Foto: Zigismunds Zālmanis (NIKON)
Daugavpils "Lokomotīves" spīdveja komanda jau nodrošinājusi sev vietu Polijas Nice līgas (otrā līga pēc ranga un piektā spēcīgākā klubu spīdveja līga pasaulē)pusfinālā un atkal tiek runāts par iekļūšanu Ekstralīgā, kas ir pasaulē spēcīgākā un bagātākā spīdveja klubu līga. Iespējams, ka "Lokomotīves" stadionā atkal parādīsies plakāti ar uzzimētu lokomotīvi, kas tuvojas stacijai ar nosaukumu "Ekstraliga". Reiz tik tuvu ekstralīgai jau bijām, tagad ir otrā tāda reize un teorētiski "Loko" arī varētu tikt tajā, taču… Teorija ne vienmēr sakrīt ar praksi. Viss nav tik vienkārši.

Pēdējā Nice līgas mačā "Lokomotīve" viesos ar 47:43 pārspēja septiņkārtējo čempionu un vienu no slavenākajiem Polijas spīdveja klubiem Bidgoščas "Polonia". Šis mačs uzskatāmi parādīja Latvijas pagaidām vienīgās spīdveja komandas spēku un mīnusus, kā arī reizē apliecināja - Nice līgā "Loko" ir viena no spēcīgākajām komandām. 

To, ka Daugavpils komanda būs viena no līgas favorītēm, runāja vēl pirms sezonas, jo "uz papīra" komandas sastāvs izskatījās iespaidīgi - "Grand Prix" posmos uzvarējušie un ne reizi vien trijniekā tikušie Antonio Lindbeks (nupat bija trešais GP posmā Zviedrijā, startēdams ar wild card jeb īpašo ielūgumu)un Fredriks Lindgrens no Zviedrijas (abi šosezon Zviedrijas izlases sastāvā kļuva par Pasaules kausa ieguvējiem), četrkārtējais pasaules čempions garajā trekā jeb hipodromā (un pašreizējais līderis) soms ar Zviedrijas pasi Jūnass Kīlmekorpi, plus trīs pašu līderi Maksims Bogdanovs, Andžejs Ļebedevs un Ķasts Puodžuks, kuri ne reizi vien apliecināja sevi kā konkurētspējīgus spīdvejistus visaugstākajā līmenī. 

Pēc sekmīgā starta (piecas uzvaras pēc kārtas) daudzi tā arī teica: "Jums jau tagad ir gandrīz Ekstralīgas komandas cienīgs sastāvs. Vēl pāris augstas klases braucējus un - droši varat iet Ekstralīgā." Tik spēcīga komanda Daugavpilī patiešām nav bijusi kopš tajā brauca brāļi Grigorijs un Artjoms Lagutas. Apmēram 5500 skatītāju katrā mačā "Lokomotīves" stadionā šosezon bauda augstas (pasaules!) klases spīdveju un daudzi no viņiem cer, ka nākamsezon Daugavpilī brauks praktiski visa pasaules spīdveja elite. 

To grib arī spīdveja kluba vadība, to - komandas potenciālu - apliecina arī pēdējais mačs Bidgoščā - neveiksmīgs tas sanāca Puodžukam un Bogdanovam, taču lieliski brauca Kīlmekorpi un Ļebedevs, stabili punktus veda "LindLing" un mača beigās (pirms pēdējiem diviem braucieniem bija 37:41) izdevās ar divām pēc kārtas 5:1 uzvarām gūt virsroku. Ribņikas ROW komanda pagaidām Nice līgā ir pirmā ar 20 punktiem, taču "Loko" ir par vienu maču mazāk un 17 punktu. Puslīdz droši, ka pusfinālā ar ROW nebūs jātiekas (visticamāk - ar Ostruvas "Ostrovia") un daudzi jau redz komandu Nice līgas finālā. Uz to "Loko" arī tiecas, bet tagad... Noņemsim rozā brilles.

