Ostrecovs (Гоша Острецов), Aleksandrs Petļura (Александр Петлюрa), Andrejs Barteņevs (Андрей Бартенев), Katja Mikuļska-Mosina (Катя Микульская-Mосина), Katja Rižikova (Катя Рыжиковa), Irēna Burmistrova (Ирэн Бурмистровa), duets La-Re (дуэт Ла-Ре), Bruno Birmanis un citi.

Izstādes kuratori – daudzu underground antropoloģijai un mākslai veltītu rakstu autors, subkultūru arhīva kompost.ru īpašnieks, kurators Mihails Basters (Михаил Бастер) un fotomākslas pētniece, kuratore un pasniedzēja Irina Megļinska (Ирина Меглинская).

Izstāde "Alternatīvā mode pirms glancētajiem žurnāliem, 1985-1995" pirmoreiz bija apskatāma no 2011. gada aprīlim līdz jūnijam Maskavā, Laikmetīgās kultūras centrā "Garāža", kas ir neatkarīga kultūras platforma jaunas domāšanas attīstei. Plašā izstāžu programma, kas ietver gan Krievijas, gan ārzemju māksliniekus, centra zinātniski pētnieciskā darbība, izglītojošās un izdevējdarbības programmas, veido kvalitatīvu vidi sabiedrības dialogam, kā arī jaunu ideju un projektu radīšanai. Laikmetīgās kultūras centrs "Garāža" ir nekomerciāls attīstības un mākslas atbalsta fonda Айрис projekts.

"Rīgas festivāla" ietvaros izstāde no 8. jūnija līdz 14. jūlijam būs aplūkojama "kim?" Laikmetīgās mākslas centrā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!