Kā DELFI iemūrēja savu ķieģeli ieinteresētas sabiedrības veidošanā

Pirms šī gada pašvaldību vēlēšanām tika radīts apjomīgākais redakcionālais projekts DELFI kā medija pastāvēšanas vēsturē – saturs, kas veltīts 2017. gada pirmsvēlēšanu notikumu atspoguļošanai.

Lai to paveiktu, tika iesaistīti ap 20 ziņu redakcijas darbinieku, algoti eksperti, statistikas speciālists, pasūtīts speciāls vizualizācijas risinājums uzņēmumam “Infogram”, algota filmēšanas grupa un pazīstamais žurnālists Jānis Domburs, kā arī veikti dažādi citi darbi, kopsummā ieguldot ap 60 tūkstošiem eiro, no kuriem 35 tūkstošus sedza Latvijas valsts, jo DELFI šim projektam saņēma finansējumu kvalitatīva mediju satura atbalsta programmas ietvaros.

Kopumā DELFI portālos latviešu un krievu valodā ar kaut daļu no pirmsvēlēšanu satura iepazinās vairāk nekā 700 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju jeb puse balsstiesīgo. Par DELFI publicētajām kartēm, reportāžām, analīzi, video tiešraidēm un video sižetiem runāja sociālajos tīklos, tos apsprieda gan mediju eksperti, gan cilvēki ģimenēs, skolās, darba kolektīvos un citur.

2015. gada vasarā DELFI izvirzīja mērķi rūpēties par ieinteresētu sabiedrību, kas nozīmē īpašu atbildību par to, cik dziļi un cik saprotami skaidrojam politiskos procesus. Šogad salīdzinājumā ar 2013. gadu vēlēt aizgāja daudz vairāk cilvēku. Esam pārliecināti, ka ar mūsu padarīto to veicinājām. Tātad iemūrējām savu ķieģeli ieinteresētas sabiedrības veidošanā, pildot arī paši sev izvirzīto mērķi.

Ko mēs iecerējām?

Ar šiem mērķiem sasaucās notikumi pērn. Kā atceramies, tāpēc, ka briti bija nobalsojuši par “Brexit”, bet amerikāņi – par Donaldu Trampu, pasauli pāršalca pamatotas bažas par seklas un melīgas informācijas ietekmi uz vēlētāju prātiem. Tāpēc DELFI nolēma – mums jāpiedāvā pēc iespējas spilgtākā un vēlētājam noderīgākā veidā gudrs saturs, kas palīdz izlemt, kā balsot.

Starp citu, kā mēs šopavasar pārliecinājāmies – gandrīz visi Latvijas vadošie mediji bija apņēmušies izdarīt kaut ko līdzīgu: nekad vēl pirms vēlēšanām nebija televīzijā, laikrakstos, žurnālos piedāvāts tik daudz karšu, grafiku, reportāžu, iepriekšējo solījumu izvētīšanas u. tml.

Domā, spried un sver!

Vispirms aprīļa vidū sākām iniciatīvu “Domā, spried un sver!”, kuras pirmais posms bija nozīmīgas statistikas publicēšana lasītājam pievilcīgā veidā. Vairāk nekā 20 kartēs attēlojām Latvijas pašvaldību temperatūru 2017. gadā – kur ir lielākie budžeti, kur lielākās algas, kur drūmākais bezdarbs, kur braukā lepnākos auto, kur saņemts vairāk alkohola tirdzniecības licenču, kur vismazāk dedzina kūlu u. tml.

Šo risinājumu īpaši DELFI vajadzībām izgatavoja Latvijas uzņēmums “Infogram”, savukārt informāciju mums palīdzēja apstrādāt sociologs un statistiķis Pēteris Nalivaiko.

Kartes izprast mums palīdzēja trīs ekspertu video komentāri, kurus tām pievienojām. Ar mums sadarbojās bijušais ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts, starpkultūru komunikācijas pētnieks Deniss Hanovs un sociālantropologs, kurš specializējas pilsētu attīstības pētīšanā, Viesturs Celmiņš.

Aicinājām ļaudis vērot, kā klājas katram novadam, salīdzināt, kā klājies kaimiņiem, ieklausīties ekspertu slēdzienos un domāt, vai novada vadība ir uz pareizā ceļa, vai pienācis laiks pie varas laist citus.

Tāpat DELFI žurnālisti devās pētnieciskos uzdevumos uz sešām pilsētām, kurās vai nu bija gaidāma viskarstākā cīņa par varu, vai arī vara tajās nozīmē noteikšanu pār lieliem resursiem, tātad nozīmīgas tautas daļas labklājību.

Bez tam katram lasītājam bija iespēja atrast sev interesējošo no 119 Latvijas pašvaldībām un izpētīt, cik veiksmīgi vai ne ir tās ekonomikas, kopienas un labklājības rādītāji.

