Foto: Reuters/Scanpix

Krievijas valsts televīzijas kanāla "Rossija 1" atskaņoti audioieraksti no pagājušajā nedēļā Krievijā avarējušās Apvienoto Arābu Emirātu (AAE) pasažieru lidmašīnas pilotu kabīnes liecina, ka katastrofas, kurā gāja bojā 62 cilvēki, iemesls varētu būt pilota kļūda.

Aviokompānijas "FlyDubai" laineris "Boeing 737", kas ar 55 pasažieriem un septiņiem apkalpes locekļiem bija ieradies no Dubaijas, pagājušo sestdien nogāzās un eksplodēja, sliktos laika apstākļos nolaižoties Rostovas pie Donas lidostā Krievijas dienvidrietumos. Katastrofā gāja bojā visi 62 cilvēki, kas atradās lidmašīnā, lielākoties Krievijas pilsoņi.

No anonīmiem avotiem katastrofas izmeklēšanas komisijā "Rossija 1" ieguva audioierakstu transkriptu par pēdējās minūtes pirms avārijas sarunām pilota kabīnē.

Lidmašīnas galvenais pilots bija 37 gadus vecais Arists Sokrats, kurš pieņēma lēmumu slikto laikapstākļu dēļ veikt otru lidojuma apli ap lidostu pirms nolaišanās, tādēļ lidmašīna palielināja lidojuma augstumu. Tas notiek autopilota režīmā, bet sasniedzot noteikto augstumu pilots pagaidām nezināma iemesla dēļ atslēdza autopilotu.

"Rossija 1" rīcībā esošie dati liecina, ka pilots zaudēja kontroli pār lidaparātu uzreiz pēc autopilota atslēgšanas.

"Neuztraucies, velc" pilots vairākkārt teicis, liecina transkripts krievu valodā. "Nedari tā," viņš atkārto dažas sekundes vēlāk, bet pēdējie vārdi ierakstā ir vairākkārtējs aicinājums "celies augšā!".

Anonīms avots televīzijas kanālam atklāja, ka pēdējās sešās ieraksta sekundēs ir dzirdami "necilvēciski kliedzieni".

Atsaucoties uz ekspertu viedokli, "Rossija 1" vēstīja, ka pilots nejauši varētu būt ieslēdzis stabilizējošo spuru lidmašīnas astē, kad mēģināja atjaunot lidmašīnas horizontālo pozīciju. Kanāls uzsvēra, ka šī nav oficiāla avārijas izmeklēšanas versija.

Ja šī spura ir aktivizēta, "lidmašīna praktiski nereaģē uz pilota kontroles paneli," norādīja televīzijas kanāls. "Piloti acīmredzot nesaprata, ka stabilizētājs ir vainojams par kraso augstuma samazinājumu," tas piebilda.

Kā iemeslu, kādēļ pilots nejauši varētu būt nospiedis šo spuru aktivizējošo pogu, "Rossija 1" minēja pilota iespējamo "hronisko nogurumu", par kuru pilots, kā tiek vēstīts, iepriekš sūdzējies.

Vienīgais iespējamais izskaidrojums bez tā varētu būt "līdz šim nepieredzēta kļūme lidmašīnas automātiskajās sistēmās," piebilda kanāls.

Izmeklētāji ir sākuši kriminālizmeklēšanu, lai noskaidrotu, vai katastrofu izraisīja sliktie laikapstākļi, pilota kļūda vai tehnisks defekts.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!