Foto: LETA
VARAM nav saskaņojusi Rīgas domes vairākuma pieņemtos saistošos noteikumus "Par pašvaldības nodevu par reklāmas, afišu, sludinājumu izvietošanu Rīgā", kas tika pieņemti pirms diviem mēnešiem, 7. jūlijā, Vienotības deputātiem balsojot pret. Grozījumi paredz palielināt uzņēmējiem vides reklāmas nodevas bāzes likmi no 1,57 līdz 1,85 eiro.

Tajā pat laikā atsevišķam vides reklāmas jomā strādājošam komersantam bez konkursa ir piešķirta ekskluzīva iespēja izvietot reklāmas sabiedriskā transporta pieturvietās par bāzes likmi 0,43 eiro. Atbildot uz manu vēstuli, VARAM uzsver, ka saistošajiem noteikumiem pievienotajā paskaidrojuma rakstā nav iekļauti finanšu aprēķini, kas pamatotu četras reizes samazināto nodevas likmi. Finanšu ministrija atbild, ka šādas atšķirības likmēs var tik kvalificētas, kā valsts atbalsts konkrētam komersantam.

Pašvaldība varētu vienoties ar uzņēmēju par abpusēji izdevīgu sadarbību - uzņēmējs par savu naudu uzstāda jaunas pieturvietas, kuras nodod Rīgas satiksmei, savukārt par to, kā kompensāciju, saņem nodevas likmes atlaidi. Diemžēl tā ir tikai lietas teorētiskā puse, jo domes vadība runā par 800 pieturvietās ieguldītiem 10 miljoniem eiro, nozares uzņēmēji to apstrīd, minot četrus miljonus kā maksimālo summu.

Neapšaubāmi, diskusiju ietekmē savstarpējā konkurence, tādēļ, lai atdalītu miltus no pelavām, nepieciešami cipari - konkrēti aprēķini, kas pierādītu, ka nodevas atlaides apjoms atbilst ieguldītajiem līdzekļiem.

Konkurences padome uz manu vēstuli atbild, ka ne mazākas bažas izraisa pašvaldības lēmums bez skaidra pamatojuma, bez publiski rīkota iepirkuma, kurā uz vienlīdzīgiem noteikumiem būtu bijusi iespēja piedalīties vairākiem tirgus dalībniekiem, nodot pilsētas resursus vienas vai vairāku kompāniju rīcībā. Tik tiešām, ja būtu bijis konkurss, tad iespējams cits pretendents piedāvātu pašvaldībai izdevīgāku risinājumu, un atlaides nebūtu nepieciešamas četrkārtīgas.

Aizvadīto gadu Rīgas satiksme pabeidza ar 4,6 miljonu zaudējumu, ko Rīgas mērs nez kāpēc skaidro ar bezmaksas biļetēm noteiktai iedzīvotāju grupai. Bet Rīgas satiksme taču saņēma 95 miljonu eiro dotāciju no pilsētas budžeta, turklāt tikai 37 miljoni no kopējās summas bija paredzēti pensionāriem, skolēniem un citām atlaižu grupām!

Pēc tā saņemšanas gadu gan bija jāpabeidz vismaz pa nullēm! Tajā pat laikā Rīgas satiksme neizmanto iespēju iegūt līdzekļus, bet piešķir finansiāli nepamatotu četrkārtēju atlaidi konkrētam uzņēmējam, kurš nav izvēlēts konkursa kārtībā.

Rīgas domes vadībai ir jāņem vērā VARAM, Konkurences padomes un Finanšu ministrijas iebildumi un jāmaina saistošie noteikumi, lai visiem vides reklāmas jomā strādājošajiem uzņēmējiem būtu vienlīdzīgas iespējas, nevis kāds būtu īpaši izredzēts, kas rada dažādas aizdomas par finanšu mahinācijām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!