Foto: Zigismunds Zālmanis (NIKON)
Vēl nebija apdzisušas emocijas pēc Daugavpils "Lokomotīves" spīdveja komandas iekļūšanas Polijas Ekstralīgā (spīdveja klubu spēcīgākajā līgā pasaulē!), kad poļu sporta portālā sportowefakty.pl parādījās raksts ar šādu virsrakstu. Netieši mājieni par to, ka mūs Ekstralīgā neviens īpaši negaida, bija jau sezonas otrajā pusē, bet tagad to mums liek saprast nepārprotami. Iespējams, ka jau šonedēļ būs skaidrība vai arī neskaidrība kļūs vēl lielāka.

Vispirms - par sportisko pusi. Polijas Nice līga, kas ir otrā pēc ranga Polijā (ir vēl arī trešā, ko sauc vienkārši par Polijas spīdveja līgu), ir ceturtā piektā (pēc poļu Ekstralīgas, zviedru Elitserien un britu Elites līgas, bet apmēram līdzvērtīga dāņu Superlīgai) pēc spēka pasaulē un jau uzvara šīs līgas regulārajā čempionātā bija liels "Loko" panākums.

Arī tad vēl Polijas spīdveja aprindās reti kurš ticēja, ka daugavpilieši patiešām spēkosies par iekļūšanu Ekstralīgā (tie tomēr ir arī lieli papildus izdevumi), taču komandas braucēji un kluba vadība bija noskaņojušies tikai uz pirmo vietu arī izslēgšanas mačos - proti, vispirms uzvara pusfinālā pār Bidgoščas "Polonia", bet tad finālā pār Ostruvas "Ostrovia". Tas nebija obligātais uzdevums, tas bija mērķis, tā bija liela vēlēšanās pierādīt, ka mēs varam un šo vēlēšanos tikai vairoja aizkulišu runas par to, ka "neviens jūs tur atplestām rokām negaida".

Negaida?! Sagaidīs! Vairāk nekā 9000 skatītāju Ostruvas mototrekā gaidīja, ka viņu komanda pēc 18 gadu pārtraukuma atgriezīsies Ekstralīgā, taču tā arī nesagaidīja. "Loko" zaudēja ar 41:49, taču divu finālmaču summā uzvarēja ar 91:89. Šķiet, ka tikai pirms otrā finālmača Polijas spīdveja vadoņi sāka apjaust, ka "Loko" patiešām ne tikai var, bet arī grib tikt Ekstralīgā.

Aizvadītajā sezonā izdevās iesaistīt komandā kā nekad iepriekš spēcīgus leģionārus, turklāt viņi visi - Brazīlījā dzimušais Antonio Lindbeks un zviedrs Fredriks Lindgrens, kuri šogad Zviedrijas izlases rindās kļuva par Pasaules kausa ieguvējiem, kā arī somu izcemsles zviedrs, četrkārtējais pasaules čempions garajā trejā Jūnass Kīlmekorpi, kurš vienīgais no iepriekšējiem leģionāriem palika komandā - ir ne tikai lieliski spīdveja meistari, bet arī labi iekļāvās komandā, radīja tajā lielāku nekā iepriekš (atgādināšu, ka pirms gada "Loko" ar lielām pūlēm saglabāja vietu Nice līgā) mērķtiecību un deva milzīgu ieguldījumu uzvarā. Īpaši jau Lindbeks, kurš otrajā finālā atveda 16 no 18 iespējamajiem punktiem un uzvarēja arī izšķirīgajā 15. braucienā.

Par komandas vienotību liecina pirms 15. brauciena Ostruvā Kīlekorpi izdarītais uzņēmums (Jūnasam savainojuma dēļ sezona diemžēl beigās agrāk, taču izšķirīgajā mačā viņš tik un tā bija kopā ar komandu) - Lindbeks un Lindgrens stājās pie starta lentām, bet visi pārējie (braucēji, kluba vadība, mehāņiķi...), cits citu cieši apskāvuši, vienā rindā stāvēja aiz apmales. Visi kā viens vesels.

Savu un ne mazu artavu uzvarā deva arī pašmāju labākie braucēji - Maksims Bogdanovs, Ķasts Puodžuks un Andžejs Ļebedevs. Katram no viņiem šī sezona citādākā izpausmē bija "kā pa viļņiem", taču visi trīs vai vismaz divi no trim svarīgākajos mačos nepievīla un atveda svarīgus punktus vai palīdzēja tos atvest partnerim. Piemēram, Bogdanovs pirmajā finālmačā startēja ar kaula plīsumu delnā, neviens nebūtu pārmetis, ja "Makss" būtu palicis maļā, taču viņš brauca un atveda 4 punktus. Cik vērti tie izrādījās - uzzinājām pēc otrā finālmača... Savukārt Puodžukam pirms fināliem bija trīs četras ļoti nesekmīgas sacensības, bija zudusi pārliecība, taču finālos Ķasts spēja saņemties un atveda attiecīgi 9 un 7 punktus. Ļebedevs svarīgākajos mačos arī nepievīla, turklāt viņš nereti veica visvairāk braucienu, jo tīšām tika likts rezervē, lai varētu aizstāt to, kuram tajā mačā braukšana nesokas. Daudz vai maz, bet savus punktiņus atveda arī Jevgeņijs Kostigovs un Ivans Pļešakovs. Komandā bija trīs izteikti līderi, taču tā bija visas komandas uzvara, jo trijatā - lai cik spēcīgs šis trio būtu - nevar uzvarēt.

