Ar DELFI līdzdalību noslēdzas skolu medijpratības konkurss 'Pilna doma'

Foto: Nauris Brunins, Pilna doma

13. aprīlī Latvijas Nacionālajā bibliotēkā tika suminātas labākās mediju pratības konkursa “Pilna doma” komandas – labāko skolu sešiniekā nokļuva Saulkrastu vidusskola, Ventspils 4. vidusskola, Rēzeknes 2. vidusskola, Grobiņas ģimnāzija, Daugavpils Krievu vidusskola-licejs un Tukuma Raiņa ģimnāzija.

Konkursā, kura mērķis bija aicināt vidusskolēnus apgūt medijpratību praksē, darot to kopā ar Latvijas labākajiem žurnālistiem, mediju nozares profesionāļi uzrunāja ap 330 jauniešu un viņu pedagogus no 46 Latvijas vidusskolām, piedalījās arī DELFI.

Foto: Gatis Gierts, Pilna doma

Baltijas Mediju izcilības centra rīkotais konkurss norisinājās otro gadu, tā laikā šogad žurnālisti aptuveni divus mēnešus sazinājās ar skolēnu komandām, sniedzot tām padomus, kā labāk veidot savus stāstus. Žurnālisti paši gan stāstu veidošanā nepiedalījās, cenšoties vien uzvedināt jauniešus uz pārdomām par to, kas būtu jāņem vērā, lai izveidotu profesionālam medijam atbilstošus sižetus un rakstus.

Par jauniešu mentoriem strādāja portāla DELFI nacionālo un biznesa ziņu redaktors Filips Lastovskis, LTV redaktors, raidījumu “Aizliegtais paņēmiens” un “Tieša runa” autors Guntis Bojārs, mediju pētniece un pasniedzēja Solvita Denisa-Liepniece, LTV Ziņu dienesta žurnāliste Olga Dragiļeva, TV3 Ziņu dienesta žurnāliste Monta Jakovela, žurnāla “Ir” galvenā redaktore Nellija Ločmele, portāla “Irir.lv” redaktore Māra Miķelsone, portāla “LSM.lv” ziņu redaktore Jara Sizova un Latvijas Radio Ziņu dienesta producente Rudīte Spakovska.

DELFI redaktors Filips Lastovskis strādāja ar skolām Liepājas novadā – ar Grobiņas ģimnāzijas, Oskara Kalpaka Liepājas 15. vidusskolas un Liepājas Raiņa 6. vidusskolas audzēkņiem.

Video: Pilna doma

Pēc skolēniem sniegtās lekcijas viņš laikrakstam “Kurzemes Vārds” sacīja: “Viltus ziņas, propaganda un slēptā reklāma mūsdienās ir bieža parādība, un šobrīd zāles pret to nav izdomātas.

“Facebook” komanda gan domā visādus variantus, kā ar dažādu algoritmu palīdzību to varētu ierobežot, bet tas ir tikai tehnisks risinājums, nevis pēc būtības. Risinājumi, ko šobrīd varētu darīt, ir divi. Pirmais – investēt izglītībā, domājot tieši par medijpratību un kritisko domāšanu. Tas palēnām arī notiek. Un otrs risinājums ir izmaiņas likumdošanā, kas, iespējams, ir nepieciešamas, lai tālāk strādātu ar sociālo tīklu satura regulējumu, jo pašlaik tāda nav.”

Projekta gaitā vairāki nozares profesionāļi ar skolēniem dalījās savās zināšanās par dažādiem nozīmīgiem jautājumiem. Piemēram, DELFI fotoredaktors Kārlis Dambrāns video blogā skolēniem skaidroja praktiskā darba gudrības – kā neuzķerties uz viltotām bildēm un pārbaudīt, vai internetā atrastā fotogrāfija ir īsta? Kas jāņem vērā bildējot, ja vēlies, lai fotogrāfija būtu publicējama?

Video: Pilna doma

Medijpratības konkurss “Pilna doma” saņēma 70 komandu pieteikumus no 46 vidējās izglītības iestādēm. Jauniešu iesūtītās idejas atklāj, ka vidusskolēni vēlas pētīt visplašāko tēmu loku, sākot ar negodīgu praksi skolēnu ēdināšanā un mācību e-grāmatu neesamību un beidzot ar bezpajumtniekiem, metro ieceres atgriezšanos un attieksmi pret oligarhu sarunām.

DELFI novērtē jauniešu lielo interesi par medijpratību, par ko liecina ievērojamais komandu skaits konkursā, kā arī atgādina, ka tieši izglītota un kritiski domājoša sabiedrība var palīdzēt augt un attīstīties Latvijai.