Rīgā, Baltijā pirmajā starptautiska mēroga netradicionālā mārketinga konferencē "Alternatīvais mārketings, Kā nepalikt nepamanītam" 21. un 22.aprīlī ar savu pieredzi par neordinārām metodēm dalīsies Artūrs Mednis – "jauns, atraktīvs mediju huligāns" (žurnāls "Pastaiga", 2007. gada jūnijs).
Artūrs Mednis bieži tiek asociēts ar projektu JaffaRiga, izradēm "Alu Cilvēks" un "Alu Sieviete", kā arī ar nu jau nedaudz piemirsto jaunkundzi Zemeni, kas izskrēja futbola laukumā kailām krūtīm, un Ventspils govs pārvešanu uz Liepāju, kam sekoja strīds ar Lembergu un tiesu darbi ar Ventspils domi, kurā uzvarēja Artūrs ar domubiedriem. Artūrs ir viesmīlīgs. Atstājot aiz ārdurvīm lietainās un drēgnās Rīgas ielas, ierodoties pie viņa birojā, mums tiek pasniegta silta tēja, un saruna var sākties.

Par ko Tu gribēji kļūt bērnībā?

Neko oriģinālu es neatceros. Kā jau visi bērni, es gribēju kļūt par jūrnieku vai ugunsdzēsēju.

Un kā nonāci līdz netradicionālā mārketinga īstenošanai?

Atvirzoties nedaudz no temata, es sekoju līdzi, ko raksta ārzemju mārketinga speciālisti savos blogos. Un vakar sākās diskusija par to, ka sabiedrisko attiecību un konsultāciju kompānijas pievēršas sociālajiem medijiem, kļūstot par "biznesu 2.0". Uzņēmumu komunikācija mainās, un viņi grib būt citādi, modernāki un populārāki. Un kā viņi to dara? Noīrē biroju, noalgo sekretāri un paziņo – tagad strādāsim šinī jomā.

Tad, lūk, atbildot uz tavu jautājumu, man tas nekad tā nav noticis – neesmu apzināti savācis komandu, noīrējis biroju un nolēmis – tagad es nodarbošos ar alternatīvo mārketingu vai reklāmu, vai jebko citu. Tā vienkārši ir sanācis, un esmu līdz tam nonācis pakāpeniski. Sevi pazīstot, varu apgalvot, ka nekad tā arī nebūs, ka es apzināti apsēdīšos un visiem pateikšu: tā, es tagad sēdēšu un nodarbošos ar to vai šo.

Runājot par alternatīvo mārketingu, es ticu, ka liela daļa no mums, cilvēkiem, kas dara pilnīgi dažādas lietas ikdienā, jau nodarbojas ar alternatīvo mārketingu. Pat, ja Tu apzināti nedarbojies ar alternatīvā mārketinga sfērā, alternatīvais mārketings darbojas ar Tevi! Pat tad, ja mēs nestrādājam kādos sabiedrisko attiecību vai reklāmas aģentūrās, mēs esam lielā mērā šīs alternatīvā mārketinga darbības sastāvdaļa. Apzināti vai neapzināti. Piemēram, ja mēs draugiem kaut ko rekomendējam, mēs esam sastāvdaļa. Ja mēs paši vadāmies pēc kaut kādām rekomendācijām – mēs esam sastāvdaļa. Un pat tad, ja mēs ne ar vienu nerunājam – mēs esam sastāvdaļa, tikai atšķirīgā veidā pasakot, ko par to domājam.

Vai vari pateikt aptuveno laiku, kad sāki nodarboties ar netradicionālo mārketingu veidiem?

Pirmais tāds projekts man bija 1997. gadā, kad mēs ar domubiedriem nodibinājām muzikālo apvienību, un mums bija vajadzība popularizēties. Tas mums ļoti labi arī sanāca. Gadu vēlāk es jau organizēju pirmos pasākumus. Tā pamazām tas sākās.

Nav jau svarīgi, kā to definē – vai tas ir mārketings vai kas cits. Tu ar to vienkārši dzīvo, neiespringstot pārdomās par procesa definējumu.

Kāpēc tevi mēdz dēvē par vienu no alternatīvā mārketinga aizsācējiem Latvijā?

Es melotu, ja teiktu, ka tas man ir pārsteigums un nebūtu par to dzirdējis, bet tomēr es nezinu, kāpēc tieši mani ar to asociē. Man ir vienalga, kā nosauc manu darbības veidu. Man ir ļoti paveicies – es daru to, kas man patīk. Līdz ar "Alu cilvēks" projekta iekļūšanu Pasword konkursā (Mārketinga konference - Password 2006 – aut.), pirmo reizi nācās saprast, kas ir mārketinga projekts. Alu Cilvēka kampaņā bija pārdomāts katrs solis, kas katru dienu tika uzlabots un pielāgots, mainoties situācijai. Bija zināms sākums, bija zināms mērķis, kas jāsasniedz, un tad mēs gājām soli pa solim, līdz sasniedzām, kas bija jāsasniedz. Un tad man paziņoja – jūs esat izvirzīti. Un es domāju, ka tie, kas mūs ar "Alu cilvēks" izvirzīja, tanī mirklī nemaz nezināja, cik daudz mēs esam izdarījuši. Un tad man paziņoja – jūs uzvarējāt. Nu, es nezinu...

Tu mini terminu "alternatīvais mārketings" – kā Tu to saproti?

Principā var uzskatīt, ka alternatīvais mārketings ir tas, kas pastāv šobrīd, tas, kas ir jauns, neizmantots, oriģināls. Tikko kā to izdara viens – tas ir alternatīvs, kā to sāk izmantot desmitiem speciālistu – tas jau vairs nav alternatīvs.

