Foto: Publicitātes foto
Tu taču vēlētos atklāt reklāmas slepenās metodes, kuras palīdz ietekmēt patērētāja izvēli par pirkuma veikšanu?

Tur atrodams viss – sākot no piemērotas smaržas un mūzikas, līdz pat zīmola attēlam, kurš piesaista mūs ar nostalģijas vai drošības, tīrības vai laimes sajūtu.

Ukrainas lektors Nikolajs Gončarovs, kura seminārus un lekcijas ir apmeklējuši vairāk nekā 2000 uzņēmumu īpašnieku Ukrainā un Krievijā, mums piedāvā visai interesantu viedokli par četrām svarīgākajām mārketinga metodēm.

Foto: Nikolajs Gončarovs

Daudz agrāk, nekā tu nāci pasaulē

Mēs kļūstam par mārketinga upuriem jau atrodoties mātes vēderā. Kā?

Piemēram, pateicoties skaņām. Dzemdē esošais auglis var sadzirdēt ārpasaulē skanošo mūziku. Vai neesat aizdomājušies par to dīvaino vilkmi klausīties Bītlus vai, piemēram, Zemfīru? Vai tik to neizraisa apstāklis, ka mamma šo mūziku pastāvīgi klausījās?

Pēdējie pētījumi atklāja, ka jaundzimušie pauž interesi pret tiem TV šovu muzikālajiem pavadījumiem, kuru grūtniecības laikā skatījās viņu māte. Līdzīgas reakcijas ir arī uz smaržām.

Šo eksperimentu pierādīja kāds Āzijas lielveikalu tīkls, kurš nolēma nopelnīt, izmantojot grūtnieču noslieci uz nepārdomātu rīcību un lielo laika periodu, kuru viņas var veltīt iepirkumiem. Veikalos sāka izsmidzināt "Johnson&Johnson's" produktus, eksperimentējot ar augļu smaržu un maigu mūziku. Tas radīja atbilstošu iespaidu uz vēlāk dzimušajiem zīdaiņiem – nokļūstot šajos iepirkšanās centros, viņi uzreiz nomierinājās. Vairs nekādas čīkstēšanas un raudāšanas!

Superaugļu superspēks

Daudzi tic dažādu produktu pārsteidzošajām īpašībām. Ja jūs ievadīsiet meklētājā tēmu "superaugļi", tad atradīsiet daudzus rakstus, kuri veltīti unikālajām un veselīgajām greipfrūtu, granātābolu, kivi, papaijas un citu augļu īpašībām.

Foto: Publicitātes foto

Šo superaugļu vidū ir atrodamas arī godži ogas. Vai tām piemīt kādas īpašības, kas uzlabo veselību? Pēc šīs sulas ražotāju viedokļa, nav nekādu reālu pierādījumu, ka šī godži oga ārstētu depresiju, impotenci, muguras sāpes, paaugstinātu cukura līmeni, nieru problēmas vai pat dažu vēžu paveidus. Tomēr patērētāji turpina ticēt šī produkta maģiskajam spēkam.

Lieta tāda, ka mārketinga speciālisti radīja saistību starp godži ogu un Himalaju kalniem, pozicionējot šīs kalnu virsotnes kā vietu, kurā šīs ogas tiek audzētas. Himalaji, savukārt mums asociējas ar neskartām kalnu virsotnēm, tīrību un mieru. Turklāt šī ir budisma mājoklis – tātad vieduma un altruisma vieta. Kā gan tam pretoties?

Panika, bailes un peļņa

Protams, ka mārketinga speciālisti spēlē ne tikai uz pozitīvajām, bet arī uz negatīvajām cilvēku jūtām. Piemēram, roku dezinficējošā līdzekļa ražotājiem izdevās labi nopelnīt, pateicoties cūku gripai: šīs jomas lielie zīmoli publicēja internetā informāciju ar vienu vēstījumu – dezinficējošie līdzekļi, kuru sastāvā ir spirts, pasargās jūs no infekcijas. Tas izrādījās mīts: cūku gripa izplatās gaisa pilienu veidā. Tomēr tas netraucēja "Purell" (pats lielākais dezinfekcijas līdzekļu zīmols) pārdošanas apjomam palielināties par 50%.

Apdrošināšanas kompāniju galvenais instruments ir baiļu sajūta. Par pašu skumjāko pasaules reklāmu reiz tika nosaukts Taizemes apdrošināšanas kompānijas video: tas saucas "Man vajadzēja vairāk laika". Tajā parādīts pa lielceļu braucošs tēvs, kurš runā tālrunī, izmantojot skaļruņa funkciju. No viņa izskan frāze – "Man vajag vairāk laika, lai saprastu savu dēlu, atvainoties viņam un beidzot sāktu par viņu labāk rūpēties", pēc kuras seko žanra klasiskais sižets – avārija, kurā viņš nositas.

Spēcīgākais neredzamais iespaidotājs

Saskaņā ar pētījumiem, 92% patērētāju uzticas citu cilvēku ieteikumiem par zīmoliem. Turklāt tie var būt viņiem pilnīgi nezināmi cilvēki, bet 70% uzticas tikai tiešsaistes atsauksmēm un uzskata tās par otro pēc resursu pēc ietekmīguma, kuram var uzticēties:

Nekas tā neietekmē pircēju kā peer pressure – sociālā vide.

Patērētājam praktiski nav iespējams izvairīties no mārketinga ietekmes: nav svarīgi, vai pirkumu veic baiļu sajūtas, drauga padoma vai vēlmes būt veselam iespaidā. Mēs pieķeramies pie zīmoliem. To nav iespējams kontrolēt, tomēr, mēs uzskatām, ka būtu ļoti vērtīgi zināt un apzināties šo procesu.

Interesanti fakti par Nikolaju Gončarovu:

  • 8 gadus ilga pieredze mārketingu kampaņu izstrādē un uzsākšanā gan starptautiskiem, gan vietējiem zīmoliem vairāk nekā 25 valstīs.
  • Noorganizējis 150 veiksmīgas interneta-kampaņas
  • Šajās kampaņās iesaistījušies 40 miljoni patērētāju.

Vairāk par mārketinga instrumentiem no Hubbard Management System tehnoloģijas jūs varat uzzināt WISE Baltijas uzņēmēju klubā.

WISE Baltijas uzņēmēju klubs ikgadēji rīko konferenci, informāciju par to varat atrast mājas lapā.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!