Jau ziņots, ka “Melānijas hronika” šogad ir Latvijas pieteikums cīņai par prestižo ASV kinoakadēmijas apbalvojumu. Šomēnes tā vairākos seansos tiek izrādīta ASV, tai skaitā ASV kinoakadēmijas biedriem. 19. un 20. novembrī plānoti seansi un tikšanās ar Viestura Kairiša piedalīšanos.'

“Bet es aizbraukšu. Atstāsim šo iespēju,” intervijā saka režisors.

“Rodas sajūta, ka starptautiskajā līmenī pastāv uzskats, ka šādi stāsti drīkst būt tikai par holokaustu. Šis ir tāds mazliet konkurējošs temats, kas jau ir aizņemta. Tas nav tik vienkārši,” savos novērojumos dalās Kairišs.

Jautāts, vai pirms pāris gadiem “Oskara” balvu kā labākā ārvalstu filma saņēmusī poļu režisora Pāvela Pavļikovska filma “Ida”, kurā skarts ebreju un holokausta temats, ir “labāks produkts”, Kairišs mudina nesalīdzināt traģēdijas, bet atzīst, ka no starptautiskā marketinga viedokļa – jā, tā ir.

“Ieslēdziet Netflix un paskatieties, cik daudz filmu ir par nacismu un cik par staļinismu. Manuprāt, attiecība ir simts pret vienu. Staļinisms vienkārši nepastāv. Tas ir saistīts arī ar uzvarētāja sindromu. Kas uzvarēja Otrajā pasaules karā? Padomju Savienība, ASV un Liebritānija,” saka Kairišs.

Režisors uzskata, ka par staļinismu un deportāciju tēmu joprojām izdarīt ir maz. “Mums bija tāds fenomens, ka katru gadu Baltijas valstīs parādījās filma par šo tēmu. Visu cieņu Lietuviešu filmai “Ekskursante”, bet man likās, ka scenārijs tai ir apstiprināts Kremlī. Tajā ir labais čekists un beigās sanāk, ka paši lietuvieši vien savējos nodod. Tā ir pilnīga Kremļa ideoloģija, nemaz neizstāstot kontekstu, kas spieda vienam otru nodot. Protams, šis okupācijas režīms.”

Jau ziņots, ka Viestura Kairiša filma “Melānijas hronika” 13. novembrī triumfēja nacionālās kino balvas “Lielais Kristaps” ceremonijā, saņemot godalgas sešās kategorijās, tai skaitā Labākā pilnmetrāžas spēlfilmas, bet Viesturs Kairišs tika atzīts par labāko režisoru.

Pilna garuma interviju ar Viesturu Kairišu var noskatīties “Delfi TV”: