Foto: Пресс-фото

Latvijas arheologi ceļ trauksmi saistībā ar "Rail Baltica" trasi, jo kavējas kultūras vērtību apzināšana vietā, kur plānota dzelzceļa izbūve, svētdien vēstīja raidījums "LNT Ziņas".

Pētnieki brīdina - ja arheoloģiskā teritorijas apzināšana tiks atstāta tikai uz būvniecības laiku, pastāv risks ne tikai zaudēt vēsturisko mantojumu, bet arī nopietni aizkavēt pašu būvniecību.

Šomēness arheologi un vēsturnieki aktīvi darbojas Vecumnieku pusē, kur uzieta Kurzemes hercogistes dzelzs manufaktūra. Tas ir nozīmīgs notikums Baltijas mērogā, bet "Rail Baltica" trase plānota vien kilometra attālumā.

"Trases celtniecības rezultātā šāds objekts tiktu iznīcināts, pat nevienam neko nezinot," norādīja Latvijas Universitātes Latvijas vēstures institūta arheoloģe Dita Auziņa.

Saskaņā ar raidījuma ziņoto igauņu un lietuviešu kolēģi teritoriju iecerētās "Rail Baltica" trases garumā pārbaudījuši jau sen, atklājot jaunas kultūrvēsturiskas liecības, taču Latvijā nekas nav sākts darīt.

Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas (VKPAI) Kultūras mantojuma politikas daļas vadītājs Jānis Asaris klāstīja, ka inspekcija to prasījusi jau no 2014. gada beigām. Taču tālāk par intensīvu saraksti ar trases plānotājiem un Satiksmes ministriju šo divu gadu laikā nav tikts.

"Negribētos atkārtot zināmas kļūdas, kas bija šādos lielos projektos vēl padomju laikos, kad, piemēram, Daugavas HES būvēja, kad apjomīgus arheoloģiskus objektus vajadzēja izpētīt ātrā tempā un būvnieki jau, tā teikt, stāvēja uz astes," atzina Asaris.

Pētnieki satraukušies par arheoloģiskā mantojuma pazaudēšanu – "Rail Baltica" trasē Latvijā ieplānota 263 kilometru garumā, šķērsojot 15 pašvaldību teritorijas, līdz ar to arheologiem darbs būtu jāsāk nekavējoties.

"Iespējams, ka šī trase ies pāri lielam skaitam arheoloģisko pieminekļu. Principā ir palikuši tikai trīs gadi līdz celtniecības uzsākšanai, kas nav pietiekams laiks, lai apzinātu un izpētītu šos pieminekļus," atzina Auziņa.

Trases plānotājs gan mierina, ka uztraukumam neesot pamata – viss notiek saskaņā ar grafiku. Turklāt tikai tagad zināms trases novietojums.

"Mēs nevarējām veikt izpēti visās alternatīvās, kādas mums līdz šim bija," norādīja "RB Latvija" telpiskās plānošanas eksperts Neils Balgalis.

Finansējums arheoloģiskā mantojuma apzināšanai jau ir piešķirts. Tiek solīts, ka nākamā gada pavasarī arheologi varēs sākt darbu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!