Foto: Reuters/Scanpix

Sociālais tīkls "Facebook" izpelnījies kritiku, kad gaismā nācis fakts, ka vietne bez iesaistīto personu informēšanas veikusi psiholoģisku eksperimentu ar gandrīz 700 000 lietotāju, vēsta raidsabiedrība BBC.

Kopā ar divām ASV universitātēm veiktā eksperimenta laikā "Facebook" manipulējis ar ziņu plūsmu, lai pakļautu lietotāju noteiktām emocionālām izpausmēm. Pētījuma mērķis bijis noskaidrot, vai pakļaušana kādām emocijām maina lietotāja rīcību.

"Facebook" uzsver, ka pētījumā nav bijis nepieciešams ievākt lietotāju datus un rezultāti nav saistīti ar nevienu konkrētu personu.

Populārās vietnes rīcība ir izraisījusi diskusiju par to, cik ētisks un pieņemams ir slepens emociju kontrolēšanas eksperiments. Britu parlamenta deputāts Džimš Šeridans no mediju komisijas laikrakstam "The Guardian" stāsta, ka attiecībā uz "tik spēcīgām lietām" būtu nepieciešams likumisks regulējums, lai aizsargātu cilvēkus.

"Viņi manipulē ar materiāliem no cilvēku privātās dzīves, un es esmu noraizējies par "Facebook" un citu spēju manipulēt ļaužu domas par politiku vai citām jomām. Ja cilvēku domas tiek šādā veidā kontrolētas, ir jābūt kādai aizsardzībai un viņiem vismaz būtu jāzina par to," skaidro Šeridans.

Tikmēr psiholoģijas profesore no Ilinoisas Katerīne Sledže Mūra norāda, ka pētījuma rezultātos nav nekā satraucoša un ka tas balstīts tajā, ko "Facebook" ikdienā dara ar jaunumu plūsmu, un kam lietotāji ir piekrituši, pierakstoties sociālajā tīklā.

Pētījums noticis vienu nedēļu 2012. gadā, tajā iesaistīti 689 000 lietotāju. Pētījumā atklāts, ka lietotāji, kuru jaunumu plūsmā parādās mazāk negatīvu ziņu, retāk paši atstās negatīvu ierakstu un otrādi, raksta BBC.

Pētījuma līdzautors Adamds Kramers no "Facebook" stāsta, ka komandai licies svarīgi noskaidrot, kā pozitīvs vai negatīvs saturs iespaido lietotāju, bažījoties, ka negatīvisma dēļ cilvēks varētu neapmeklēt vietni. Viņš atzīst, ka uzņēmums ziņojumā nav skaidri izklāstījis pētījuma motivāciju, radot neskaidrības cilvēkos, par ko atvainojas lietotājiem. 

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!