Tā dēvēto viltus ziņu pamata mērķis visbiežāk ir maldināt, dezinformēt sabiedrību, lai ietekmētu politiskos procesus negodprātīgu pasūtītāju interešu labā. Šajās pašvaldību vēlēšanās par šo manipulatoru redzamākajiem upuriem kļuva Jāņa Bordāna vadītā Jaunā konservatīvā partija (JKP) un "Vienotība". Tiesa, necieņa tika izrādītā ne tikai konkrētajām partijām, bet gan sabiedrībai.

Visredzamākais apliecinājums šiem mēģinājumiem bija "LNT Ziņu" izplatītā informācija viskritiskākajā priekšvēlēšanu brīdī, kad lielākā daļa vēlētāju gatavojās pieņemt izšķirošo lēmumu, par ko balsot. Svētdien, 28. maijā, tas ir, nepilnu nedēļu pirms vēlēšanām, "LNT Ziņas", atsaucoties uz labi zināmo pētījumu kompāniju "Latvijas Fakti", ziņoja, ka, citēju, "aptaujas dati liecina arī, ka Rīgas domē neiekļūs "Vienotība", par kuru gatavi balsot 3,1% respondentu. Vienlīdz zems atbalsts – 1,4% – ir Artusa Kaimiņa partijai "KPV LV" un Jaunajai konservatīvajai partijai, kuras saraksta līdere ir Juta Strīķe". Jāpiebilst, ka ZZS šī aptauja solīja iekļūšanu Rīgas domē. "Latvijas Faktu" aptauja "liecināja", ka atbalsts Rīgā tai ir 5,9%. (1)

Rezultātus šobrīd zinām, tie kliedzoši atšķiras – "Vienotībai" 6,26%, tātad divreiz vairāk, ZZS – 3,3%, teju divreiz mazāk, bet JKP – 13,42%. Paši rēķiniet, cik reižu JKP rezultāts atšķiras no "Latvijas Faktu" prognozes un LNT plaši ziņotā. (2)

Zīmīgi, ka iepriekš līdzīgas prognozes izplatīja portāls "Puaro", kurš agrāk izcēlies ar informācijas un pat dokumentu falsifikāciju. Portāls 11. maijā ziņoja, ka bukmeikeri no "Betsafe" prognozē JKP neiekļūšanu Rīgas domē. Tiesa, tas atsaucās uz portāla "Skaties.lv" informāciju, kur patiešām bija apšaubītas JKP izredzes. "Puaro" gadījumā šis pieņēmums tikai pārvērsts lielā, skaļā virsrakstā – "Jaunā konservatīvā partija domē neiekļūs – prognozē bukmeikeri". (3)

Viena lieta, ja to apgalvo skandalozs, neliels portāls vairākas nedēļas pirms vēlēšanām, bet pavisam cits jautājums – kāpēc šādas ziņas neilgi pirms vēlēšanām turpināja izplatīt nopietnā TV kompānija LNT un pieredzējusī socioloģisko pētījumu firma "Latvijas Fakti?"

Piedevām citas aptaujas ap šo laiku jau skaidri norādīja, ka atbalsts JKP ir aptuveni 8%. LNT kā nopietnam medijam bija jāpievērš uzmanība šādai nesakritībai. Profesionāliem žurnālistiem jāspēj kritiski izvērtēt informāciju, jo par JKP atbalsta pieaugumu liecināja arī citas pazīmes. Kādēļ tas netika izdarīts un LNT izplatīja labi nojaušami maldinošu informāciju, varam tikai minēt. Piedevām jāatceras, ka šī informācija strauji izplatījās arī citos medijos, tostarp lielākajā interneta ziņu portālā "Delfi". Tātad šī klaji maldinošā informācija sasniedza un mulsināja ārkārtīgi lielu auditoriju. (4)

Kāds varētu būt mērķis šādu "ziņu" izplatīšanai? Visdrīzāk tas ir mēģinājums manipulatīvi ietekmēt vēlētāju izvēli. Latvijā jau vairākas vēlēšanas pēc kārtas dažādi eksperti pamāca un iesaka, ka izšķirošos brīžos nevajag balsot par partijām, kurām ir zemi reitingi. Tā varot velti izšķiest savu balsi. Īpaši būtiski tas ir izšķirošos brīžos, kad jāpanāk kādas lielākas izmaiņas. Šoreiz daudzi vēlējās atņemt Rīgas atslēgas pašreiz valdošajām partijām ar Nilu Ušakovu un Andri Ameriku priekšgalā.