Piemēram, alternatīvā mūzika – tas vispār ir zināms kā vesels virziens, tāds, kas ikdienā neskan ne radio, ne tradicionālos pasākumos un televīzijās. No citas puses, alternatīvs var būt kā alternatīva iespēja kaut kam citam. Jaunas idejas ir alternatīvas, ja tās ir kā alternatīva kaut kam citam. Nav obligāti tam jābūt kaut kam nezināmam. Arī reklāma var būt alternatīva.

Piedod, bet es īsti pats nezinu, kas ir alternatīvais mārketings. Un tiklīdz kāds nodefinēs, kas tas ir, tā tas vairs nebūs alternatīvs, bet tradicionāls. Mārketings pastāvēs mūžam un mūžam arī mainīsies. Tanī brīdī, kad būs beigusies alternatīvā mārketinga konference un būs izrunātas visas jaunās metodes, pēc nedēļas divām tas vairs nebūs alternatīvais mārketings. To sāks izmantot speciālisti savā darbībā, un vēl pēc kāda laika kāds progresīvs pasniedzējs par to stāstīs lekcijās studentiem.

Es bieži piedalos dažādu PR un reklāmas aģentūru breinstormos (brainstorm – ideju ģenerēšanas process - aut.). Citreiz saka - mūsu klients grib varbūt buzz mārketingu, varbūt virālo mārketingu. Bet man šie visi iedalījumi neliekas svarīgi. Līdz ar ko runāt par alternatīvo mārketingu, nerunājot par mārketingu vispār, nav pareizi.

Kā vērtē šī brīža situāciju Latvijas PR un reklāmas sfērā – ar ko izceļamies, ar ko atpaliekam?

Mums ir ļoti kreatīvi cilvēki, kas strādā šajā sfērā. Pietiekami daudz ir arī to, kas neko nesaprot, tomēr cītīgi lasa grāmatas, meklē informāciju. Ja mēs pieņemam, ka mārketings ir zinātne, ko var izskaitļot matemātiski, iemācīties augstskolās, tad tā jaunākie virzieni – tas, ko tu dēvē par "alternatīvo mārketingu", nav iedomājams bez izdomas un kreativitātes. Tāpēc, lai būtu labāki rezultāti, radošajiem prātiem ir jāsadarbojas ar zinātniekiem, un otrādi. Kāpēc mārketinga vadītāji uzņēmumos negrib savā praksē ieviest netradicionālos mārketinga paņēmienus?

Tāpēc, ka viņiem būs grūti atskaitīties priekšniecībai par padarīto, būs grūti kontrolēt rezultātu, un nav kam uzvelt vainu, ja kas neizdodas (jo piem., plānojot reklāmu, mediju aģentūra jau iepriekš paredz sasniedzamo auditoriju un tas kalpo kā zināms garants). Mutvārdu mārketingam nav garantijas, ka tas būs rītdienas avīzē, un varbūt tas tomēr tur būs, bet pilnīgi pretēji, kā Tu to biji domājis.

Taču labi ir tas, ka situācija jau tagad sāk mainīties, līdz arvien aktīvāku interneta ienākšanu sabiedrībā. Interneta kompānijas, projekti, sociālie tīkli – viss tas jau tagad palīdz tam attīstīties. Ja mārketinga vadītājs un uzņēmums kopumā nemainīsies, tad tas paliks tur, kur tas ir tagad, vai pat drīz par tādu neko nezināsim.

Tev ir vairākas godalgas ( 2004.g. – labākais radio pārraides autors, 2005.g. – "Buy, buy Taxi", un "Alu cilvēks" kā efektīvākā mārketinga kampaņa Lielo balvu "Password 2005", kam sekoja "Alu cilvēks" 2006. gada atzinība). Kas labs radīts 2007. gadā?

"Alu Sievietes" kampaņa. Mēs mācējām izmantot situāciju, izmantojot buzz un word-of-mouth mārketinga metodes. Par to un daudz ko citu stāstīšu aprīļa beigās Rīgā notiekošajā alternatīvā mārketinga konferencē. Pagājušajā gadā iesāku strādāt pie vairākām SEO (Search Engine Optimization – angļu val.) kampaņām internetā, un ir jau pirmie rezultāti – meklējot pēc atsevišķiem populāriem atslēgvārdiem internetā, pirmajā lapā parādās manu klientu lapas. Pagaidām tas ir eksperiments, bet es varu saderēt, ka šogad tas kļūs aizvien aktuālāk.

Kādi plāni uz 2008. gadu? Kas vēl nav sasniegts?

Man nekad nav plānu ilgam laikam uz priekšu. Es vecā gada nogalē vai jaunā gada sākumā neapkopoju savus plānus, jo mūsdienās viss tik strauji mainās, ka nevēlos palaist garām pēkšņi radušos situāciju - strādājot pēc plāna, var palaist garām iespējas, ko sniedz katra diena.

Kur tu ņem enerģiju visam, ko dari?

Man regulāri uzdod šo jautājumu. Un man ir grūti uz to sniegt atbildi. Vienkārši tas, ar ko es nodarbojos, man ir organiski. Tas ir mans dzīvesveids. Man patīk tas, ko es daru.

Tu lasi grāmatas?

Sen neesmu lasījis grāmatas – no tā laika, kad sāku lasīt blogus. Tie paņem ļoti daudz laika, tāpat kā grāmatas.

Kas ir tavi Guru blogu pasaulē, ko iesaki palasīt arī citiem?

Sets Godins (Seth Godin) – mārketinga guru, vairāku grāmatu autors, bijušais Yahoo! izpilddirektors un Gajs Kavasaki (Guy Kawasaki) – interneta uzņēmējs, Apple eveņģilizators.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!