2004. gada 16. novembrī viesnīcas „Radisson SAS Daugava“ telpās notiks pasaulslavenā mārketinga un biznesa stratēģijas speciālista Džeka Trouta (Jack Trout) vienas dienas seminārs „Atšķirties vai mirt“. Novembra vidū Džeks Trouts pirmo reizi apmeklēs visas trīs Baltijas valstis – 15. novembrī seminārs notiks Tallinā, bet 18. novembrī – Viļņā. Semināros Dž. Trouts dalīsies savā vairāk nekā 40 gadu pieredzē mārketinga un reklāmas darbā, uzsverot, ka mūsdienu biznesa pasaulē vissvarīgākais ir rast atbildi uz jautājumu: kā atšķirties no saviem konkurentiem. Tieši uz šīm atšķirībām balstās pozicionēšanas metode, kuras pamatlicējs ir Trauts.

Džeks Trouts - pozicionēšanas pionieris

Džeks Trouts savulaik mainīja biznesa pasauli: viņa piedāvātā pozicionēšanas ideja pakļāva radikālai revīzijai pastāvošos uzskatus par to, kā jāveido mārketinga un biznesa stratēģija. Trouts ir pārliecināts, ka, lai iznīcinošas konkurences apstākļos gūtu sekmes mūsu informācijas pārsātinātajā sabiedrībā, uzņēmumam ir jāizveido konkrēta pozīcija sava potenciālā klienta prātā. Jārūpējas ne tik daudz par savu produktu vai pakalpojumu, bet gan par to, kādu ietekmi tie atstāj uz klientu prātiem. Jāsāk ar mērķa grupas priekšstatu veidošanu par to, kā konkrētais produkts atšķiras no citiem, kādēļ būtu jāpērk tieši šis produkts, jo, kā uzskata Dž. Trouts, uzņēmējs izplata nevis produktus vai pakalpojumus, bet gan to atšķirības. Pozicionēšana kā mārketinga metode ir savu atšķirību formulēšana: pozicionējot mēs nosaucam vārdā, definējam savu atšķirīgumu potenciālā klienta acīs.

Trouta idejas ir iekarojušas mārketinga speciālistu un biznesa stratēģu prātus visā pasaulē: uzņēmums „Trout & Partners“ ir sekmīgi konsultējis daudzas vadošās globālās korporācijas, piemēram, „IBM“, „Burger King“, „Hewlett-Packard“, „Nestle“, „Procter & Gamble“, kā arī virkni mazāku un vietējo uzņēmumu. „Trout & Partners“ ir pārstāvniecības visā pasaulē, tajā skaitā Ziemeļeiropā un Baltijas valstīs. Džeks Trouts ir ne tikai spēcīgs praktiķis - lasot lekcijas un vadot seminārus, Trauts ir uzrunājis biznesa publiku visā pasaulē vairāk nekā 2000 reizes. Viņš ir autors arī vairāk nekā 10 bestselleriem par pozicionēšanas tēmu.

„Trouta piedāvātās idejas pasaulē ir tik populāras galvenokārt to praktiskā noderīguma dēļ. Trouta teorija darbojas, un to pierāda daudzu vadošo kompāniju ilglaicīga sadarbība ar viņu. Domāju, ka Latvijas uzņēmējiem un mārketinga speciālistiem ir jāizmanto iespēja semināra ietvaros klātienē uzklausīt un diskutēt ar tāda līmeņa un mēroga biznesa stratēģi, kāds šobrīd pasaulē ir Džeks Trouts,“ saka Rīgas Biznesa institūta profesors Mārcis Ešmits.

Seminārs „Atšķirties vai mirt“ Rīgā

Seminārus Baltijas valstīs rīko „Baltic Management Conferences” sadarbībā ar SIA „Golden Hammer”. Semināri piedāvās klausītājiem gan teorētiski, gan praktiski pārliecināties, kāpēc ir tik būtiski atšķirties.