“Facebook” konts nopietnajiem lasītājiem

Brīdī, kad publicējām “Domā, spried un sver!”, ieviesām arī jaunu “Facebook” profilu “DELFI Politika”, kurā tiem sociālo tīklu lietotājiem, kurus interesē tikai sabiedriski nozīmīga informācija, bet ne izklaide un dzīvesstila jaunumi, piedāvājām tikai ar politiku saistītos DELFI materiālus. Līdz vēlēšanām profilam pievienojās vairāk nekā 400 sekotāju, un šis profils turpinās darboties arī pēc vēlēšanām, tādēļ ceram, ka tas kļūs arvien populārāks.

Ziņu sadaļa

Vēl izveidojām pašvaldību vēlēšanām veltītu ziņu sadaļu, kurā publicējām vairākus simtus rakstu, sekojot līdzi notiekošajam kampaņās, bet, pats galvenais, DELFI žurnālisti turpināja analizēt 20 kartēs apkopoto informāciju. Sagatavojām sešpadsmit izvērstus materiālus, skaidrojot tendences, kāpēc dažos novados ir milzīgs algu kāpums pašvaldībā strādājošajiem, kāpēc dažos novados ir nedabiski liels tādu personu skaits, kas saņem pabalstus trūcīgajiem, kādi ir piemēri aktīvai uzņēmējdarbības veicināšanai, kur un kāpēc visstraujāk krītas iedzīvotāju skaits utt.

DELFI TV ar Jāni Domburu

Taču visu aktivitāšu nagla bija 42 interviju un diskusiju cikls divu nedēļu laikā “DELFI TV ar Jāni Domburu”, kurā pazīstamais žurnālists Jānis Domburs intervēja 20 Rīgā un lielākajās pilsētās kandidējošo sarakstu līderus, kā arī diskutēja ar žurnālistiem, lietpratējiem un personībām – kopskaitā 53 cilvēkiem – par to, cik pārliecinoši ir šie kandidāti un ko vēlētājam ņemt vērā, izšķiroties, par ko balsot.

Interviju un diskusiju ciklu DELFI finansēja no valsts piešķirtā atbalsta kvalitatīvam mediju saturam līdzekļiem.

Trauksmainā nakts

Savukārt vēlēšanu dienā un balsu skaitīšanas naktī teksta tiešraidē DELFI žurnālisti sekoja līdzi vēlēšanu norisei, prognozēm, balsu skaitīšanai un rezultātiem. Kopā ar mums redakcijā bija jau minētie eksperti, ar kuriem sadarbojāmies visa projekta gaitā, – Pavļuts, Hanovs un Celmiņš. Apspriedām aptaujas rezultātus, kuri sākotnēji liecināja, ka Rīgā Nils Ušakovs zaudēs varu, modelējām variantus, kas tagad Rīgā mainīsies, bet pēc tam sagaidījām īstos rezultātus un komentējām tos.

Ieguvumi un rezonanse

Viss ieguldītais darbs nesa augļus.

Pēc “Google Analytics” datiem, sadaļu “Domā, spried un sver!” līdz pašvaldību vēlēšanām apskatīja 160 tūkstoši lasītāju latviešu DELFI un 71 tūkstotis lasītāju krievu DELFI versijā.

Kopumā vēlēšanu satura sadaļu, pēc “Google Analytics” datiem, no aprīļa vidus līdz 4. jūnijam – pēcvēlēšanu dienai – bija apmeklējuši 489 tūkstoši lasītāju latviešu versijā un 273 tūkstoši krievu versijā.

Salīdzinājumam – “parastā” mēnesī sabiedrības ziņu (politika, ārzemes, viedokļi) auditorija svārstās no 350 līdz 400 tūkstošiem lasītāju latviešu portālā un no 200 līdz 250 tūkstošiem krievu versijā.

Dombura intervijas, diskusijas un to spilgtākie izvilkumi kopumā gan tiešraižu laikā, gan pēc tam arhivētā veidā tika skatīti 587 tūkstošus reižu. Tiešraides režīmā intervijām un diskusijām skatītāji pieslēdzās 77 tūkstošus reižu. Skatītākie Dombura viesu visa garuma interviju video bija ar Aivaru Lembergu (50 tūkstoši reižu), Nilu Ušakovu (43 tūkstoši reižu) un Artusu Kaimiņu (41 tūkstotis reižu).

DELFI žurnālisti saņēma ļoti daudz atzinīgu vārdu gan privātās sarunās, gan publiskos pasākumos, gan sociālajos tīklos – pat no personām, kas pazīstamas kā īpaši prasīgi kritiķi.

Vēlēšanas ir beigušās, bet DELFI darbs un misija veicināt ieinteresētu sabiedrību turpināsies – gan regulāri caurskatot, kā strādā jaunievēlētās vietvaras, gan atspoguļojot turpmākos būtiskos notikumus Latvijas politikā, tostarp Saeimas vēlēšanas nākamgad. Aicinām visus mūsu lasītājus nebeigt domāt, spriest un svērt!