Kaut ar jaunu vadību, Latvijas televīzijā (LTV) tomēr turpinās sen ierastā neatkarīgo producentu prakse - naudas prasīšana no intervējamajiem pretēji LTV prasībām potenciālos interviju varoņus maldinot un viņiem neatklājot, ka veidots tiek televeikals, nevis informatīvi analītisks raidījums, pirmdien raksta "Diena".
Piedāvājumu maksāt naudu par piedalīšanos raidījumā no neatkarīgajiem producentiem ARTV saņēmusi valsts Maksātnespējas aģentūra, kas atteikusies pirkt raidlaiku, jo uzskata - par sabiedrībai svarīgiem jautājumiem žurnālistiem jāinformē arī bez naudas prasīšanas. LTV akcentē, ka neatkarīgo producentu patvaļa saglabājusies vēl no sabiedriskās televīzijas iepriekšējās vadības laikiem, kā arī sola izvērtēt ARTV rīcību.

Maksātnespējas aģentūra saņēmusi piedāvājumu no ARTV producenta Anrija Manguļa samaksāt 300 latu, lai 2.decembra LTV2 raidījumā "Arguments" ievietotu sešu minūšu sižetu par jaundibināmo aģentūru.

Rakstiskajā piedāvājumā producents nenorāda, ka raidījumam ir televeikala formāts, kas nozīmē - preču vai pakalpojumu reklāma, bet Mangulis raksta, ka raidījuma tēma esot maksātnespējas uzņēmumu administrēšana.

Aģentūras direktora palīdze sabiedrisko attiecību un preses jautājumos Gunda Ignatāne stāsta, ka drīzumā spēkā stāsies vairāki tiesībakti par uzņēmumu maksātnespēju, tādēļ šis ir sabiedriski aktuāls jautājums, par kuru žurnālistiem vajadzētu informēt bez naudas prasīšanas.

"Tā ir absurda situācija, ka sabiedriskās televīzijas paspārnē esoši producenti mēģina izspiest naudu no valsts aģentūras," saka Ignatāne. Ja aģentūra nepiekristu maksāt, ARTV piedāvā divu minūšu bezmaksas sižetu, taču norādot, ka būšot vairāki aģentūrai pretēji viedokļi. Ignatāne to vērtē kā šantāžu.

LTV informatīvi dokumentālo raidījumu producente Vija Ķenava stāsta, ka ARTV veidotais raidījums Arguments iekļauts televeikala slejā, kas nozīmē - šajos raidījumos tiek reklamētas preces un pakalpojumi, par ko no intervējamiem ņem naudu, bet skatītājiem titros norāda, ka raidījumi ir apmaksāti. Radio un televīzijas likums nosaka - televeikals ir raidījums, kurā izteikts tiešs piedāvājums par samaksu piegādāt preces vai sniegt pakalpojumus.

Mangulis "Dienai" stāstījis, ka televeikala ietvaros iespējams runāt arī par sabiedriski aktuāliem notikumiem, taču nespēj pateikt, vai 2.decembra raidījumā bija iecerēta Maksātnespējas aģentūras reklāma vai arī saruna par maksātnespējas administrācijas jautājumiem.

Ķenava uzskata par nepieņemamu, ka neatkarīgais producents ir mēģinājis "izlēkt" no televeikala formas, tomēr norāda, ka šis gadījums ir "slidens", jo arī reklāma var būt izglītojoši informatīva, tādēļ ievietojama televeikalā: "Te runa varētu būt par žurnālista ētiku, ne likumpārkāpumu."

Aģentūra par producentu aktivitātēm sola informēt LTV vadību un NRTVP. Tās pārstāvis un LTV kurators Ilmārs Šlāpins uzskata, ka šādi gadījumi nav pieļaujami, taču pirms šā jautājuma izvērtēšanas atturas no detalizētāka viedokļa.

Problēmas ar neatkarīgajiem producentiem LTV bijušas gadiem ilgi, jo LTV trūkst finanšu, lai pirktu neatkarīgo producentu raidījumus, savukārt producenti no intervējamiem prasa naudu, lai sižetus sagatavotu, līdz ar to raidījumus pārvēršot par intervējamo reklamēšanu. Savulaik atsevišķi neatkarīgie producenti skatītājus maldināja, nenorādot, ka par raidījumu samaksāts, bet pēc LTV vadības maiņas maksas raidījumi tika ievietoti televeikala slejā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!