Foto: LETA

VAS "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) rīkotajā konkursā par ceļu tehnisko aprīkošanu pirms gadu mijas uzvarēja SIA "Reck" piedāvājums, kas divarpus reizes pārsniedzis pakalpojumam plānotos 3,6 miljonus eiro, vēsta raidījums "Nekā personīga".

Līgums ar "Reck" plānots uz trīs gadiem par 8,5 miljoniem eiro. Otrs pretendents SIA "Fima" piedāvāja zemāku cenu, bet tika noraidīts pieredzes trūkuma dēļ, lai gan šīs firmas apakšuzņēmējs SIA "Kemek Engineering" ar LVC sadarbojās pēdējos 12 gadus.

Kopš 2005. gada LVC ierīko satiksmes uzskaites punktus, kuros kontrolē, cik un kādas kravas automašīnas brauc pa valsts ceļiem. Konkursos līdz šim uzvarēja firma "Kemek Engineering", kurai konkurentu iepriekš nebija.

2016. gadā situācijā mainījās, kad LVC izsludināja konkursu punkta aprīkošanai uz Tīnūžu šosejas. "Bijām vienīgie, kas iesniedza piedāvājumu, bet saņēmām no LVC atteikumu atzīt mūs par uzvarētājiem, jo konkursa nolikums bija tāds, kas liedza konkursā piedalīties citām kompānijām," raidījumam stāsta "Kemek Engineering" valdes priekšsēdētājs Elmārs Pētersons, atgādinot, ka LVC paši bijuši nolikuma autori.

Tad pie "Kemek Engineering" vērsies Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) politiķis Rolands Bārenis, kurš iepriekš bijis arī Kandavas novada mērs. Viņš bija kļuvis par konkurējošās firmas "Reck" konsultantu un izteica pārliecību, ka bez "Reck" virsvadības firmai "Kemek Engineering" valsts pasūtījumos neveikšoties, skaidro raidījums.

"Reck" raidījumam atzīst, ka Bārenis strādā uzņēmumā un ir runājis ar konkurentiem. "Rolands Bārenis ir "Reck" projektu vadītājs. "Kemek Engineering" ir viens no daudzajiem apakšuzņēmējiem, kas savulaik piedāvājis savu sadarbību dažādu projektu ietvaros. Kā jau jebkura apakšuzņēmēja piedāvājumi, arī "Kemek Engineering" piedāvājumi katru reizi tiek izvērtēti, ņemot vērā cenas un kvalitātes attiecības," raidījumam klāsta "Reck" pārstāve Iveta Dzērve.

"Kemek Engineering" piekritis sadarbībai. "Reck" par pamatu savam konkursa pieteikumam ņēmis "Kemek Engineering" 38 000 eiro vērto piedāvājumu, palielinājis to par 3000 eiro un konkursu par Tīnūžu punkta aprīkojumu uzvarējis.

Pērnā gada sākumā LVC izsludināja konkursu par visu Latvijas autoceļu elektrifikāciju. Prasīja ierīkot ne tikai automašīnu svēršanas un uzskaites punktus, bet arī luksoforus, apgaismojuma stabus, meteostacijas, ātruma indikatorus un citas iekārtas, atgādina raidījums.

Šajā konkursā "Kemek Engineering" nolēma ar "Reck" vairs nesadarboties, bet startēt kā Lietuvas uzņēmuma "Fima" apakšuzņēmums. "Fima" piedāvātā cena bija 3 380 700 eiro, kas ir par 220 000 eiro mazāk, nekā LVC plānotie 3 600 000 eiro. Tomēr LVC "Fima" no dalības konkursā izslēdza. Kā skaidro "Kemek Engineering" valdes priekšsēdētājs Pētersons – pieredzes trūkuma dēļ, lai gan uzņēmums ar LVC sadarbojies pēdējos 12 gadus.

No konkursa komisijas sēžu protokoliem redzams, ka "Kemek Engineering" neesot varējis uzrādīt pieredzi darbam ar specifiskām svēršanas iekārtām. "Kemek Engineering" apgalvo, ka Latvijā tādu iekārtu nemaz neesot un nolikums ļaujot uzrādīt analoģiskas ierīces.

Komisija par uzvarētāju šajā konkursā atzina "Reck". Uzņēmuma piedāvātā cena sākotnēji bija deviņi miljoni, bet komisija secināja, ka firma kļūdījusies aprēķinos un ļāva "Reck" samazināt cenu līdz 8 529 380 eiro.

Derējusi arī "Reck" uzrādītā pieredze – uzstādīti svari robežpunktos. Komisiju nav mulsinājis tas, ka šo svaru uzstādītājs ir "Kemek Engineering", kas pieredzes trūkuma dēļ diskvalificēts.

Dažas dienas pirms Ziemassvētkiem komisijas lēmumu apstiprināja LVC valdes loceklis Edgars Strods. "Iepirkumu komisija izvēlēja pretendentus un lētākais pretendents neatbilda kvalifikācijas prasībām. (..) Protams, šis skaitlis [starp plānotajiem izdevumiem un "Reck" piedāvājumu] ir diezgan ievērojams. Tika izvērtētas arī šīs otras cenas, tika pieaicināti eksperti, kas konstatēja, ka cenas ir atbilstošas tirgus situācijai," stāsta Strods.

Situācija, ka pretendents iesniedz piedāvājumu, kura cena divarpusi reizes pārsniedz plānoto, ir ārkārtēja un nav bieži sastopama iepirkumos, raidījumam stāsta Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) vadītāja Dace Gaile.

Tomēr LVC izvēlējās nevis iepirkumu pārtraukt, bet algot ekspertu, piesaistot Rīgas domes uzņēmuma "Rīgas gaisma" speciālistu Edmundu Krēsli. Divu nedēļu laikā viņš sagatavoja analīzi, ka "Reck" iesniegtais 8,5 miljonu eiro vērtais piedāvājums atbilst tirgus situācijai.

Taču tad izrādījās, ka "Reck" apakšuzņēmējam SIA "Interum Technologies" ir nodokļu parāds, kas liedz saņemt valsts pasūtījumu. Arī šis apstāklis LVC nebija šķērslis vienoties ar "Reck". Uzņēmumam ļāva apakšuzņēmēju nomainīt, norāda raidījums.

Lietuvas uzņēmums "Fima" uzskata, ka LVC rīkojušies diskriminējoši un iesniedzis sūdzību IUB. Kamēr tas nav izskatīts, iepirkums ir apturēts.

Uzņēmums "Reck" ir īsts valsts konkursu veiksmes stāsts, vērtē "Nekā personīga". Pirms pusotra gada tam izdevās uzvarēt Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) konkursā par radaru uzstādīšanu ar piedāvājumu, kas bija par trim miljoniem eiro dārgāks, nekā otram pretendentam.

Ar Valsts policiju (VP) ir 600 000 eiro līgums par radaru datu pārraidi. Uzņēmums par divarpus miljoniem eiro uzstādīs elektromobiļu ātrās uzlādes stacijas.

"Reck" ir arī viena no trim firmām apvienībā, kas uzvarējusi 110 miljonu eiro sarunu procedūrā par Kurzemes loka elektropārvades līniju pārbūvi. Paredzēts, ka šajā iepirkumā luksoforus uz ceļiem uzstādīs "Reck" apakšuzņēmums "Moduls Interjers".

Satiksmes ministrija pēc raidījuma intereses paziņoja, ka 8,5 miljoni eiro ir LVC konkursā akceptētā paredzētā maksimālā cena, kas varot arī samazināties.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!