Pēc skaita šī ir ceturtā Vāgnera opera (komponēta 1841. gadā drīz pēc "Rienci") un vienlaikus pirmā, kurā tik izteikti sadzirdama vadmotīvu sistēma, tiesa, pagaidām vēl mazliet deklaratīvā izpausmē. Bet pats galvenais - ar operu "Klīstošais holandietis" Vāgners mērķtiecīgi pierāda vēlmi nojaukt vecās operas standartus: vēl saglabājušies rečitatīva elementi, tai pašā laikā, tēlojot reālo un pārdabisko pasauli, skaidri iezīmējas kontrasts starp, piemēram, Ērika dziedājumiem (vecās operas piemērs) un Holandieša monologu, kas priekšvēsta Vāgnera nākamo grandiozo muzikālo drāmu asnus.
Šis inscenējums tapis pēc Zviedrijas vidienē organizētā Dalhallas operfestivāla 2002 ierosmes. LNO ir pastāvīga Dalhallas viešņa, un lūgums veidot speciālu uzvedumu tieši Dalhallai uzskatāms par vērā ņemamu pagodinājumu. Rīgas inscenējumā notikušas izmaiņas (īpaši scenogrāfijā un mizanscēnu rakstā), tomēr kopumā īstenais iedvesmas avots režisoram un viņa komandai bija gleznā Dalhalla - meteora grebtais klinšainais krāteris ar zaļgandzidra ūdens aci.