Kampaņa uzsākta, atzīmējot Eiropas dienu un tuvojoties desmitgadei referendumam, kurā Latvijas pilsoņi nobalsoja par iestāšanos Eiropas Savienībā (ES), informē EK pārstāvniecībā.

Kampaņas atklāšanas pasākums "Latvijas stāsti Eiropā" notika 7.maijā Mākslas muzejā "Rīgas Birža", kas šogad nominēts Eiropas Muzeju gada balvai, kurā galvenais vērtēšanas uzsvars ir uz neatkārtojamu kvalitāti un pieejamību sabiedrībai. Vakara gaitā ar stāstiem un savu skatījumu uz to "Kas mēs esam Eiropā?" dalījās kvantu fiziķis Andris Ambainis, modes zīmola Mareunrol's radītājs Rolands Pēterkops, kino producente Alise Ģelze, pavārmākslas eksperts Mārtiņš Sirmais un psihoterapeits Ansis Jurģis Stabingis.

Atklājot pasākumu, Eiropas Komisijas pārstāvniecības vadītāja Inna Šteinbuka sacīja: "Latvijā Eiropu bieži uztver kā slaucamu naudas govi vai sūrojas, ka tā mūs nesaprot. Vienlaikus mēs vismazāk no visiem eiropiešiem uzskatām, ka mums ar ES ir kopīgas vērtības. Gadījumos, ja mēs sevi salīdzinām, mēs piesaucam sliktos rādītājus, lai gan ir daudz lietu, ar kurām Latvija var lepoties, un daudz stāstu, kuru varoņiem ir izdevies sasniegt daudz, pateicoties sev un Eiropas dotajām iespējām".

Kampaņas pirmajā posmā sociālajā platformā draugiem.lv/esmaja interneta lietotāji aicināti nobalsot par faktiem, kas apliecina Latvijas sasniegumus un izcilību Eiropas mērogā. Līdz šim nobalsots gandrīz 45 000 reižu un balsojuma iespēju izmantojuši ap 23 000 unikālo lietotāju.

Kvantu fiziķis Andris Ambainis, kas ir viens no vadošajiem kvantu skaitļošanas pētniekiem pasaulē un ir saņēmis Eiropas Pētniecības padomes atzinību, stāstīja: "Mans darbs ir daļa no Eiropas un pasaules zinātnes. Idejas plūst pāri robežām – ar mūsu idejām strādā Kembridžas, Briseles, Parīzes zinātnieku grupas. Esmu strādājis ārpus Latvijas deviņus gadus, tomēr esmu atgriezies – manas saknes ir šeit. Mana ģimene, draugi, kultūras saknes – desmitiem lietu, kas veicina manu darbu un pētniecību."

Savukārt zīmola Mareunrol's veidotājs Rolands Pēterkops, stāstot par sasniegumiem Eiropas un pasaules modes nozarē, atzīmēja: "Vienmēr visam pamatā ir darbs un vīzija par to, kas jāsasniedz. Mūs kā zīmolu neinteresē objekts, ko ātri notirgot, bet gan kas tāds, kas paliek ar cilvēku. Galvenais ir stāsts, kas mums ļāva kļūt pazīstamiem visā pasaulē. Daudzi mūsu stāsti ir izauguši no Latvijas – cilvēkiem, vides, apkārt notiekošā. Neskatoties uz to, ka strādājam Parīzē, mūsu bāze ir Latvija."

Kino filmas "Mammu, es tevi mīlu", īsfilmas "Lust, Lust" un citu godalgotu darbu producente Alise Ģelze, runājot par Latvijas kino Eiropas kontekstā, norāda: "Kino veido mūsu identitāte – kas mēs esam Eiropā, mūžīgie jautājumi - kā turpināsim dzīvot, kas mums ir svarīgākais. Būtiski saskatīt un novērtēt to, kas mums ir apkārt. Jābūt spējai uzņemties – turpinām darbu ar ideju, vai noliekam to plauktā."

Arī psihoterapeits un Zigmunda Freida Universitātes Vīnē pasniedzējs Ansis Jurģis Stabingis uzsver, ka Latvijā ir daudz unikālu lietu, ar kurām varam lepoties un kas citviet Eiropā kļuvušas par retumu vai izzudušas – piemēram, Jāņu svinēšana, stipras tradīcijas un Latvijas neskartā daba.

Savukārt Mārtiņš Sirmais ar savu stāstu atgādina, ka Latvija līdzās citām Eiropas valstīm izceļas tieši ar radošu pieeju – idejām, kuras citiem var likties nepiepildāmas un varbūt pat neprātīgas. "Pasaules mērogā mēs esam tikai un vienīgi eiropieši. Kas gan cits mēs varētu būt? Tieši ar savu radošumu, idejām varam sevi pierādīt un nepazust lielajā burzmā. Svarīgi saprast, ka ir jāstrādā, jādomā un jārada lietas. Tad mūs pamana. Jānovērtē to, kas mums ir, tad arī mūs novērtēs."

Kampaņas ietvaros uzsāktais balsojums par Latvijas izcilību ES apliecinošiem faktiem draugiem.lv/esmaja norisināsies līdz maija beigām. Paralēli balsojumam sociālajā platformā, savu viedokli - ar ko Latvija Eiropas mērogā ir izcila un īpaša, paudīs sabiedrībā zināmas personības: pasaules čempions BMX Māris Štrombergs, pavārs Mārtiņš Sirmais, mūziķis Raimonds Tiguls, teātra režisors Jans Villems van den Boss un uzņēmējs Bernārs Laranē.

Balsojums turpināsies vasaras mēnešos virknē pilsētu svētku, vienlaikus aicinot Latvijas iedzīvotājus apzināt sava novada Eiropas izcilības – gan vēsturiskās, gan mūsdienu. Kampaņa noslēgsies pirms Latvijas valsts proklamēšanas dienas novembrī, kad tiks paziņoti balsojuma gala rezultāti, un taps stāstu sērija par veiksmīgiem latviešiem, kas strādā Eiropā, un eiropiešiem, kas par savu dzīves vietu izvēlējušies Latviju.