Šobrīd valsts rīcībā ir desmit helikopteri, kurus apkalpo NBS un VRS. Armijas helikopterus izmanto ne tikai militārās darbībās, bet arī glābšanas darbos ūdenskrātuvēs, cietušo transportēšanai sadarbībā ar mediķiem un sadarbībā ar VRS valsts jūras robežas patrulēšanā. Tāpat tos izmanto ugunsgrēku dzēšanā.

VRS aviācija kalpo kā kompensēšanas mehānisms nelegālās imigrācijas, akcīzes preču nelegālās pārvietošanas un citu valsts robežas drošības apdraudējumu novēršanai, kā arī citu Iekšlietu ministrijas tiesībsargājošo iestāžu darbību atbalstam.

Gaisa spēkos ir četri "Mi-17" helikopteri un divi "Mi-2" helikopteri. Lidaparātu izlaides gadu Aizsardzības ministrijas (AM) Preses nodaļā atteicās atklāt, taču NBS mājaslapā pieejamā informācija liecina, ka 1999.gada decembrī Gaisa spēki saņēma pirmo helikopteru "Mi-17", bet 2001., 2004. un 2005.gados tika saņemti vēl helikopteri. Aģentūras LETA arhīvs liecina, ka 2012.gada nogalē noslēdzās iepirkums par 1990.gadā ražota helikoptera "Mi-17" kapitālo remontu. Toreiz remonta līguma summa bija 1 210 000 eiro.

Tagad AM norāda, ka armijas rīcībā esošie helikopteri tiek plānveidā remontēti, jo patlaban to resurss ir pietiekams, taču tuvākajos gados ir plānots sākt helikopteru "Mi-17" nomaiņu, nodrošinot to aizstāšanu ar jaunākiem helikopteriem.

Aģentūras LETA arhīvā atrodamas ziņas, ka saskaņā ar 2012.gadā valdībā apstiprināto NBS attīstības plānu 2012.-2024.gadam jau ar 2015.gadu bija iecerēts sākt pilnīgu NBS transporta helikopteru divu "Mi-2" un četru "Mi-17" nomaiņu, kas ilgtu līdz 2018.gadam un izmaksātu vairākus desmitus miljonus eiro.

Tagad AM vērš uzmanību, ka helikopteru iegādes process ir pakāpenisks. Turklāt jaunas tehnikas iegāde ietver arī citas papildu izmaksas, kas saistītas, piemēram, ar personāla apmācību un tehnikas uzturēšanu. Līdz ar to nav samērojams remontam un jaunas tehnikas iegādei nepieciešamais finansējums.

Šovasar Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs izsludināja sarunu procedūru par helikoptera "Mi-17" un helikoptera "Mi-2" kapitālo remontu. Šobrīd pieņemts kvalifikācijas posma lēmums un tiek gatavots uzaicinājums otrajam sarunu procedūras posmam, kad tiks iesniegts finanšu un tehniskais piedāvājums, skaidroja AM.

Remonta izmaksas AM pagaidām neatklāj.

Atšķirīgāka pieeja helikopteru parka atjaunošanā ir VRS. Šajā iestādē aģentūrai LETA skaidroja, ka bija izsludināts atklāts konkurss par viendzinēja vieglās klases helikopteru, tostarp, speciālā aprīkojuma piegādi, kā arī pilotu un inženiertehniskā personāla speciālām apmācībām. Šobrīd tiek vērtēti divi piedāvājumi un iepirkuma procedūrā plānots iegādāties vismaz divus vieglās klases viendzinēja helikopterus.

Lai iegādātos helikopterus un nodrošinātu apmācības, Iekšlietu ministrijai bija piešķirts finansējums 2 960 000 eiro. 2018.gadā šim nolūkam paredzēts finansējums 2 890 650 eiro un 2019.gadā - 2 867 351 eiro.

Atšķirībā no AM, VRS atklāj helikopteru izlaides gadus, proti, tās rīcībā kopš 2012.gada ir divi "Agusta Bell 206" helikopteri, kas ražoti 1974. un 1980.gadā, un 2007.gadā iegādāti divi jauni "Agusta 109" helikopteri.

Jauni helikopteri nepieciešami, jo to uzturēšana būs nesamērīgi dārga pēc 2019.gada, norāda VRS.