Foto: AFP/Scanpix

"Franču aktieris Žerārs Depardjē (65) atzinis - lai gan viņam jau veiktas piecas sirds šuntēšanas operācijas, dienā viņš izdzerot līdz pat 14 pudelēm vīna."
The Daily Mail, 17. septembrī

Kaut gan franču kino man patīk ne sliktāk par kino, kas uzņemts kādā citā valstī, Žerārs Depardjē, šķiet, pēdējā laikā piedalījies filmās, kuru skatīšanās man nav likusies diez ko vilinoša, un līdz ar to arī viņa personai pārāk lielu uzmanību neesmu centies veltīt. Jā, laukos verandas plauktā glabājas no­­putējis un saskrāpēts DVD ar filmu par Asteriksu un Obeliksu, bet tas jau vairāk bērniem vai kādam pieaugušam te ieklīdušam bande dessinée žanra (pie mums vairāk pazīstams ar apzīmējumu "komikss") cienītājam. Šo attu­rību man gan nav bijis pārāk viegli ievērot. Palūk, vēl nupat Depardjē bija nolaidies Rīgas kino festivālā Bal­tijas pērle un jau pirmajā dienā preses konferencē izrunājies par to, ka vienlīdz mīlot gan Krieviju, gan Ukrai­nu, bet Ukraina esot daļa no Krievijas. Šur tur tā, protams, bija viena no gal­venajām dienas ziņām. Rīgā franču aktieris, visticamāk, bija ieradies tieši no Krievijas, jo, kā zināms, pērnā gada sākumā, sadusmojies par Francijas bagātniekiem uzliktajiem augstajiem no­dokļiem, Depardjē nodeva dzimteni, pieprasīja Krievijas pilsonību, un tā viņam ar lielu prieku arī tika piešķirta komplektā ar Krievijas pilsoņa pasi un dzīvokli daudzstāvu dzīvojamajā masīvā kaut kur plašajā Putina Kriev­zemes provincē. Tas viss tika vēstīts ziņās. Tāpat kā stāsti par urinēšanu lidmašīnas salonā, privātu vīna darī­tavu (un nevis kaut kur Čečenijā, bet tomēr vecajā labajā Francijā) vai pulksteņu reklāmām, kurās Depardjē lepo­jas ar to, ka esot krievs.

Ar kino vai teātra mākslu tam visam, protams, ir maza vai pat nekāda sais­tība, jo jau uzņemtās vai vēl tikai topošās filmas un iestudētās teātra iz­­rādes šo faktu iespaidā nekļūst nedz labākas, nedz sliktākas. Zinātāji apgalvo, ka pat tās hipotētiskās dienā patērētās 14 pudeles vīna vismaz pa­­gaidām skatuves meistara sniegumu nespējot sabojāt.

Britu laikraksts The Daily Mail ar baudu atreferējis Depardjē stāstīto franču žurnālam So film: "Rīts sākas pirms desmitiem ar šampanieti vai sar­kanvīnu mājās, pēc tam atkal šampanietis." Vīna uzņemšanu aktieris mēdzot pārtraukt ar kādu mazumiņu anīsa liķiera jeb pastis. Pēc tam ēdiens, ko pavada divas pudeles vīna. "Pēcpusdienā šampanietis, alus un ap kādiem pieciem atkal pastis, lai piebeigtu pudeli. [..] Vēlāk degvīns un/vai viskijs. Taču es nekad neesmu pilnīgi piedzēries, tikai drusku p***ē. [..] Nepieciešams tikai nosnausties 10 minūtes, un voilà, kāds malks rozā vīna, un es atkal jūtos svaigs kā gurķītis. [..] Lai vai kā, mirt es ne­­taisos. Vēl ne. Man vēl ir iekšā."

Turpat tiek citēts arī kāda Francijas garīgās veselības eksperta un pro­fesora Mišela Ležuajē (Lejoyeux) kritiskais vērtējums: "Mēs mēdzam pa­­smaidīt par lieliem dzērājiem, dēvē­jot viņus par bonvivāniem, turpretī ne­dzeršana netiek atbalstīta. Tieši tiem, kas nedzer, sabiedrībā jājūtas vainīgiem. [..] 14 pudeļu patēriņš dienā pārsniedz jebkādus zināmos da­tus, jebkādus Pasaules veselības or­­ga­­nizācijas kritērijus. [..] Tas pierāda, cik pozitīvi mēs mēdzam uz­­tvert saindēšanos ar alkoholu."

