Foto: Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs

Maijā Daugavpils novadā notikušās planiera avārijas, kurā gāja bojā viens cilvēks, iemesls, visticamāk, bijis pilota apmācības un pieredzes trūkums, liecina Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja (TNGIIB) publiskotais nobeiguma ziņojums.

Negadījums notika šī gada 4. maijā, kad Daugavpils novada Kalkūnes pagastā esošajā Grīvas lidlaukā avarēja planieris un tā pilots gāja bojā. Krievijā ražotais un reģistrētais "AS4-DU" ("AC4-ДУ") pēc īsa lidojuma gandrīz vertikāli ietriecās zemē. Neilgi pēc negadījuma 46 gadus vecais pilots Daugavpils reģionālajā slimnīcā mira.

Planieris kritis no 15 – 20 metru augstuma. Pilots bija Latvijas pilsonis. Avarējušais planieris bijis pilnīgi jauns – tas būvēts Krievijā 2016. gada 8. aprīlī. Latvijā planieris ievests izjauktā veidā.

Ziņojums liecina, ka planieris tika nomāts no Krievijas pilsoņa un ievests Latvijā, lai turpmāk tiktu izmantots treniņu lidojumiem. "Pēc mutiskas vienošanās ar planiera īrnieku lidojumus ar planieri veica personas bez pieredzes un prasmes lidot ar šo gaisa kuģa tipu," noskaidrojuši biroja izmeklētāji. "Lidojumus ar planieri pilots veica regulāri bez kādas uzraudzības un kontroles."

Bojāgājušajam pilotam nav bijusi liela pieredze un šādu lidaparātu viņš vadījis pirmo reizi. Pēc troses atvienošanas planieris turpinājis lidojumu apmēram piecas sekundes, bet tad sasvērās uz labo pusi un strauji zaudēja augstumu, ietriecoties zemē teju vertikāli. Negadījumā lidaparāts sabojāts tā, ka vairs nav atjaunojams.

"No tā ir secināms, ka nelielās lidojumu pieredzes dēļ pilots nepareizi novērtēja planiera ātrumu un atkabināja vilkšanas troses, pirms planieris bija sasniedzis nepieciešamo uzlidošanas ātrumu," teikts ziņojumā.

Tiesa gan, lidaparātam arī nav bijis tehniskās dokumentācijas, tādēļ birojs pieļauj, ka pilotam nebija zināšanu par planiera pilotēšanas īpatnībām un izmantošanas noteikumiem. Iepriekš pilots bija mācījies vadīt motodeltaplānu – "citas konfigurācijas lidaparātu ar atšķirīgām aerodinamiskajām īpašībām" –, tādēļ izmeklētāji arī pieļauj, ka pilotam trūka arī praktisko iemaņu.

Ziņojumā norādīts, ka pilota rīcība nebija pareiza: saprotot, ka planierim trūkst nepieciešamā lidojuma ātruma, viņš varēja samazināt lidojuma leņķi, un šādā gadījumā "viņam būtu bijusi iespēja nolīdzsvarot planieri un, saglabājot nepieciešamo minimālo ātrumu, noplanēt un veikt drošu nosēšanos".

Planiera tehniskais stāvoklis ekspertu vērtējumā nav bijis par iemeslu avārijai, arī laikapstākļi nebija nelabvēlīgi. Pilota asinīs alkohols netika konstatēts. Tomēr lidaparātam nebija noformēts Lidojumderīguma sertifikāts.

Valsts policijas Latgales reģionālās pārvaldes pārstāve Ksenija Belova portālam "Delfi" apstiprināja, ka par avāriju ir ierosināts kriminālprocess, tomēr pagaidām policija nav iepazinusies ar TNGIIB ziņojumu.

Jāpiebilst, ka par negadījumu TNGIIB ziņojis negadījuma liecinieks, nevis Valsts policija. Tādēļ "izmeklētājiem nebija iespējas veikt nepieciešamās procedūras notikuma vietā, lai saglabātu lietišķos pierādījumus saskaņā ar normatīvo aktu prasībām, jo ar Valsts policijas atļauju avarējušā planiera fizelāža tika izjaukta un novākta no notikuma vietas".
Transporta incidentu izmeklētāji notikuma vietā ieradās tikai nākamajā dienā pēc negadījuma, kad arī veica avārijas vietas un atlūzu apskati, liecinieku iztaujāšanu, dokumentu pārbaudi un citas darbības.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!