Foto: LETA

Rīgas domes (RD) Satiksmes un transporta lietu komiteja trešdien noraidīja priekšlikumu pārtraukt pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" praksi bez maksas sabiedriskajā transportā pārvadāt ārvalstu pensionārus.

Šobrīd domes saistošie noteikumi paredz, ka 100% braukšanas maksas atvieglojums pienākas Rīgā deklarētām personām, kuras ir vecākas par 75 gadiem. Februāra sākumā raidījums "Nekā personīga" vēstīja, ka kamēr nestrādājošie Latvijas pilsoņi un nepilsoņi bez maksas var braukt no 63 gadu vecuma, Krievijas, Ukrainas un Baltkrievijas pensionāriem bezmaksas braucieni pienākas jau no 55 gadu vecuma.

Trešdien RD Satiksmes un transporta lietu komiteja skatīja vairākus Satiksmes departamenta rosinātus grozījumus saistošajos noteikumos, kas nebija saistīti ar ārvalstu pensionāru pārvadāšanu. Taču jautājumu aktualizēja domes opozicionāri Jurģis Klotiņš (NA) un Juris Pūce (LA).

Klotiņš rosināja RD saistošos noteikumus labot tā, lai 100% braukšanas atlaide vairs nepienāktos ārzemniekiem, izņemot Eiropas Savienības dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zonas valstu un Šveices Konfederācijas pilsoņiem, kā arī bezvalstniekiem, kuriem ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja Latvijas Republikā.

Savukārt Pūce mudināja izdarīt grozījumus noteikumos, kas atlaides sasaistītu ar iedzīvotāju vecumu pēc likuma "Par valsts pensijām". Viņš arīdzan lūdzis Tiesībsarga birojam pārbaudīt braukšanas maksas atlaides Rīgā.

Deputātu priekšlikumus komiteja noraidīja.

Ārvalstu pensionāru bezmaksas pārvadāšanas praksi dome ieviesusi pirms astoņiem gadiem, norādīja Satiksmes departamenta direktors Emīls Jakrins. "Šis ir politiska rakstura jautājums. Piešķiram atlaides tām kategorijām, kurām politiķi ir tās lēmuši. Līdz ar to izšķiršanās par atlaidēm ir deputātu ziņā," teica Jakrins.

Nav statistikas par to, cik daudz ārvalstu vai Latvijas pensionāru izmanto "Rīgas satiksmes" sabiedriskā transporta bezmaksas braucienus, norādīja Jakrins.

"Tie galvenokārt ir cilvēki, kas te pavadījuši lielāko daļu savu mūža un pilsonību pieņēmuši pēc neatkarības atjaunošanas. Tāpēc tie ir rīdzinieki," pašreizējo atlaižu piešķiršanu vērtēja komitejas deputāts un domes mērs Nils Ušakovs (S). Viņš arīdzan kaunināja domes opozicionāru Olafu Pulku (V), kurš 2010. gadā nobalsojis par šādu saistošo noteikumu redakciju, bet pēc astoņiem gadiem savas domas mainījis un rakstījis mēram neapmierinātu vēstuli.

Ārvalstnieku pārvadāšanu RD opozīcija gribēja šķetināt jau pagājušajā nedēļā, tāpēc sasauca ārkārtas Satiksmes un transporta lietu komitejas sēdi, taču pozīcijas deputāti to neapmeklēja, tādēļ sēdi nācās atlikt.

Ārvalstu pensionāru pārvadāšanu pēc Nacionālās apvienības "Visu Latvijai!" – "Tēvzemei un Brīvībai/LNNK" mudinājuma sāka vētīt arī Saeima, uzdodot atbildīgajai komisijai izskatīt personu loku, kuri ir tiesīgi saņemt braukšanas maksas atvieglojumus sabiedriskajā transportā.

Satiksmes un transporta lietu komiteja trešdien apstiprināja vairākus grozījumus saistošajos noteikumos par braukšanas maksas atlaidēm Rīgas sabiedriskajā transportā. Piemēram, turpmāk būtisku lomu spēlēs Rīgas pilsētas pašvaldības daudzbērnu ģimeņu reģistrs, kas darbu sāks šā gada 1. maijā, proti, atlaides saņems reģistrā iekļautie, nevis vienkārši Rīgā deklarētie.

Deputātu atbalstu guva arī noteikumu izmaiņas, kas turpmāk personalizēto e–talonu īpašniekiem par pienākumu uzliks nomainīt vecās ģīmetnes fotogrāfijas pret jaunākām. Turpmāk arīdzan būs aizliegts sarunāties pa tālruni pie vadītāja kabīnes.

Vēstīts, ka "Rīgas satiksme" pērn pārvadāja 142,66 miljonus pasažieru, kas ir par 0,5% mazāk nekā 2016. gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!