Sportiskajā ziņā komandai patiešām pietrūkst pāris augstas klases braucēju, lai sekmīgi startētu Ekstralīgā, taču obligāta ir prasība, ka uz katru maču jābūt pieteiktiem vismaz trim pašmāju braucējiem (no septiņiem)un tikai pašmāju braucējiem ir jābūt abiem junioriem. Tā ka nedrīkst nokomplektēt komandu tikai no leģionāriem, bet attiecīga līmeņa pašmāju braucēju mums ir tikai tik, cik ir - trīs... 

Turklāt Andžejam Ļebedevam šī ir pēdējā sezona juniora statusā (rudenī viņam paliks 21 gads), bet otra kaut vai tamlīdzīga juniora "Loko" rindās pašreiz nav un diezin vai tāds līdz nākamajai sezonai var uzrasties (kaut talantīgi puiši ir, taču viņi vēl arī Nice līgai būtu "par zaļu"). No pašreizējiem junioriem uz nākamo sezonu paliek Jevgeņijs Kostigovs un 16 gadus vecais Dāvis Kurmis, klāt nāks pāris jauni puiši, kuriem vēl vispār nav sacensību pieredzes. Pieaugušo galā būs papildus konkurence - mačam jāpiesaka divus juniorus, pieņemsim, ka paliks trīs augstas klases leģionāri, bet uz divām atlikušajām vietām pretendēs Puodžuks, Bogdanovs un Ļebedevs. Tāda konkurence nāktu tikai par labu, jo tās trūkums, šķiet, ir piebremzējis daža laba mērķtiecību.

Otra problēma, kas patiesībā tik pat labi var būt arī pirmā, ir finanses. Nav lielas jēgas tikt Ekstralīgā un jau zināt, ka ar blīkšķi no tās pēc gada izkritīsi. Lai sekmīgi konkurētu ar pasaulē spēcīgākās spīdveja līgas klubiem, sezonas budžetam jābūt vismaz 2 (diviem) miljoniem eiro. Tāda nauda nekur "nemētājas". Sezonas sākumā bija cerība, ka, redzot komandas sastāvu un tās potenciālu, varētu nākt talkā jauni atbalstītāji (pirmām kārtām jau no Rīgas) un šī cerība nav mirusi, taču arī konkrētu jaunumu šajā sakarā pagaidām nav. Varbūt, ka vēl būs, jo līdz sezonas beigām vēl ir diezgan daudz jābrauc.

Daugavpils un Latvija jau sen ir pelnījusi Ekstralīgas spīdveja komandu (turklāt "Lokomotīves" stadionā tagad ir lielisks stacionārs apgaismojums, kas atbilst visaugstākajām TV prasībām), taču visam ir jānotiek nevis mākslīgi un par katru cenu, bet gan soli pa solim. Šosezon atkal jeb vēlreiz sperts solis Ekstralīgas virzienā, šosezon beidzot pa īstam atdzimis CSDD Biķernieku mototreks un jau rit treniņi Rīgas spīdveja sekcijā, kas arī ir svarīgs solis spīdveja līmeņa saglabāšanai - iespējams un cerams - izšķirīgajam nākamajam solim. Jo ātrāk spīdvejs nebūs tikai Daugavpilī, kas ir un paliks Latvijas spīdveja galvaspilsēta, jo šāds solis kļūs reālāks.

2. augustā Daugavpilī risinājās Latvijas atklātais čempionāts, kurā varēja redzēt dažus potenciālos nākamās sezonas juniorus un varbūt arī kādu potenciālu komandas jaunpienācēju no ārzemēm (kaut pašreiz var vēlēties tikai noturēt pašreizējos leģionārus, ko nebūs viegli izdarīt - īpaši Antonio Lindbeks ziemā varētu būt ļoti pieprasīts no bagātākiem klubiem), bet 9. augustā Daugavpilī būs Nice līgas mačs ar Lodzas "Orzel" komandu, kas pašreiz ir 5. vietā un vēl saglabā cerības tikt pirmajā četriniekā (pusfinālā).

"Loko" cer aizvadīt savu labāko sezonu Nice līgā, bet cāļus un visu pārējo skaitīsim oktobrī.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!