Tātad daudzi vēlētāji, kuri, iespējams, bija gribējuši balsot par JKP vai "Vienotību", uzzinot, ka viņu izredzes ir zemas, varēja izšķirties par labu kādai citai partijai. Piemēram, ZZS, kurai "Latvijas Fakti" prognozēja iekļūšanu Rīgas domē. Vai vēl kādai citai. Te ir laiks atcerēties, ka minētās socioloģisko pētījumu firmas īpašnieks ir Aigars Freimanis, kurš ir arī ārštata padomnieks ZZS pārstāvošajam Ministru prezidentam Mārim Kučinskim. (5) Protams, var pieņemt, ka te nebija nekāda tīša vai ļauna nodoma. Tomēr tad paliek jautājums – cik kvalitatīvi ir Freimaņa padomi premjerministram, ja viņa paša kompānija spēj tik rupji kļūdīties?

Patiesu sakot, drīzāk te ir runa par pašmāju viltus ziņu jeb "fake news" manipulatoriem, kuri tīši mēģināja manipulēt un ietekmēt vēlētāju izvēli. Jebkurās aptaujās vienmēr ir bijušas un būs kļūdas, novirzes, bet atšķirības nevar būt tik milzīgas. Īpaši, ja runājam par ļoti pieredzējušām pētījumu kompānijām un medijiem. Te nav runa tikai par pieminētajām partijām – JKP vai "Vienotību". Runa ir par necieņu pret vēlētājiem, par zemiskiem mēģinājumiem pūderēt cilvēkiem prātus, sēt šaubas un piesmiet demokrātiju. Pats galvenais – ar ko pēc būtības mēs atšķiramies no Krievijas, kur lieli TV kanāli un valdībai pietuvināti cilvēki saistīti ar sabiedrības smadzeņu skalošanu?

Ļaujiet man minēt – šis būs kārtējais gadījums, kad kāda netīra lieta tiks klusi paslaucīta zem tepiķa un lielākā daļa izvēlēsies paklusēt vai arī samiernieciski pabubinās zem deguna. Īpaši tie mediji, kuri saņēmuši dāsnas valdības ierēdņu izdāļātas "stipendijas". Jāatgādina, ka pirms vēlēšanām īpaša komisija "mediju atbalstam" pārdalīja teju pusmiljonu eiro. Naudas piešķiršanas procesā piedalījās arī Valsts kancelejas pārstāve un Nacionālās apvienības atbildībā esošās Kultūras ministrijas "mediju" ierēdnis.

Taču ko tur brīnīties, sena latviešu gudrība vēsta: "Bada laikā velns pat mušas ēd", bet demokrātijas bada laikos žurnālisti ēd no valdības rokas.

Avoti:

1. DELFI: Aptauja: Par 'Saskaņu' šobrīd Rīgā balsotu 42,8%; audzis Bondara atbalstītāju skaits

http://www.delfi.lv/news/pasvaldibu-velesanas/zinas/aptauja-par-saskanu-sobrid-riga-balsotu-42-8.d?id=48889969

2. DELFI rezultāti Rīgā

http://www.delfi.lv/news/pasvaldibu-velesanas/rezultati/?place=7

3. "Jaunā konservatīvā partija domē neiekļūs - prognozē bukmeikeri"

http://puaro.lv/politika/jauna-konservativa-partija-dome-neieklus-prognoze-bukmeikeri/

4. DELFI: Aptauja: Par 'Saskaņu' šobrīd Rīgā balsotu 42,8%; audzis Bondara atbalstītāju skaits

http://www.delfi.lv/news/pasvaldibu-velesanas/zinas/aptauja-par-saskanu-sobrid-riga-balsotu-42-8.d?id=48889969

5. 'Latvijas Faktu' direktors Freimanis par premjera konsultēšanu saņēmis 1061 eiro

http://www.delfi.lv/news/national/politics/latvijas-faktu-direktors-freimanis-par-premjera-konsultesanu-sanemis-1061-eiro.d?id=47630309