Foto: EPA/LETA

Vismaz divu bijušā Polijas prezidenta Ļeha Kačinska Krievijā avarējušās lidmašīnas upuru mirstīgās atliekas ir sajauktas vietām pirms to apglabāšanas 2010. gadā, atsaucoties uz prokuratūras paziņojumu, vēsta aģentūra "RIA Novosti".

Pie tāda secinājuma izmeklētāji nonākuši saņemot DNS analīžu rezultātus, kas iegūti no pagājušajā nedēļā ekshumētā kustības „Solidaritāte" dalībnieces Annas Valentinovičas ķermeņa. Prokuratūra neatklāj, kāda sieviete bijusi apglabāta Valentinovičas kapā, jo neesot saņemta upura radinieku atļauja. Tomēr Polijas radio RMF FM ziņojis, ka tā varētu būt sabiedriskā darbiniece Teresa Vaļevsaka - Pšijalkovska.

Jau vēstīts, ka pagājušajā nedēļā  Polijā ekshumētas divu 2010. gadā Krievijā notikušās Kačinska lidmašīnas katastrofas upuru mirstīgās atliekas, bet izmeklētāji ziņoja, ka tiks ekshumēti vēl vairāki ķermeņi, pamatojoties uz aizdomām, ka tie varētu būt nepareizi atpazīti. Vēl trīs upuru mirstīgās atliekas ekshumētas jau iepriekš, bet nav ziņots, ka tās būtu kļūdaini apbedītas.

Par pamatu ekshumācijām ir Krievijas tiesu medicīnas ekspertīzes materiālu neatbilstības. Ekspertīzes notikušas uzreiz pēc katastrofas 2010. gada 10. aprīlī, kurā gāja bojā 96 cilvēki, to skaitā Polijas prezidents Ļehs Kačinskis.

"Par iemesli šādai prokuratūras pozīcijai bija šaubas par pareizu upuru identifikāciju. Aizdomas, ka ķermeņi varētu būt sajaukti, prokuratūrai radās pēc iepazīšanās ar lietas materiāliem," norādīja prokuratūras pārstāvis Ireneušs Šelonks.

Papildus materiāli no Krievijas Izmeklēšanas komisijas saņemti maijā un iztulkoti 2012. gada jūlijā, informēja Šelonks.

Prokuratūras pārstāvis apstiprināja, ka viņu rīcībā esošie izmeklēšanas materiāli neļauj apšaubīt to, ka pasažieri gājuši bojā lidmašīnai saduroties ar zemi. Iepriekš septembrī Polijas opozīcija publicēja savu ziņojumu, kurā par avārijas iemeslu minēts sprādziens lidmašīnā.

Šelonks arī apstiprināja, ka uz Krieviju nosūtītas divas ekspertu brigādes, kuras Smoļenskā apskatīs lidmašīnas atlūzas, bet Maskavā nopratinās lieciniekus, kas saistīti ar lidojumu nodrošināšanu liktenīgajā dienā.

Jau vēstīts, ka Augstākais kontroles dienests Polijas Seimam nodotajāziņojumu par lidmašīnas Ty-154 lidojuma un avārijas apstākļiem 2010. gada aprīlī  secināja, ka Smoļenskas lidosta, uz kuru bija devusies Polijas delegācija, nav piemērota prezidenta lidmašīnas uzņemšanai. Tāpēc pilotiem būtu vajadzējis nosēdināt lidmašīnu tuvākajā piemērotajā lidlaukā, bet pēc tam helikopteru pasažierus nogādāt Smoļenskā. Apstiprināts arī, ka atbildīgie par lidojumu nav saskaņojuši savas darbības, tāpat nav bijusi saskaņota arī citu valstu gaisa telpu šķērsošana.

Kā teikts ziņojumā, Polijas aizsardzības ministrs iepriekš zinājis par pārkāpumiem arī pie pilotu sagatavošanas. Daļa Ту-154 instrukciju bija tikai krievu valodā, tāpēc lidojuma laikā bijusi nepieciešama krievu tehniķu klātbūtne. Taču Polijas atbildīgās personas no tāda atteikušās.

Polijas augstāko amatpersonu un valsts prezidenta Ļeha Kačinska lidmašīnas katastrofa notika 2010. gada 10. aprīlī. Tajā gāja bojā 96 cilvēki. 2011. gadā par vainīgajiem traģēdijā tika atzīti lidmašīnas piloti, kuri bija izlēmuši lidmašīnu nosēdināt nepiemērotos laika apstākļos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!