Visi trīs leģionāri ar mieru palikt "Loko" rindās arī nākamsezon un patiesībā mums vajadzētu vēl vienu vai divus tamlīdzīga līmeņa braucējus, lai varētu reāli spēkoties par vietas saglabāšanu Ekstralīgā. Taču... Izrādās, ka ar uzvaru sportiskā cīņā vien ir par maz, lai tajā tiktu.

"Lokomotīvei" Polijas spīdvejā ir ļoti laba reputācija, kas iegūta kopš 2005. gada, kad debitējās Polijas pēc ranga trešajā līgā. Daugavpils komandu minētais sporta portāls pat nosauca par pēdējās desmitgades solīdāko klubu. Neviens arī nenoliedz, ka "Loko" pelnīti ieguva vietu Ekstralīgā un sportiskā ziņā tā būtu liela netaisnība - neielaist Daugavpils komandu Ekstralīgā, bet... Stadions atbilst visaugstākajām prasībām (šosezon apmeklētība ir vairāk nekā 5500 skatītāju caurmērā uz vienu maču1), turklāt tajā tagad ir arī stacionārs apgaismojums, kas atbilst TV prasībām.

Sastāvs - spēcīgs (jau sezonas sākumā daudzi runāja, ka "Loko" jau tagad ir gandrīz Ekstralīgai atbilstošs braucēju sastāvs), pilsētas atbalsts - garantēts (izšķirīgajā finālmačā Ostruvā bija klāt arī pilsētas mērs Jānis Lāčplēsis, kurš Daugavpilī ir klāt katrās spīdveja sacensībās), ar ko vien, protams, irstipri par maz, taču tieši iekļūšana pasaules spēcīgākajā līgā var sekmēt jaunu atbalstītāju piesaistīšanu (turklāt ne tikai no Latvijas). Kur tad problēma?

Problēma ir Ekstralīgas nolikumā jeb vienā šā nolikuma punktā. Pēc ranga otrajā un trešajā Polijas spīdveja līgās komandā mačā ir jābūt vismaz četriem pašmāju braucējiem (obligāti - abiem junioriem) un tie nozīmē tās valsts braucējus, kuru klubs pārstāv. Loģiski. Ekstralīgā šāda nosacījuma nav - proti, te pašmāju braucējs nozīmē Polijas braucēju. Skaidrs, ka uz tādiem noteikumiem mēs nevaram parakstīties, jo tas nozīmēs spīdveja iznīcināšanu nevis tālāku attīstību un pacelšanu vēl augstākā līmenī.

Tas nozīmētu, ka "Loko" rindās nākamsezon abi juniori būtu poļi un mūsu jaunie braucēji gandrīz vispār paliktu bez sacensību prakses (atliktu draudzības mači un zemāka līmeņa individuālās sacensības), plus vēl divi poļi starp lielajiem un pašu braucējiem paliek trīs vietas. Jāatsakās no vismaz diviem no trim pašreizējiem leģionāriem, bez kuriem mēs nebūtu tikuši Ekstralīgā vai labākajā gadījumā vajadzētu viņus izmantot pārmaiņus - vienā mačā viens, citā cits u.tt. Un ļoti šaubos, ka skatītāji tik pat kuplā skaitā nāks uz spīdveju, ja komandā būs tikai pāris pašmāju braucēju. Šis nolikuma punkts arī ir lielākais un patiesībā vienīgais nopietnais klupšanas akmens. Daži Ekstralīgas klubu treneri ir par Daugavpils komandas ienākšanu, jo tas atvērs braucēju tirgu, bet lielākā daļa - pret tieši šā iemesla dēļ. Sak, mums ir te savs slēgtais klubiņš un mums te nevienu komandu no ārzemēm nevajag.

Skaidrs, ka mēs zinājām par šādu Ekstralīgas čempionāta nolikuma punktu, taču visu laiku mums netieši tika dota cerība - jūs tik brauciet, jūs tik cīnieties par tikšanu Ekstralīgā... Šķiet, ka "Loko" tikšana tajā bija Polijas spīdveja vadītājiem tik negaidīta, ka viņi tagad paši īsti nezina, ko darīt. No vienas puses - nolikums, no tras puses - "Loko" sportiskā cīņā ir ieguvusi vietu ekstralīgā un tāpēc (nolikuma dēļ) komandu nebūtu taisnīgi izjaukt. 3. oktobrī Toruņā risināsies pasaules čempionāta "Grand Prix" seriāla priekšpēdējais posms un tajā dienā Toruņā būs visa "Lokomotīves" kluba vadība - uz tikšanos ar Ekstralīgas vadību, ar klubu pārstāvjiem, ar Polijas spīdveja vadību.

Jācer, ka izdosies atrast kompromisu. "Lekties" jeb "pacelt cepuri" mēs nedrīkstam, jo mums jau nemaz nav, kurp "pacelt cepuri" - citur, kā vien Polijas līgā, mūsu komandai nav, kur braukt, lai vispār būtu jēga spēcīgas komandas pastāvēšanai un lai tai būtu pilnvērtīga sezona. Bet samierināties ar palikšanu Nice līgā pēc uzvaras tajā - arī negribas. Kaut gan tā ir augsta līmeņa līga... Atkarībā no galaiznākuma (iespējams, ka 3. oktobrī tāda vēl nemaz nebūs) tiks veidota komanda nākamajai sezonai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!