Foto: LETA
Augstākās tiesas (AT) Senāta Administratīvo lietu departamentam radušās aizdomas par iespējamām nelikumībām taksometru pakalpojumu sniegšanas tirgū Rīgā. Senāts bažījas, ka šajā tirgus segmentā tiek slēgta pieeja atsevišķiem taksometru pakalpojumu sniedzējiem, kas liecina par iespējamu aizliegtu vienošanos par tirgus sadali.

Kā portālu "Delfi" informēja AT preses sekretāre Baiba Kataja,  AT Senāts izskatījis Valērija Utjanska sūdzības lietu par publiskas taksometru stāvvietas noteikšanu Centrālās dzelzceļa stacijas laukumā Rīgā.

Utjanskis iebildis pret to, ka taksometru stāvvietu Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā var izmantot tikai AS „Rīgas taksometru parks". Administratīvā apgabaltiesa viņa sūdzības lietā tiesvedību izbeigusi, taču par to iesniegta sūdzība un jautājums nonācis AT Senāta dienaskārtībā.

Senāts šonedēļ rakstveida procesā izskatījis šo blakussūdzību un lietas izskatīšanas gaitā konstatējis iespējamus tiesību normu pārkāpumus taksometru pakalpojumu sniegšanas tirgū Rīgā, tāpēc pieņēmis blakus lēmumu.

Ar šo lēmumu Konkurences padome (KP) tiks darīta uzmanīga par iespējamo vienošanos par tirgus sadali. Tāpat Senāts blakus lēmumā arī Rīgas domes uzmanību pievērsīs bažām, ka AS "Rīgas taksometru parks" savā darbībā pārkāpj valdības pērnvasar pieņemtos noteikumus par pasažieru pārvadāšanu ar vieglajiem taksometriem.

Kataja pastāstīja, ka Utjanskis pieteikumā vēlējies panākt viņam labvēlīga administratīvā akta izdošanu, ar kuru Finanšu ministrija noteiktu publisku taksometru stāvvietu Stacijas laukumā, un uzdotu ceļu pārvaldītājam SIA „Linstow" noņemt uzstādītās automātiskās barjeras un uzstādīt ceļa zīmi „Vieglo taksometru stāvvieta".

Lietas materiāli liecina, ka VAS „Valsts nekustamie īpašumi" 2006.gadā iznomāja „Linstow" Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas laukumu, savukārt „Linstow" daļu no laukuma, kas pieguļ Marijas ielai, iznomāja tālāk AS „Rīgas taksometru parks", kas iekārtoja šajā gabalā stāvvietu, kurā iebraukšana atļauta tikai paša „Rīgas taksometru parka" autotransportam.

Lietas izskatīšanas gaitā Senāts konstatēja, ka „Rīgas Taksometru parks" vieglie taksometri Stacijas laukumā Rīgā stāv un uzņem pasažierus nevis 536.zīmes „Vieglo taksometru stāvvieta", bet 532.zīmes „Stāvvieta" darbības teritorijā, kura papildināta ar 842.papildzīmi, kurā norādīts „Tikai AS „Rīgas Taksometru parks" autotransportam", un barjeru.

Ministru kabineta 2012.gada 3.jūlija noteikumi par pasažieru pārvadāšanu ar vieglajiem taksometriem nepieļauj „Rīgas Taksometru parkam" Stacijas laukumā uzņemt pasažierus, jo šī stāvvieta nav apzīmēta ar 536.ceļa zīmi, savukārt transportlīdzekļu josla nav objektīvi piemērota transportlīdzekļu stāvēšanai - tā ir pārāk šaura, lai tajā transportlīdzekļi stāvētu, netraucējot citu transportlīdzekļu kustībai. Tādējādi faktiski ar 532.zīmes un 842.papildzīmes uzstādīšanu tiek apieta 536.ceļa zīmes uzstādīšana.

Kataja papildināja, ka zemākas instances tiesa bija atzinusi, ka Stacijas laukums kā publiska lieta ir jau nodota sevišķajā izmantošanā „Linstow", tādēļ Utjanskim vairs nav subjektīvo tiesību uz vienlīdzības principa pamata tās prasīt arī sev.

Savukārt Senāts atzinis šo tiesas secinājumu par nepareizu, jo pieteicējam ir no vienlīdzības principa izrietošas tiesības prasīt tādu pašu pieeju publiskas lietas izmantošanai kā citām personām.

Senāta skatījumā, pārbaudāms vienīgi, vai atteikums šādas lietas izmantošanai ir objektīvi pamatots. Senāta ieskatā nav izšķirošas nozīmes tam, cik darījumi par Stacijas laukuma iznomāšanu ir slēgti. Būtiski, ka transportlīdzekļu joslas publisku izmantošanu ierobežo vienai privātpersonai piešķirtas tiesības un šādas tiesības piešķirtas ar valsts lēmumu.

Senāts lēmumā norādījis, ka arī citās Rīgas un Pierīgas transportlīdzekļu stāvvietās, kurām ir publiskas lietas statuss, notiek taksometru pakalpojumu brīvas sniegšanas ierobežošana, piemēram, lidostā „Rīga", pie Rīgas Autoostas vai pie viesnīcas „Latvija", slēdzot publisku piekļuvi tām un aizbildinoties ar privātīpašnieka tiesībām, kam nav pamata.

Savukārt publiskās taksometru stāvvietās ir vērojama sakritība, ka noteiktās publiskās taksometru stāvvietās stāv tikai noteiktu taksometru pakalpojumu sniedzēju transportlīdzekļi, kas liecina par iespējamu aizliegtas vienošanās pastāvēšanu tirgū, kura tiek nodrošināta ar piespiedu spēka palīdzību - durot riepas vai ietekmējot vadītāju, ja taksometrs iebraucis cita pakalpojumu sniedzēja sadalītajā teritorijā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!