Foto: LETA
Pēdējo dienu paziņojumi par izmaiņām nodokļu politikā ir grūti saprotami un šokējoši. ZZS partija, tās vadītājs un premjerministrs grib dot milzīgas nodokļu atlaides 4700 (0,2%) lielajiem algu saņēmējiem Latvijā!

Jaunais nodokļu plāns paredz "solidaritātes nodokļa" atcelšanu. Taču mums visiem jāsaprot, ka "solidaritātes nodoklis" ir visvienkāršākais sociālais nodoklis, kas beidzot 2016. gadā visiem ar lielajām algām bija jāsāk maksāt (virs 48 600 eiro gadā). Šādu nodokli vienmēr ir maksājuši VISI, kuru alga ir zemāka par 48 600 eiro gadā!

Tātad prasīt maksāt identisku nodokli no visas algas NAV nekas solidārs, tas ir tikai un vienīgi pilnīgi normāli un saprotami! Taču daži no cilvēkiem ar vislielākajām algām Latvijā ir tik nekaunīgi, ka par šo identisko nodokļu maksāšanu sūdz valsti tiesā. Tagad tie "sarunājuši" ar ZZS vadību, ka šis nodoklis būtu jāatceļ.

Vidējais ienākums, pēc Finanšu ministrijas aprēķina, šiem 0,2% cilvēku Latvijā ir 75 000 eiro gadā. Svarīgi atcerēties, ka 90% mājsaimniecību (nevis vienam cilvēkam) ienākumi pēc nodokļu nomaksas ir 640 eiro mēnesī jeb 7680 eiro gadā. Kā jau teicu, šeit nav runa par progresīviem nodokļiem, šeit ir runa par to, ka cilvēkiem ar vislielākajām algām būtu jāmaksā vismaz tikpat daudz, cik tiem, kas saņem mazāk. Pretējā gadījumā nodoklis ir maksimāli regresīvs.

Jaunajā nodokļu reformā ir plāns atcelt sociālo nodokli algām virs 48 600 eiro gadā. Tātad sociālais nodoklis būtu jāmaksā tikai par šiem pirmajiem 48 600, bet uz pārējo algas daļu šis nodoklis neattiektos. Ko tas tieši nozīmē? Tas nozīmē, ka šie 4700 cilvēki saņems nodokļu atlaidi ap 9000 eiro gadā jeb 750 eiro mēnesī un budžetā tas izraisīs apmēram 42 miljonu eiro lielu "caurumu".

Pēc jaunā plāna, ienākuma nodoklis tiks samazināts no 23% līdz 20%, un cilvēki, kuru alga ir 500, 800 un 1200 eiro mēnesī, saņems par 38, 30 un 28 eiro mēnesī vairāk, vai gadā par 456, 360 un 336 eiro (ja nav apgādājamo) vairāk. Savukārt tiem, kuru alga ir virs 48 600, ienākuma nodoklis paliks jau esošie 23%, bet tiks noņemts "solidaritātes" nodoklis. Situācija, kad 90% iedzīvotāju samazinās ienākumu nodokli par 3%, bet cilvēkiem ar lielākām algām noņems sociālo nodokli+ pārējās nodokļu reformas, radīs 450 miljonu eiro "caurumu" budžetā. Tas ir nepieņemami šodienas situācijai Latvijā, kad medicīnai vien ir nepieciešami papildu 600 miljoni, lai mūsu finansējums līdzinātos Igaunijas veselības budžetam.

Tātad vēlreiz, cilvēki, kuru alga ir 1200 mēnesī, no nodokļu atlaidēm saņems gadā par 336 eiro vairāk, kamēr cilvēks ar 7500 eiro algu gadā saņems 9000 eiro vairāk!

Vai tiešām visiem politiķiem, ekonomistiem, Latvijas Bankai tas liekas pieņemami?

Finanšu ministre saka: "Nodokļu sloga samazinājumu darbaspēka ienākumiem izjutīs visi valsts iedzīvotāji, iegūstot lielākus neto ienākumus". "Sajutīs visi" gan, taču nesamērīgums starp vidējo un lielo algu saņēmējiem ir absolūti netaisnīgs, un to mēs nedrīkstam atbalstīt!

Ir skaidrs, ka lielākā daļa no šiem lielo algu saņēmējiem saprot, ka maksāt TIKPAT lielus nodokļu procentus, kā tie, kuri saņem mazākas algas, nav nekāda labdarība, ka tas ir tikai godīgi pret savu valsti un tās iedzīvotājiem. Ir labi zināms, ka lielākajā daļā valstu cilvēkiem ar lielākiem ienākumiem ir jāmaksā lielāki nodokļi, taču vismaz ne mazāki! Pie mums tas ir otrādi. Cilvēki ar maziem ienākumiem maksā nesamērīgu daļu nodokļos!

