Foto: Publicitātes attēli

Pēdējo mēnešu notikumi Ukrainā raisījuši daudz diskusiju un viedokļu par to, kādas sekas tie atstāj vai nākotnē varētu atstāt gan uz katru individuālu Latvijas uzņēmumu, kurš strādā Ukrainas un Krievijas tirgū, gan Latvijas tautsaimniecību kopumā. Lai arī katram uzņēmumam ir sava unikāla sadarbības pieredze ar partneriem ārvalstīs, AS "Latvijas balzams" pieredze rāda, ka arī force majeure apstākļos ļoti liela nozīme ir tam, kādam sadarbības partnerim savu biznesu attiecīgajā tirgū uzņēmums izvēlējies uzticēt.

Neatkarīgi no tā, kurā valstī uzņēmums vēlas izvērst savu biznesu, pirmais un svarīgākais darbs ir atrast vispiemērotāko sadarbības partneri. Vienā gadījumā sadarbības partnera izvēle krīt par labu tirgus līderim, citā - prasmīgam spēlētājam šaurā tirgus nišā, taču svarīgākais nosacījums ir tas, vai šis partneris spēs nodrošināt uzņēmuma mērķu sasniegšanu ilgtermiņā.

Ukrainas tirgū "Latvijas balzams'' izvēlējies strādāt ar alkohola nozares līderi, kas ir ne vien vadošais importētājs, bet arī spēcīgs vietējais ražotājs un eksportētājs. Tādejādi partneris ne vien spēj nodrošināt eksportētāja produkcijas pozīcijas vietējā tirgū, bet ar savu ārējo darbību nodrošināt iepirkumiem nepieciešamās valūtas rezerves, kas mazina valūtas konvertācijas risku un patērētāja pirktspējas krituma ietekmi, kas Ukrainas tirgum šobrīd ir aktuālas problēmas. 

Šāda izvēle acīm redzami ir attaisnojusies - produktu pārdošanas apjoms šā gada pirmajā ceturksnī ir pārsniedzis sākotnējo prognozi. Tirdzniecība ar Ukrainu norit saskaņā ar plānu - partneris ir spējis par saistībām norēķināties pilnā apmērā un jau veicis nākotnes pasūtījumus. Mūsu eksports uz Ukrainu pērn veidoja 4% no uzņēmuma tiešā eksporta portfeļa, un šī valsts ir viens no lielākajiem "Rīgas Melnā balzama'' eksporta tirgiem reģionā, pie tam strauji augošs tirgus - pērn šī zīmola pārdošanu Ukrainā spējām palielināt par 38%.  

Partnerattiecību "vairoga" nozīmi novērtējam arī tirdzniecībā ar Krieviju, kas ir viens no mūsu tradicionāli spēcīgākajiem eksporta tirgiem.  Eksports uz Krieviju pērn veidoja 14% no kopējā "Latvijas balzama'' tiešā eksporta apgrozījuma, un arī mūsu šī gada mērķi ir vērsti izaugsmes virzienā. 

Arī Krievijas gadījumā strādājam ar tirgus līderi, kura darījumi aptver lielu daļu pasaules tirgu. Tas atmaksājas - lielu lomu, piemēram, pērn nospēlēja biznesa partnera atbalsts situācijā, kad bija jāatrisina pēkšņi radies sarežģījums decembra nogalē, ko radīja vietējo iestāžu negaidīti lēmumi, apdraudot savlaicīgas piegādes uz Krieviju. Šogad Krievijas tirgū esam uzsākuši sadarbību arī ar jauniem partneriem, tādējādi paplašinot mūsu sortimenta piedāvājumu un portfeli diversificējot. 

Neapšaubāmi, partnera darījumu pieredze un reputācija ir arī garants norēķinu stabilitātei, kas ir pirmās sekas, ko uzņēmēji izjūt krīzes situācijās.

Kā viens no lielākajiem eksportētājiem, arī mēs paužam cerību uz saspīlējuma mazināšanos tuvējā reģiona valstīs, ka arī situācijas stabilizāciju Ukrainas iekšējā tirgū, nodrošinot stabilu, cieņpilnu dzīvi iedzīvotājiem un paredzamu biznesa vidi uzņēmējiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!