Savdabīgs pierādījums šai pozitīvajai uztverei ir arī fakts, ka angļu avīzes redaktori un līdzstrādnieki uzskatī­­juši par svarīgu šo stāstu pārstāstīt sa­­viem tautiešiem. Lai gan intereses pamatā, protams, varētu būt arī mūždien pastāvošā spriedze starp "konti­nentālo" Franciju (tur taču dzīvo īsti bonvivāni!) ar tās tikumiem un allaž no malas visu prātīgi novērot gatavajiem drēgno Britu salu iemītniekiem. Nav gan arī tā, ka angļiem bū­tu jāmāca dzeršanas tikumi. Par rakstnieka Kingslija Eimisa hrestomā­tiskajiem ikdienas alkoholiķa ieradumiem reiz tika rakstīts arī Rīgas Laikā (skat. 2008. gada oktobra numu­rā), bet par savdabīgu - turklāt vēl arvien dzīvu - šī žanra leģendu ir kļuvis rakstnieks Pīters Akroids. Pēc ve­­selī­bas problēmu saasinājuma pirms pā­ris gadiem viņš gan ir pievērsies nedaudz rāmākam dzīvesveidam un savas dienas vada, reizēm pamīšus strādādams pat pie trim grāmatām vien­laikus, bet vakaros nu jau iztukšo ti­­kai vienu pudeli vīna. Tomēr vēl ne­­būt ne tik senā pagātnē viņa dzīve esot bijusi leģendām apvītu vētru pilna. "Mēs sēdē­jām pie galda Bukera prēmijas vakariņās," atminas kāds Ak­­roida kolēģis no žurnāla Spectator redakcijas. "Tur sēdēja ducis cilvēku, un viesmīlis vai­­cāja, vai kāds nevēlas glāzi brendija, portvīna vai vēl kā cita. Vairums at­­teicās. Bet Pīters sacīja: "Katram kaut kas ir jāpaņem, un tad jūs to visu varēsiet atdot man." Un viņš tās izdzēra citu pēc citas. Izdevējs Kristofers Sinklērs-Stīvensons spriež, ka Akroidu dzert mudinājušas šaubas un nedro­šība. "Daļēji tas iz­­skaidrojams ar viņa nervozitāti, šā­­­dās vakariņās uztrau­kums viņu vienkārši dzina izmisumā. Viņš gan mē­dza dau­dzināt: "Man viss pie vienas vietas," bet patiesībā tā ne­­bija. Ma­nuprāt, liela tiesa dzeršanas bi­ja aiz­segs viņa šaubām pašam par se­­vi."" Mēģinā­jumi dažādām atkarībām rast izskaidrojumu dzīvesveidā vai dar­bos, kurus, kā rakstīja Rainis, "ar ner­­iem strādā", nav nekas jauns vai pārlieku interesants. Droši vien kaut kādu izskaidrojumu vai attaisnojumu va­rē­­tu mēģināt piemeklēt arī Žerāra 14 pu­­delēm.

Tomēr Depardjē gadījums, manuprāt, ir spilgta kādas pavisam citas un nebūt ne triviālas problēmas ilustrācija. Pro­­ti, tas ne vien groteski atgādina par šķietami pašsaprotamo patiesību, ka neviens cilvēks nav monolīts savstar­pēji saskaņotu elementu kopums, bet arī uzrāda grūtības, kas rodas brīžos, kad ar to iznāk saskarties visiem pā­rē­jiem, un rodas vēlme ieraudzītās pret­­runas un nesakarības izprast. Teik­­sim, būtu pagalam vienkārši pa gabalu uzstādīt diagnozi un nospriest, ka gan jau Depardjē vienkārši ir nodzēris prātu, un ar to arī izskaidrot viņa ģeopolitiskos pekstiņus. Tomēr tas nekā ne­­pa­­līdzētu izprast, kāpēc gan alkohola kaitīgā ietekme līdz šim ir bijusi tik saudzīga pret citiem, teātra spēlēšanai un kino lomām (vai vīna darīšanas biznesam) nozīmīgiem iekšējiem or­­gā­­niem.