Ir iepriekš rakstīts, ka šie 4700 iedzīvotāju jau nav tie, kas saņem dividendēs simtiem tūkstošus gadā, kurām ienākuma nodoklis bija tikai 15%, tagad būs 20% uz nereinvestēto peļņu (šis solis ir prātīgs un ļaus uzņēmumiem attīstīties). Vairākas citas lietas nodokļu plānā, kā reversais PVN, minimālā neapliekamā ienākuma palielināšana, minimālās algas palielināšana ir pareizs solis. Taču kas kompensēs šo 450 miljonu eiro iztrūkumu budžetā? Ir ieteikts palielināt alkohola, degvielas nodokli un, iespējams, citus patēriņa nodokļus, taču jebkurš ekonomists zina, ka patēriņa nodokļi ir viennozīmīgi regresīvi (izņemot, ja tie ir uzlikti tikai luksusa precēm), un atkal daudz vairāk "sitīs" Latvijas iedzīvotājus ar mazām un vidējām algām.

Jaunajās nodokļu nostādnēs nav darīts nekas, lai izlīdzinātu šo negodīgumu.

Esot ES, mēs nevaram aplikt dividendes ar lielākiem %, tas ir skaidrs, jo investīcijas ir vajadzīgas (arī Igaunijā neieguldītai peļņai ir 20% nodoklis), taču varam aplikt ar lielākiem īpašuma nodokļiem multimiljonu īpašumus, ko cilvēki, kuri saņem dividendes, ir iegādājušies. Īpašuma nodokļa 100% nonākšana pašvaldību budžetos ir nepārdomāta, un tā nenotiek nekur Rietumeiropā, tikai post-padomju bloka valstīs, tas būtu jāmaina. Ap 50% no šī nodokļa būtu jānonāk valsts kasē. Tad neizveidotos situācija, kad Jūrmalā nezināmu iemeslu dēļ tiek atlaisti 70% īpašuma nodokļi visiem neskaitāmajiem multimiljonu īpašumiem, kamēr cilvēkiem ar maziem un vidējiem ienākumiem jānomaksā visi regresīvie nodokļi. Ar lielākiem īpašuma nodokļiem ir jāapliek arī īpašumi, kuros ģimene nedzīvo pastāvīgi, tātad otrajiem, trešajiem un n-tajiem citiem īpašumiem.

Nesenā intervijā viens no bijušajiem premjerministriem stāstīja, ka mums Latvijā ir augstākie īpašuma nodokļi ES, tā ir pilnīga situācijas nezināšana vai meli, un ir žēl, ka Latvijas bijušās amatpersonas ir tik nekompetentas un maldina iedzīvotājus. Citās OECD valstīs ieņēmumus no īpašuma nodokļa un citiem nodokļiem visi varam apskatīt šeit, OECD valstīs vidēji no īpašuma nodokļa IKP ieņem 1,86%, Latvijā 0,99%, Somijā 1,27%, Polijā 1,39%, Īrijā 2%, Itālijā 2,7%, Grieķijā 3%, Francijā 3,8%. Ienākumus no īpašuma nodokļa palielinot līdz Īrijas līmenim, budžets tiktu papildināts ar aptuveni 310 miljoniem eiro. Protams, ka ir vairākas valstis, kurās šie nodokļi ir zemāki. Taču ir skaidrs, ka darbaspēka nodokļus Latvijā palielināt nevar, bet tos nedrīkst arī samazināt 0,2% Latvijas iedzīvotāju ar lielākajām algām. Ir jāpalielina īpašuma nodoklis luksusa īpašumiem, cilvēkiem, kuriem pieder vairāki dārgi īpašumi, kā arī luksusa precēm, piemēram, dārgiem auto. Savukārt īpašuma nodokli būtu pilnībā jāatlaiž ģimenes vienīgam īpašumam, ja tā tirgus vērtība ir zem kādas noteiktas summas, teiksim zem 50 000 eiro, vai īpašnieki ir trūcīgi un īpašumu ieguvuši privatizācijas ceļā 90to gadu sākumā.

Man ir bail, ka lielākā daļa politiķu, kuri vada mūsu valsti, ir pazaudējuši jebkādu sapratni par to, kas ir ētiska un godīga valsts pārvaldīšana.

No Latvijas ikdienas izbrauc 52 iedzīvotāji, Latvijā dzīves ilgums ir visīsākais no Baltijas valstīm, vismazāk dodam zinātnei un augstākajai izglītībai (visvairāk no ES valstīm Latvijā tiek dots infrastruktūras projektiem). Šāda nodokļu politika palēninās Latvijas attīstību, jo nespēs nodrošināt ne palielinātu veselības aprūpes, ne augstākās izglītības, ne zinātnes finansējumu. Tātad virzieniem, kas nodrošina valsts attīstību, finansējums nepalielināsies. Tas ir ceļš uz nekurieni un tam nedrīkst piekrist! Kā teica izcilais ASV prezidents Teodors Rūzvelts: "To educate a man in mind and not in morals is to educate a menace to society" ("Izglītot cilvēka prātu, bet ne ētiskumu, ir milzīgs drauds sabiedrībai").

Ir skaidrs, ka komunistiskās partijas vadoņi, kas vada ZZS, ir tieši tādi – gudri, viltīgi, bet bez mazākās sirdsapziņas un ētiskuma. Tie izdarīs visu, lai no pašiem bagātākajiem Latvijas iedzīvotājiem turpinātu saņemt 18 000 eiro partijas kasēs.

Tie turpinās runāt puspatiesības, liks vairāk maksāt nodokļos 98,8% Latvijas iedzīvotājiem, lai šie 0,2% saņemtu nepieņemamas un neētiskas nodokļu atlaides!

Mēs nedrīkstam piekrist šim ZZS plānam!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!