Foto: F64
Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" cer, ka nākammēnes parakstīs līgumu ar Skanstes tramvaja līnijas būvprojekta izstrādātāju, bet būvniecības darbi varētu sākties nākamā gada vidū, Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijā otrdien, 13. martā, pauda uzņēmuma Infrastruktūras uzturēšanas un attīstības projektu pārvaldības daļas vadītāja Rita Šaļnova.

Šaļnova komisijas sēdē norādīja, ka uzņēmums nebija rēķinājies ar tik ilgu būvprojekta iepirkuma virzību, taču cer, ka nākammēnes līgumu par būvprojekta izstrādi parakstīs.

Šobrīd "Rīgas satiksme" iepirkumā meklē jaunās tramvaja līnijas būvprojekta izstrādātāju. Iepirkums sākts pērnā gada jūlijā, taču decembrī SIA "Rem Pro" iesniedza sūdzību. "Rīgas satiksmes" pārstāvis Viktors Zaķis portālam "Delfi" stāsta, ka "Rem Pro" savu sūdzību ir atsaucis, tāpēc iepirkuma procedūra turpinās. Kad Iepirkumu uzraudzības birojs beigs pārbaudīt kandidātu atlases procesu, "Rīgas satiksme" aicinās sarunu procesā izraudzītos kandidātus iesniegt piedāvājumus.

Būvprojektu "Rīgas satiksme" dalīs piecos posmos. Kamēr projektēs jaunos posmus, varēs rekonstruēt esošo tramvaju infrastruktūru. Būvniecība varētu sākties 2019. gada vidū, bet noslēgties – 2023. gada sākumā.

Finanšu ministrijas Eiropas Savienības fondu Uzraudzības departamenta direktore Diāna Rancāne par "Rīgas satiksmes" plāniem bija skeptiska. "Mūsu iepriekšējie brīdinājumi ir piepildījušies. Iepirkumi kavējas. Arī tagadējās uzņēmuma aplēses ir ļoti optimistiskas. Turklāt jāņem vērā arī riski par zemes iegādi, būvatļauju saskaņošanu, var gadīties dažādi neparedzami apstākļi. Nesakām, ka situācija ir kritiska, jo rezervē vēl ir gads, kura laikā var vienoties par projekta pagarināšanu," teica Rancāne, precizējot, ka gadījumā, ja līdz augustam "Rīgas satiksme" nenoslēgs līgumu par tramvaju iegādi, visticamāk, 4,3 miljoni eiro no Kohēzijas fonda būs zuduši.

Komisija uzdeva Finanšu ministrijai septembrī atskaitīties par projekta virzību. Aicināti būs arī Rīgas domes un "Rīgas satiksmes" pārstāvji.

Satiksmes ministrijas Investīciju departamenta direktore Ligita Austrupe bilda, ka šogad "Rīgas satiksmei" ir jādemonstrē rezultāti, lai Eiropas Komisija noticētu par daudzgadu budžetu plānošanu. "Jo labāki rezultāti, jo lielākas izredzes nākotnē saņemt lielāku Eiropas finansējumu. Šobrīd lielākie riski ir saistīti ar smagnējo iepirkumu procesu. Ja iepirkumu procedūru izdosies veiksmīgi realizēt, mēs šos riskus saskatām kā vadāmus. Līdz šim nav pamata bažām par projekta necaurspīdīgumu," teica Austrupe.

Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas vadītājs Juris Dambis norādīja, ka šobrīd inspekcijai nav bažas par apdraudējumu kultūrvēsturiskajām vērtībām. "Mēs stingri esam definējuši, ka tramvaja līnija nevarēs virzīties pa kapiem. Iespēja to darīt ir vien esošās vielas gabarītos. Inspekcija nepiekrīt esošās infrastruktūras nojaukšanai vai transformācijai. Kad iesniegs būvprojektu saskaņošanai, mēs izvērtēsim," teica Dambis.

Rīgas domes opozicionārs Vilnis Ķirsis (V) komisijas sēdē gan bažījās, ka "Rīgas satiksmei" nebūs pa spēkam Skanstes tramvaja projektu īstenot. Savukārt "Lielo kapu draugs" Andris Gobiņš ieskicēja scenāriju, ka tramvaja līnija caur Skansti būs lēna. Līdz ar to daudzi iedzīvotāji braucienam izvēlēsies citus transportlīdzekļus.

Vēstīts, ka pērnā gada augustā Eiropas Komisija apstiprināja 97,4 miljonus eiro vērto Rīgas tramvaju infrastruktūras attīstības projektu, kurā plānota 3,6 kilometrus garas jaunas līnijas izbūve uz Skanstes apkaimi. ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums projektā ir 65,67 miljoni eiro, savukārt "Rīgas satiksme" finansēs 27,4 miljonus eiro. Projektu neapturēs arī "ABLV Bank" pašlikvidācija. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs Jānis Eglītis pauda, ka ministrija saistībā ar "ABLV Bank" pašlikvidāciju ir lūgusi Rīgas domei veikt risku izvērtējumu.

Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta Pilsētvides attīstības pārvaldes vadītāja Ilze Purmale izteica nožēlu, ka "ABLV Bank" pašlikvidācija apturēs Laikmetīgā mākslas muzeja un "New Hanza" rajona būvniecību. Vienlaikus viņa uzsvēra, ka teritoriju attīstīt turpinās pārējie 10 investori. "Jau tagad teritorijas "enkuri" pievelk apmeklētājus, kas pamato tramvaja nepieciešamību," norādīja Purmale.

Nākotnē ieplānots arī tramvaja maršruta virziens uz Deglava ielu, pauda Purmale. Stratēģiskajos plānošanas dokumentos atrodama arī Rumbula un Purvciems. Taču izvēle kritusi par labu Skanstei, jo teritorija atrodas tuvu pilsētas centram un pasludināta par prioritāru teritoriju.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!