Foto: Reuters/Scanpix

ASV prezidents Donalds Tramps paziņojis, ka ASV gaisa kontroles sistēmas, kas ir vienas no lielākajām un drošākajām, vēlas nodot privātā sektora rokās, ziņo "Vice".

ASV prezidents pirmdien pavēstīja plānus Federālo aviācijas biroja (FAA) pārvaldīto civilās aviācijas kontroles sistēmu nodot privātās rokās, kas, kā viņš apgalvo, palīdzēšot to modernizēt un samazināt izdevumus. "Ja mēs pieņemsim šīs pārmaiņas, amerikāņi var sagaidīt lētāku, ātrāku un drošāku ceļošanu gaisā," viņš skaidrojis.

Patlaban FAA strādā 30 000 cilvēku, un iestāde nereti kritizēta par pārāk lēno pāreju no sauszemes radaru sistēmas uz digitālu satelītu radaru sistēmu "NextGen" programmas ietvaros. Esošā sistēma daļēji balstās vēl Otrā pasaules kara laika tehnoloģijās un vietām pieraksti joprojām notiek uz papīra norāda medijs.

Salīdzinājumam Eiropā jau sen tiek izmantotas digitālās sistēmas, un Kanāda savu sistēmu modernizējusi, to nododot privātās rokās jau 90. gados. Turklāt jau patlaban ir vairākas kompānijas, kuras attīsta satelīta tehnoloģijas, cerot, ka ASV tās nākotnē izmantos. Tieši Kanādu Tramps izvēlējies par galveno labo piemēru šajā nozarē īpaši izmaksu samazināšanas ziņā. "Vice" gan atzīmē, ka ASV prezidents izvēlējies noklusēt, ka reformu rezultātā Kanādā šajā nozarē strādājošo skaits ir aptuveni deviņas reizes mazāks.

Medijs atzīmē, ka privatizācija nenozīmēšot pilnīgu gaisa infrastruktūras pāreju privātās rokās, jo FAA saglabāšot uzraudzību pār privāto sistēmu.

Ideja nodot ASV gaisa kontroli privatizācijai jau agrāk vairākkārt noraidīta. Aviokompānijas to vēlējušās panākt kopš 80. gadiem, un Bila Klintona administrācija sagatavoja Trampa plānam līdzīgu jau 1994. gadā. Arī pērn republikāņu kongresmenis Bils Šusters iesniedza likumprojektu, bet tas pat nenonāca līdz izskatīšanai republikāņu kontrolētajā Kongresā.

Lai gan Trampa padomnieks Gerijs Kons "New York Times" norādījis, ka biļešu cenas privatizācija neietekmēs, visas pazīmes liecina par pretējo.

Jau līdz šim idejas lielākais klupšanas akmens bijis tas, ka par modernizāciju būtu jāmaksā pasažieriem un transporta kompāniju klientiem. Gaisa kontroles sistēmas izmaksas tiktu segtas no aviokompāniju maksājumiem, bet tie savukārt no biļešu un sūtījumu cenu palielinājuma.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!