Foto: Kadrs no video

Netālu no Melecas pilsētas lidlauka Polijas dienvidaustrumos piektdienas rītā nogāzusies ultravieglā lidmašīna "Pelegrin Tarragon" ar Latvijas reģistrācijas numuru. Bojā gājuši abi lidmašīnā esošie cilvēki, ziņo portāls "Hej Mielec".

Avārija notikusi ap plkst. 7.45. Īsi pēc pacelšanās lidmašīna sagriezusies un strauji zaudējusi augstumu līdz ietriekusies zemē. Lidmašīna Melecā ieradusies tikai iepriekšējā dienā.

Lidmašīnā atradušies Polijas iedzīvotāji – 43 gadus vecs pilots un viņa 16 gadus vecais dēls. Viņi miruši avārijas brīdī. Traģēdijas vietā tūlītēji ieradušās piecas glābēju brigādes, mediķi, kā arī palīgā steigušies netālu strādājošie celtnieki, vēsta portāls. Lidmašīna pēc avārijas pilnībā sadegusi.

"Tarragon" ir Latvijas lidmašīnu ražotāja "Pelegrin" īpaši vieglo lidmašīnu modelis. Tas var sasniegt 310 kilometru stundā lielu ātrumu, padarot Ādažos ražoto lidmašīnu par ātrāko savā kategorijā. Ražotāja mājaslapā norādīts, ka lidmašīnai nepieciešams 150 metru garš pacelšanās ceļš.

"Pelegrin" valdes loceklis Aivars Lejietis "Delfi" uzsver, ka pagaidām par traģēdiju nav gandrīz nekādas informācijas. Viņš stāsta, ka bojāgājušais pilots Pjots Pikuls bijis uzņēmējs, daudzbērnu tēvs, kā arī pārstāvējis Ādažu uzņēmumu Polijā.

Lejietis atklāj, ka pilotam bijusi pastiprināta interese par akrobātiku, taču, lai gan ar šī modeļa lidmašīnām atsevišķus akrobātiskus trikus ir iespējams veikt, tās nav tam paredzētas.

Viņam, pretēji Polijas portālā minētajam, traģēdijas aculiecinieki stāstījuši, ka lidmašīna avarējusi, kad ļoti zemu nolidojusi virs lidlauka un strauji pacēlusies. Lai gan lidmašīna aprīkota ar izpletni, pēc sākotnējās informācijas pilots to nav palaidis. "Tam vajadzīga pieredze," skaidro Lejietis.

Komercpilots Āris Cēders portālam "Delfi" norāda, ka pirms izmeklēšanas rezultātu paziņošanas jebkuri izteikumi par konkrēto avāriju ir vienīgi spekulācijas. Vienlaikus viņš atklāj, ka parasti šādu avāriju cēloņi ir pilotu kļūmes.

"Mūsdienās tehnika ir droša, bet ārkārtas gadījumos strauji palielinās pilota noslodze. Lai gan pilotus apmācībās šādām situācijām gatavo, var desmit gadus nolidot, un nekas nenotiek, bet tad pēkšņi gadās šāda situācija, kurā viegli pieļaut kļūmes."

Foto: Publicitātes foto

Cēders skaidro, ka lidmašīnu sagriešanos jeb "iekrišanu" īsi pēc pacelšanās var radīt ātruma zaudēšana pārāk strauji uzņemta augstuma, pārāk īsa ieskrējiena ceļa, aizmugures vēja vai citu iemeslu dēļ. Teorētiski piloti ir apmācīti izkļūt no šādām situācijām, bet parasti tam nepieciešams liels augstums, kas īsi pēc pacelšanās varētu vēl nebūt sasniegts.

Viņš arī atzīmē, ka ultravieglo lidmašīnu vadīšanas licenci iegūt ir salīdzinoši viegli. Lai gan teorētiski avarējušo lidmašīnu varēja vadīt arī pilots ar milzīgu stāžu ar pasažieru laineriem, ultravieglo lidmašīnu vadīšanas kategorija esot pielīdzināma mopēda vadīšanai salīdzinājumā ar citiem šosejas dalībniekiem.

"Pelegrin" valdes loceklis Lejietis skaidro, ka pilotam bijusi licence tikai ultravieglo lidmašīnu vadīšanai.

Uzņēmuma pārstāvji esot gatavi iesaistīties un palīdzēt traģēdijas izmeklēšanā, ko parasti īsteno valsts, kurā avārija notikusi, kas šajā gadījumā ir Polija. "Mūs nenoliedzami interesē katra iespējamā detaļa, pat ja pastāv pavisam niecīga iespēja, ka vainojama kāda tehniska kļūme, mums ir svarīgi to zināt," portālam "Delfi" skaidro Lejietis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!