Foto: Google Maps

Daudzas pasaules pilsētas ir burtiski būvētas uz kauliem. Ciemiem pāraugot pilsētās un megapolēs, bieži vien zemes trūkuma dēļ tiek apbūvētas vairs neizmantotās kapsētas. Dažkārt mirušo pīšļi tiek pārcelti, taču ASV Džordžijas štata Savanā atrodas vienīgās kapavietas pasaulē, kuras iebūvētas starptautiskas lidostas skrejceļā.

Kā daudzviet, arī Savanā ap lidostu kādreiz atradās neapbūvēta lauksaimniecības zeme, kuru gadu desmitiem nevienam nebija ļauts apbūvēt, jau rēķinoties, ka reiz tā būs nepieciešama lidostas paplašināšanai. Šis brīdis pienāca pagājušā gadsimta 80. gados, kad Savanas lidostas vadība nolēma izbūvēt jaunu termināli un vairākus skrejceļus, lai apmierinātu aizvien augošā ceļotāju skaita nepieciešamības.

Tāpat, gluži kā tas bija arī citviet ASV nomaļajos lielo fermeru zemes gabalos, kāds reiz atradās arī Savanas lidostas vietā, pie lielajām saimniecībām atradās nelielas privātas kapsētas. Parasti, pilsētām augot, šajās kapsētās apglabāto cilvēku mirstīgās atliekas ar piederīgo piekrišanu tika pārapbedītas vai kremētas.

Arī Savanas lidostas vadība saskārās ar nepieciešamību pārvietot nelielu ģimenes kapsētu, kuru pirms daudziem gadiem bija izveidojuši šeit mītošie zemkopji. Tomēr divu apglabāto - Ričarda un Katrīnas Dotsonu - radinieki kategoriski atteicās pieļaut savu priekšteču pārapbedīšanu. Viņi to pamatoja ar abu nelaiķu vēlmi atdusēties zemē, kuru tie reiz, smagi strādājot, spējuši iegādāties un iekopt.

Dotsonu kapavietas saskatāmas arī satelītu uzņēmumos:

Tā kā ASV likumdošana aizliedz pārvietot cilvēku mirstīgās atliekas bez tuvinieku piekrišanas, lidostas vadība izšķīrās par vienīgo soli, ko tā varēja darīt - skrejceļu būvēt pāri kapavietām, raksta "Atlas Obscura". Tomēr, lai saglabātu mirušo cieņu, tika nolemts kopiņu kapakmeņus atstāt, iemūrētus skrejceļā Dotsonu pāra atdusas vietā.

Šos kapakmeņus joprojām var apskatīt ikviens, kurš paceļas vai nolaižas uz Savanas lidostas 10. skrejceļa. Tie atrodas vienā tā malā un nekādi netraucē lidmašīnu satiksmi.

Tiesa, tie nav vienīgie skrejceļos iebūvētie kapakmeņi. Līdzīgs skats novērojams arī nelielajā ASV Džordžijas štata Metisas lidlaukā.

Tajā gan skrejceļš ir neliels un izbūvēts jau 50. gadu beigās, bet asfalta segumu tas esot ieguvis vien pirms aptuveni 15 gadiem. Arī iemesls, kāpēc aptuveni desmit kapakmeņi ir vienkārši ieasfaltēti, neesot skaidrs, raksta portāls "Airfields Freeman".

Arī šie kapakmeņi saskatāmi satelītkartē kā nelieli balti punktiņi uz skrejceļa:

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!