„Baltijas valstis ir vienas no tām, kuras attīstās ļoti strauji. Jūs esat maza pasaules daļiņa, kurā dzīvo cilvēki ar daudziem un dažādiem talantiem. Tādēļ es ļoti priecājos pavadīt veselu dienu kopā ar Jums, stāstot par to, kā gūt uzvaru tirgū, kļūstot atšķirīgiem. Jūs būsiet pirmie, kurus „Trout & Partners“ iepazīstinās ar jaunā, revolucionārā pētījuma rezultātiem par triju Baltijas valstu vadošo zīmolu veiksmīgi vai neveiksmīgi izveidotajiem atšķirīgajiem priekšstatiem klientu prātos,“ savā vēstulē Baltijas mārketinga speciālistiem saka Trouts, uzsverot, ka semināra esence ir praktiskie ieteikumi atšķirību veidošanas procesā.

Semināra ietvaros Džeks Trouts kopā ar „Trout & Partners“ Ziemeļeiropas biroja vadītāju Gustavu Hafrenu un „Trout & Partners“ Baltijas partneri un rīkotājdirektoru Tomasu Danebergu analizēs arī trīs piemērus jomās, kurās konkurence Baltijas valstīs ir īpaši asa: Baltijas alus karš: vai uzvarētājs būs vietējais vai ārzemju zīmols? Kura būs saldākā šokolāde Baltijā – „Kalev“, „Laima“ vai „Karuna“? kā padarīt atšķirīgu katru no trim Baltijas valstīm? Kura iegūs līderpozīcijas: Igaunija, Latvija vai Lietuva?

Dž. Trouts seminārā stāstīs par savu ilggadējo pieredzi, piedāvās apgūt četrpakāpju atšķirību veidošanās procesu, prasmi izvēlēties un iedzīvināt vietējā tirgū atbilstošu konkurences stratēģiju, kā arī kopā ar Troutu veidot kāda Baltijas ražotāja zīmolu. Seminārā aicināti piedalīties mārketinga direktori, mārketinga projektu vadītāji, zīmola veidotāji, stratēģiskie plānotāji un kompāniju vadītāji.

Pētījums par Baltijas valstu vadošajiem zīmoliem

Semināra ietvaros tiks prezentēts „Trout & Parners” un „TNS Baltijas Datu Nams” nule veiktais pētījums par zīmolu atšķirībām trijās Baltijas valstīs. Semināra rezultāti tiks publiskoti tikai prezentācijas laikā – semināra dalībnieki būs pirmie, kuriem „Trout & Partners” pastāstīs par jauno pētījumu”.

Pētījumu par Baltijas valstu vadošajiem zīmoliem „Trout & Partners” veicis sadarbībā ar „TNS Baltijas Datu Nams”.

„Šo pētījumu tiešām var saukt par novatorisku, jo ar šādu metodoloģiju Baltijas valstu zīmoli no pozicionēšanas viedokļa līdz šim nav salīdzināti. Visās trijās Baltijas valstīs kopumā tika aptaujāti 1500 šo valstu pastāvīgie iedzīvotāji vecumā no 15 līdz 74 gadiem. Pētījums bija gan apjomīgs, gan saturiski interesants. Tajā tika iekļauti dažādi analītiskas ievirzes jautājumi par Latvijā pieejamo tirdzniecības zīmolu, produktu un pakalpojumu tēla salīdzinājumu”, saka “TNS Baltijas Datu Nams” direktors Valters Sičevs.

