"Mēs no EK puses uzskatām, ka nepieciešams turpināt ciešu sadarbību ar Ukrainu. Nepieciešams atbalstīt Ukrainu, ņemot vērā, ka tajā joprojām ir sarežģīta drošības situācija, turpinās Krievijas-Ukrainas konflikts, un ekonomika tikai tagad atgriezusies pie izaugsmes," Dombrovskis intervijā portālam "Delfi" skaidro iemeslu palīdzības programmas sniegšanai, "turklāt ir paredzēts straujš valsts parāda apkalpošanas izdevumu pieaugums. Šāds finansējums ir uz daudz zemākām procentu likmēm nekā Ukraina spētu aizņemties tirgos, un šāds atbalsts tai ir ļoti nepieciešams."

Kopumā palīdzību miljarda eiro apmērā paredzēts sniegt divos maksājumos līdz 2019. gada pavasarim – pirmo šoruden, bet otro nākamā gada sākumā. Lai saņemtu šos līdzekļus, Ukrainai būs jāizpilda vairāki nosacījumi. Turklāt, jāņem vērā, ka šī ir jau ceturtā palīdzības programma, bet trešās programmas nosacījumus – cita starpā pretkorupcijas tiesas izveidi un apaļkoksnes eksporta moratoriju atcelšanu – Ukraina neipildīja, attiecīgi arī nesaņemot palīdzības maksājumu 600 miljonu eiro apmērā.

Visticmāk, reaģējot uz EK rosināto jaunas palīdzībs programmas uzsākšanu, pagājušajā nedēļā Ukrainas Augstākā Rada pieņēma likumu par pretkorupcijas tiesas izveidi. Tomēr, lai Ukraina saņemtu finansējumu, EK ar to uzsāks sarunas par saprašanās memorandu, kurā būs precīzi atspoguļoti jaunie nosacījumi.

"Pirmkārt, Ukrainai ir jāizpilda tie nosacījumi, kurus tā naizpildīja trešās programmas ietvaros. Mēs esam tos nedaudz modificējuši, piemēram, prasība apaļkoku memorandam vairs nebūs tik strikta. Turklāt daļa no šiem darbiem jau ir izdarīta, piemēram, pieņemts likums par kredītreģistra izveidi, bet daļa darbu vēl ir jāveic. To vidū būs tālāki darbi cīņai ar korupciju, valsts pārvaldes efektivitātes uzlabošanu, piemēram, ir izveidota amatprsona elektroniskā deklarācijas sistēma, līdzīgi kā tas ir Latvijā, bet nav izveidota šo deklarāciju pārbaudes sistēma," skaidro Dombrovskis.

EK priekšsēdētāja vietnieks norāda, ka arī attiecībā uz pretkorupcijas tiesu turpināsies uzraudzība, lai tā patiešām praktiski tiktu izveidota un sāktu darbu. Jautāts, vai pretkorupcijas tiesas izveides likums Ukrainas parlamentā apzināti pieņemts īsi pirms balsojuma EP par palīdzībs programmas sākšanu, Dombrovskis portālam "Delfi" norāda, ka "Ukrainā bija zināms, ka Pretkorupcijas tiesas izveides jautājumam Eiropā tika rūpīgi sekots līdzi un kopumā cīņa ar korupciju ir viens no svarīgākajiem jautājumiem".

Programmas laiks ierobežots līdz 2019. gada pavasarim, jo līdz šim laikam valstī darbojas arī Starptautiskā Valūtas fonda (SVF) programma, un tā beidzas šajā laikā. "Makrofinansiālās palīdzības programma savā būtībā ir paredzēta valstij, kurai ir problēmas veikt visus savus maksājumus. Tāds pats mērķis lielā mērā ir SVF programmām. SVF ir noteicis kopējo finanšu nepieciešamību un izvērtējis, no kādiem avotiem šo finansējumu iespējams sagādāt. Attiecīgi Eiropas Savienība no savas puses piedāvā sniegt palīdzību miljarda apmērā.

Kopš EK priekšlikuma izteikšanas to konceptuāli atbalstījušas arī ES dalībvalstis.