Un runa pat nav tik daudz par De­­pardjē, kā par mums, visiem pā­rē­­jiem. Iztēlosimies, ka esmu viņa daiļ­­rades cienītājs. Vai faktam, ka viņš devies pie Putina saņemt pasi, bet Ukrainu norakstījis Krievijai, kaut kā būtu jāmaina tas, kā man tagad jā­skatās kādas no aptuveni 170 vēl 20. gad­simta 70., 80. un 90. gados vai jau 21. gadsimtā tapušajām filmām ar viņa līdzdalību?

Jautājums ir līdzīgs tam, ar kuru at­­karībā no uzskatiem vai to trūkuma kaut kā nebūt jātiek galā arī, piemēram, Romāna Polaņska filmu cienītā­jiem, - vai apsūdzība nepilngadīgās izvarošanā un izvairīšanās no valstīm, kurās Polaņskim draudētu apcietinā­jums un tiesāšana, ir jāņem vērā, skatoties viņa kino? Saskaņā ar Lat­vijas politiķu vidē ierastu domu gai­­tu ne­­vienam skatītājam nekādu sirdsapziņas pārmetumu nevajadzētu būt, ie­­kams Polaņskis nav ticis notiesāts un atzīts par vainīgu. Saskaņā ar krietni radikālākas morāles piekritēju uz­skatiem, ko parasti pauž ar pas­tāvo­šo lietu kārtību neapmierināti žurnālis­ti, arī tikai apsūdzība vai aizdomas par vairāk vai mazāk smagu noziegumu pastrādāšanu būtu uzskatāmas par tik nozīmīgu kaitējumu personas reputācijai un sabiedrībai kopumā, ka no viņa filmu seansiem labāk turē­ties pa gabalu. Un tad, protams, arī tādu NATO, Eiropas Savie­nības, Latvijas vai vēl kādām citām politiskajām nostādnēm neadekvāto Depar­djē Latvijas robežām droši vien ne­­drīkstētu laist pat tuvumā, bet fil­mas ar viņa dalību būtu jānoglabā drošā plauktā.

Tas ir tas pats jautājums, kuru biblio­tekāri vai vienkārši grāmatmīļi varētu sev uzdot brīdī, kad plauktā pamanītu Viļa Lāča rakstu sējumus; un tas ir tas pats jautājums, ar kuru sevi jau daudzus gadu desmitus turpina nodarbināt visas tās vēsturnieku un filozofu brigādes, kas pēta Martīna Heidegera biogrāfiju un darbus.

Panākumi vienā jomā ne vienmēr ir pierādījums tam, ka cilvēkam piemīt spējas arī visās pārējās, sākot ar praktiskām ikdienas iemaņām un beidzot ar talantu pieņemt politiskus lēmu­mus vai saprašanu, kas labs un kas ļauns. Tepat Latvijā par to var pārliecināties gandrīz pēc katrām vēlēša­nām, kad Saeimā atkal nejauši gadījies kāds komponists, aktieris vai dziedātājs.

Lai gan Žerārs bija bijis un droši vien dzēris arī Rīgā, man gan viņu ne­­gadījās nedz sastapt, nedz redzēt kaut vai ti­­kai pa gabalu. Taču pazīstu cilvēku, kuram tas bija izdevies. "Vai zini, cik Depardjē ir liels?" viņš man vaicāja un klāstīja, cik bijis pārsteigts, ka pa­­tiesībā aktieris esot tikai kādu metru un astoņdesmit centimetru garš, bet klātienē izskatoties vēl ma­­zāks. Es tam īsti nespēju noticēt, jo no filmām un fotogrāfijām par viņu bija radies priekšstats kā par pama­tīgu milzi. Kino ir viens vienīgs acu ap­­māns. Palūk, arī Holivudas zvaigzne Toms Krūzs uz ekrāna nemaz neizskatās pēc sīkā, bet esot pavisam ma­za auguma, turklāt dedzīgs sciento­logu sektas aktīvists. Arī spēcīga kombinācija. Būs jāatver pude­­le vīna, lai nebūtu jālauza galva, ko ar šo infor­māciju tagad iesākt un kā vispār tālāk dzīvot.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!