"Skrunda" ir viens no pieciem patruļkuģiem, par kuru būvniecību un piegādi Nacionālo bruņoto spēku (NBS) Jūras spēku (JS) vajadzībām AM 2007.gada nogalē parakstīja līgumu starp ministriju un "Rīgas kuģu būvētavu" (RKB). Tomēr vēlāk izrādījies, ka noslēgtais līgums neparedz pienākumu piegādātajam veikt kuģu būvi Latvijā, tādējādi Latvijā tika uzbūvēta tikai daļa kuģa līdz pirmajam klājam, bet atlikušos darbus veica Vācijas uzņēmums "Abeking&Rasmussen".

Pret šādu rīcību asi iebilda Latvijas Eksportētāju un investoru klubs, uzskatot par nepieņemamu, ka būvi pilnībā neveiks vietējais ražotājs. Kuģu būvniecība un iegāde notiek par AM budžeta līdzekļiem.

Kuģi ir paredzēts izmantot militārām vajadzībām un civiliem mērķiem: cilvēku meklēšanai un glābšanai jūrā, patrulēšanai, kā arī, ja nepieciešams, ar to būs iespējams savākt piesārņojumu jūrā. Divkorpusu patruļkuģis veiks patrulēšanas un glābšanas darbus, to varēs aprīkot arī ar naftas seku likvidācijas, mīnu meklēšanas un iznīcināšanas iekārtām, tādējādi pilnveidojot un apgūstot jaunas valsts aizsardzībai un starptautiskajai drošībai nepieciešamās spējas. Šis esot pirmais SWATH (Small Water Area Twin Hull) tipa militārais kuģis pasaulē.

Svinīgajā ceremonijā Rīgas pasažieru ostā piedalījās Valsts prezidents Valdis Zatlers, kurš apsveica Jūras spēkus ar jauno kuģi un apskatīja to. Aizsardzības ministrs Artis Pabriks (V) uzsvēra sadarbības ar Vāciju priekšrocības un informēja, ka no nākamajiem četriem kuģiem divi taps Latvijā. Tāpat ceremonijā piedalījās NBS komandieris ģenerālmajors Raimonds Graube, Jūras spēku komandieris Rimants Štrimaitis un citas amatpersonas.

Kā solīja RKB valdes priekšsēdētājs Vasilijs Meļņiks, nākamais no pieciem patruļkuģiem - "Viesīte" - tiks pilnībā būvēts Latvijā un būs gatavs 2012.gada augustā.

Pēc svinīgās uzrunas Valsts prezidents pasniedza kuģa karogu "Skrundas" komandierim kapteiņleitnantam Pēterim Subbotam, un to iesvētīs NBS kapelāns. Par godu kuģa pieņemšanas ceremonijai pie Vanšu tilta bija noenkuroti septiņi JS kuģi - divi štāba un apgādes kuģi, divi mīnu kuģi, divi patruļkuģi un viens krasta apsardzes kuģis.


Patruļkuģi "Skrunda" sāka būvēt 2009.gada septembrī. Tā būvēšana notika saskaņā ar AM un AS "Rīgas kuģu būvētava" krasta apsardzes patruļkuģu būves un piegādes līgumu, kas tika noslēgts 2007.gada 21.decembrī. Kopumā līgums paredz piecu patruļkuģu uzbūvēšanu.

Janvārī "Rīgas kuģu būvētavas" apakšuzņēmēja "Abeking&Rasmussen" ražošanas telpu teritorijā Vācijā pirmo reizi ūdenī tiks nolaists jaunbūvējamais Jūras spēku flotiles Krasta apsardzes patruļkuģis "Skrunda".

Pēc patruļkuģa nolaišanas ūdenī tika veikti peldlīdzekļa izmēģinājumi pie piestātnes un gaitā, parametru un gaitas mērījumi un citas kuģa pārbaudes. Pārbaudēs piedalījās arī Nacionālo bruņoto spēku karavīri, kuri veica apmācības.