Pētījuma respondentiem tika lūgts arī analizēt tirdzniecības zīmju pārus, izvērtējot, vai šajā pārī pārstāvētie zīmoli laika gaitā ir kļuvuši līdzīgāki vai atšķirīgāki. Pārī iekļautas divas preču zīmes: tirgus līderis un šī līders „sekotājs”. Aicinot respondentus ņemt vērā visu to, ko viņi līdz šim ir dzirdējuši, lasījuši vai pieredzējuši, pētījuma veicēji salīdzinājuši, piemēram, šādus tirdzniecības zīmju pārus atšķirīgās produktu kategorijās: degvielas uzpildes staciju grupā – „Statoil” un „Neste”, banku grupā – „Hansabanka” un „Unibanka”, kosmētikas grupā – „Dzintars” un „L’Oreal”, kartupeļu čipsu grupā – „Ādažu čipsi” un „Estrella”, cepumu grupā – „Staburadze” un „Bahlsen”, TV kanālu grupā – „LNT” un „TV3”, universālveikalu grupā – u/v „Centrs” un „Stockmann”, cigarešu grupā – „Wall Street” un „Elita”, dienas laikrakstu grupā – „Diena” un „Latvijas Avīze”, alus grupā – „Aldaris” un „Lāčplēsis”, žurnālu grupā – „Ieva” un „Privātā Dzīve”, kredītkaršu grupā – „Visa” un „Master”, jogurtu grupā – „Rasa” un „Baltais”, lielveikalu grupā – „RIMI hipermārkets” un „Maxima”, gaļas produkcijas grupā – „Triāls” un „Rīgas Miesnieks”, Interneta pakalpojumu grupā – „Apollo” un „Baltkom”, grāmatveikalu grupā – „J. Rozes grāmatnīca” un „Zvaigznes grāmatnīca”, automašīnu grupā – „Toyota” un „Renault”, sulu grupā – „Cido” un „Gutta”, šokolādes konfekšu grupā – „Laima” un „Karuna”, atspirdzinošo dzērienu grupā – „Senču kvass” un „Fanta” u.c.

Tika analizēti zīmoli ne tikai preču vai pakalpojumu grupās. Respondentiem, piemēram, lūdza izvērtēt, kas atšķirīgs un kas līdzīgs sabiedrībā pazīstamu personu grupā - salīdzinot Vairu Vīķi-Freibergu un Induli Emsi, un politisko partiju grupā - salīdzinot partijas „Jaunais Laiks” un „PCTVL”. Pētījumā ir iekļauts arī jautājums par to, vai svarīgāka ir produkta un pakalpojuma pieņemama cena vai tirdzniecības zīme.

Salīdzinot zīmolus maizes produktu grupā, respondentiem bija jāizvērtē divi zīmoli – „Hanzas Maiznīcas” un „Druva”. Interesanti, ka uzņēmums „Hanzas Maiznīcas”, veidojot mārketinga stratēģiju, izmanto tieši Džeka Trauta idejas.

“Pagājušajā gadā saņēmām piedāvājumu uzņēmuma vadības cilvēkiem piedalīties Džeka Trauta vadītajā apmācības kursā. Tas pavēra mums jaunu iespēju, jo Dž. Trauts ir pasaulē pazīstams kā viens no vadošajiem mārketinga stratēģijas un tirgus pozicionēšanās speciālistiem. Saskatījām tiešu lietderību izmantot viņa zināšanas “Hanzas Maiznīcas” zīmola un preču zīmju attīstībā. Dž. Trauta kā starptautiska mārketinga eksperta pieredze devusi būtisku ieguldījumu mūsu uzņēmuma mārketinga stratēģijas veidošanā - ieguldījumu, kas nesis labus rezultātus līdz šim un, esmu pārliecināts, turpinās sevi attaisnot arī nākotnē, ” saka A/S “Hanzas Maiznīcas” ģenerāldirektors Gaidis Gaspažiņš.

Konkurence nezudīs, tādēļ ir jāiemācās tikt ar to galā. Vienīgais veids, kā to izdarīt, ir piedāvāt klientu prātiem citādas, atšķirīgas preču zīmes. Citiem vārdiem sakot, ja Volvo ir pasaules drošākais auto un BMW ir auto perfektai braukšanai, tad kāda ir jūsu atšķirīguma definīcija? Jauki, ja zināt atbildi. Bet, ja nē, tad ir vērts ieklausīties Džeka Trauta teiktajā, kad viņš viesosies Rīgā novembra vidū.

Informācija par dalībnieku reģistrāciju:

Ieva Ansaberga, mob. tel. 9565170, e-mail: ieva@hammer.lv
adrese: Rīga, Noliktavas iela 5, LV - 1010

Nenokavējiet! - reģistrējoties līdz 2. novembrim – 10 % atlaide.

Semināra programma: www.hammer.lv

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!