Foto: F64

Pie lidostas "Rīga" stāvošajā taksometru rinda tiek regulēta ar metodēm, kas bija populāras deviņdesmito gadu sākumā – dūrēm un asaru gāzi, izpētījis Latvijas Televīzijas raidījums "de facto".

Vairāku firmu pārstāvji lidostā "Rīga" izveidojuši savdabīgu koalīciju, bloķējuši daļu no mašīnām, neļaujot tām pietuvoties klientiem.

Kad situāciju mēģināts mainīt, pirms divām nedēļām, 11. augustā, izcēlies visai pamatīgs kautiņš - teju lidostas durvju priekšā. Tajā lietā likta pat asaru gāze. Policiju izsaukuši cietušie.

"Incidents notika starp pasažieru pārvadātājiem - taksometra vadītājiem, stāvvietā. Tā laikā tika pielietots fizisks spēks, grūstīšanās un asaru gāze," raidījumam skaidro Valsts policijas lidostas "Rīga" iecirkņa priekšnieks Helmuts Staško.

Lai noskaidrotu vainīgās personas, tika uzsākta lietvedība, lidostas iecirknī uz doto brīdi notiek izmeklēšana. Tāpat ir nozīmētas tiesu medicīniskās ekspertīzes, lai noteiktu miesas bojājumu pakāpi, un lai pēc tam būtu iespēja vainīgo saukt pie atbildības, skaidro Staško.

Policijā apliecina, ka kautiņa iemesls bijis saistīts ar rindas kārtības neievērošanu.

Vairāki avoti neoficiāli "de facto" norādīja, ka šajā teritorijā darbojas tā dēvētais "jumts" - personas, kas nodrošina iespēju sniegt pakalpojumu un par to iekasē naudu. Avoti no dažādām pusēm sauc līdzīgas summas – 5 līdz 15 eiro par vienu dienu. Tomēr šai informācijai nav gūti pierādījumi. Vairāki taksisti sarunā ar "de facto" saka, ka nav gatavi atklāt viņiem zināmo, jo nevēlas, lai kāds viņus piekauj vai nodedzina auto.

Informācija par nelegālu nodevu iekasēšanu bijusi zināma arī policijai. "Tāda informācija mums bija kādreiz ienākusi, mēs viņu vairākas reizes pārbaudījām, ar savām patruļām, ar policijas iesaisti. Diemžēl uz doto brīdi mēs neesam konstatējuši, ka tiešām tā tas notiek šeit, lidostā," raidījumā atklāj Staško.

Tiesas spriedums paredz, ka lidostai jābūt atvērtai jebkuram taksometram un brīvai konkurencei. Taču uz "de facto" jautājumu, vai tā ir, taksisti atbild – tikai teorētiski.

"Tas, kas notiek šeit, tam ir zināmi iemesli. Tā ir iekšēja lieta, es pat nezinu, vai viņu ir vērts komentēt. Mēs kaut kādā veidā vēlējāmies ieviest kaut kādu kārtību.." atklāj viens no "de facto" uzrunātajiem taksistiem.

Agrāk pie lidostas klientus varēja gaidīt pēc speciālas procedūras atlasītas taksometru kompānijas. Pirms nepilniem diviem gadiem tiesas lēmums lidostai lika kārtību mainīt un atvērt šo vietu visiem.

Pērn tas tika izdarīts. Bet, paralēli tam, vēl šā gada pavasarī atcēla tarifu griestus taksometru pakalpojumiem. Maisam gals bija vaļā un ikviens brauciens varēja beigties ar neticami lielu brauciena maksu. Piemēram, 60 eiro līdz Vecrīgai.

Šobrīd paredzēts noteikt īpašu kārtību, arī prasības un samaksas noteikumus pakalpojumu sniegšanai tādās stratēģiski svarīgās vietās kā lidosta, autoosta, dzelzceļa stacija vai pasažieru osta.

Ekonomikas ministrija uzskata, ka būtu jāatgriežas arī pie tarifu griestu noteikšanas kopumā.

"Mūsu priekšlikums būtu, ka Ministru Kabinets regulētu šo jautājumu. Un tad ir arī jāskatās, kāda ir reālā situācija tirgū, lai būtu vēl tirgus spēlētāji, kas būtu gatavi sniegt pakalpojumu par attiecīgo cenu un arī kaut kādas saprātīgas peļņas norma tur," raidījumā skaidro Ekonomikas ministrijas Iekšējā tirgus departamenta direktore Inga Apsīte.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!