Foto: Reuters/Scanpix/LETA
Maksātnespēju administratoru atlīdzības daļa ir samērīga un šajā jautājumā nav nepieciešami pilnveidojumi, taču problēma ir sadaļā par maksātnespējas procesa izmaksām, kas nereti ir nesamērīgas un nepamatotas, secinājusi Tieslietu ministrija (TM).

Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas vadītājs Andris Bērziņš (ZZS), otrdien sākot sēdi skaidroja, ka pirms trīs mēnešiem komisija bija uzdevusi TM pusotra mēneša laikā veikt maksātnespējas administratoru atlīdzības sistēmas izvērtējumu.

Par saņemto atbildi no TM Bērziņš pauda sašutumu, norādot, ka vēstulē "starp rindām" pateikts, ka "principā tas viss attiecas uz Finanšu ministrijas un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) kompetenci", un TM norādījusi, ka Starptautiskais Valūtas Fonds (SVF) savā novērtējumā vērtēs maksātnespējas procesa regulējumu Latvijā.

Novērtējums gaidāms līdz 2018. gada beigām. "Esam politiski impotenti, ka nevaram paši izvērtēt? Tagad gaidām un gaidīsim, ko pateiks SVF," neapmierinātību pauda Saeimas deputāts, piebilstot, ka TM arī vēstulē atbildējusi, ka maksātnespējas procesu vispusīgs izvērtējums ir ilgtermiņā veicams pasākums.

Komisijas vadītājs uzsvēra, ka no TM saņemtā vēstule ir "formalitātes augstākais lidojums, kas nedod nekavējoties nekādu skaidrojumu vai neliecina par mēģinājumu kaut ko izvērtēt".

Savukārt Saeimas deputāts un komisijas loceklis Imants Parādnieks (NA) interesējās, vai TM savu atbildi saskaņojusi arī ar Komercbanku asociāciju un Finanšu ministriju.

Bērziņš interesējās, kā veidojas administratora atlīdzība, piemēram, personai mēnesi strādājot. "Jūs rakstāt, ka izbeigto maksātnespējas procesu atlīdzības apmērs ir 124 tūkstoši un pārējie ir 52 tūkstoši, septiņi tūkstoši. Ir daļa administratoru, kas nodarbojas ar labdarību, jo tur ir pa nullēm. Mēs lūdzām jūs izvērtēt šo atmaksu. Kāds izvērtējums, ja jūs atsūtiet mums šādu papīru. Gribam šodien nonākt pie kāda slēdziena, jo no tā, ko esiet uzrakstījuši rezultāts nav nekāds," pauda Bērziņš.

TM valsts sekretāra vietniece Laila Medina skaidroja, ka skaitļi un analīze ietver vienu daļu no tiem līdzekļiem, kas iztērēti, lai finansētu maksātnespējas procesu, norādot, ka maksātnespējas procesa finansējums sastāv no divām daļām.

Izvērtējot maksātnespējas procesa finansēšanas sistēmu, TM secinājusi, ka daļa par atlīdzību maksātnespējas administratoram par darbu strādā samērīgi un nav pilnveidojama. Problēma ir sadaļā par maksātnespējas procesa izmaksām. Likums, paredz, ka, piemēram, maksātnespējas administratoram ir tiesības pieaicināt speciālistus, ja viņam nepieciešams padoms.

TM secinājusi, ka izmaksu sadaļa maksātnespējas procesos nereti ir nesamērīga un nepamatota, bet, lai labāk saprastu secinājumus, Maksātnespējas administrācijas konsultatīvajā padomē pārrunātas problēmas un viennozīmīgi konstatēts, ka joma par izmaksām ir visneskaidrākā.

Lai iesniegtu priekšlikumus samērīgām izmaksām, Maksātnespējas administrācijai (MNA) dots uzdevums pirmajā pusgadā pārbaudēs pastiprināti vērtēt maksātnespējas procesu izmaksu pamatotību.

Jau tagad TM konstatējusi, ka atsevišķos gadījumos, un tas nav liels retums, kreditori pilnvaro citas personas par pārstāvjiem maksātnespējas procesā. Tāpat Medina informēja, ka virknē gadījumu MNA nosūtījusi informāciju Valsts policijai pārbaudes veikšanai, jo izmaksu pamatotība ir apšaubāma.

Rezumējot skaidroto, Medina uzsvēra, ka atlīdzībai atbildīgā ministrija neredz nepieciešamību iesniegt grozījumus šai sadaļai un nav konstatējams burtiskas novirzes. Tajā pašā laikā TM uztrauc jautājums par procesa izmaksām, un kāpēc kreditori saņem nelielu daļu no parādnieku līdzekļiem.

Pēc tam, kad TM saņems secinājumus no MNA un ārvalstu pieredzes apkopojumu no SVF, tā visu apkopos un uz gada beigām sagatavos visaptverošus priekšlikumus, kas būtu darāms, lai procesa izmaksas padarītu samērīgas un novērstu iespējamos apšaubāmos lēmumus.

Medina skaidroja, ka šobrīd TM var runāt par izmaksu pamatotību, jo pērn noslēdzās reforma, kas MNA deva iespēju ierasties maksātnespējas administratoru prakses vietā, jo iepriekš iespēja iegūt informāciju bijusi ļoti ierobežota nepietiekošu pilnvaru dēļ. Viņa piebilda, ka tas arī bijis reformas mērķis, lai MNA varētu pilnvērtīgāk izsecināt, kādas ir problēmas saknes, proti, pieņemti virspusēji tiesiski, bet saturiski apšaubāmi lēmumi.

Juridiskās personas maksātnespējas procesa un fiziskās personas maksātnespējas procesa norises nodrošināšanai ir nepieciešami naudas līdzekļi izmaksu segšanai. Izmaksās ietilpst administratora atlīdzība un maksātnespējas procesa izdevumi, kas rodas, lai varētu nodrošināt maksātnespējas procesa likumīgu un efektīvu norisi.

Juridiskās personas maksātnespējas procesā izdevumus apstiprina tiesa un kreditoru sapulce. Tiesas ieceltajam administratoram par administratora pienākumu veikšanu pienākas atlīdzība. Fiziskās personas maksātnespējas procesā administratoram pienākas atlīdzība pēc Maksātnespējas likumā noteiktās fiksētās takses, bet juridiskās personas maksātnespējas procesā par administratora atlīdzības apmēru administrators rakstveidā vienojas ar kreditoru sapulci.

Gadījumos, ja vienošanās netiek panākta, administrators saņem atlīdzību pēc Maksātnespējas likumā noteiktās takses.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!