Foto: F64

Trešdien Rīgas domes (RD) Mājokļu un vides komitejas deputāti akceptēja rīcības plāna projektu par vides trokšņa samazināšanu Rīgas aglomerācijā, kura ietvaros paredzēti dažādi pasākumi skaņas vājināšanai galvaspilsētā, tostarp satiksmes pārvadu un ielu remonti un "kluso" riepu uzlikšana pašvaldības un sabiedriskajam transportam, informēja RD.

Rīgas aglomerācijā ir noteiktas 18 prioritārās akustiskā diskomforta zonas – Centrs, Avoti, Grīziņkalns, Āgenskalns, Maskavas forštate, Pētersala, Cēsu iela, Daugavgrīvas iela, Teika, Tilta iela, Klīversala, Ķengarags, Miera iela, Purvciems, Dzirciems, Jugla, Krasta masīvs, Maskavas iela, kur kopumā dzīvo 120 436 cilvēku.

Nākotnē paredzēts pabeigt vairākus projektus, kas ne tikai uzlabos satiksmi, bet mazinās arī troksni: "Austrumu pārvads", izbūvējot Ieriķu – Vietalvas ielas posmu, Zemgales virzienā plānota maģistrālā transporta mezgla posma Bauskas iela – Ziepniekkalna iela izbūve, kā arī satiksmes pārvada pār dzelzceļa līniju Rīga–Skulte ar pievedceļiem izbūve. Troksni varētu vājināt, ierobežojot kravas transporta kustību, samazinot braukšanas ātrumu, turpinot zemās grīdas tramvaju ieviešanu un nosakot prasību, izmantot "klusās" riepas pašvaldības un sabiedriskajam transportam, norāda RD.

Lai mazinātu troksni, paredzēts arī sniegt lielāku atbalstu klusāka autotransporta, velosipēdu, elektrotransporta un sabiedriskā transporta tīkla izmantošanai, kā arī veicināt stāvparku izbūvi.

Tāpat RD sola pilnveidot normatīvo regulējumu, lai sekmētu ēku, kam ir skaņas izolācija, būvniecību. Savukārt, plānojot liela mēroga dzīvojamo un publisko apbūvi, būs jāparedz pasākumi teritoriju aizsardzībai pret vides trokšņa negatīvo ietekmi.

RD 2012. gadā bija apstiprinājusi rīcības plānu trokšņa samazināšanai. 2014. gadā šo plānu aktualizēja un pārstrādāja, jo tika apstiprināti jauni noteikumi par trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtību. Turklāt Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva paredz, ka Eiropas Savienības dalībvalstīm ir jāizstrādā un ik pēc pieciem gadiem jāpārskata trokšņu stratēģiskās kartes visām aglomerācijām ar vairāk nekā 100 000 iedzīvotājiem. Rīgas rīcības plāns vides trokšņa samazināšanai sagatavots, izmantojot 2015. gadā izstrādātās un ar RD lēmumu apstiprinātās trokšņa stratēģiskās kartes. Tajās izanalizēts autotransporta, sliežu ceļu, rūpniecības un gaisa kuģu radītais troksnis.

2014. gadā, rekonstruējot Kārļa Ulmaņa gatves pārvadu pār dzelzceļa līniju Rīga – Jelgava, uz šī pārvada abās pusēs tika uzstādīti trīs metru augsti prettrokšņa ekrāni, kuru kopgarums ir 846 metri. Trokšņa barjeru izbūve ir uzlabojusi apmēram 13 tūkstošu iedzīvotāju dzīves vides kvalitāti, lēš RD.

Līdz 2016. gadam Rīgā tika izveidotas divas tramvaja līnijas – 6. un 11. maršruts–, kuras atbilst zemās grīdas tramvaju prasībām un iegādāti zemās grīdas tramvaji. Patlaban RP SIA "Rīgas satiksme" kopumā izmanto 189 tramvajus, no kuriem 26 ir zemās grīdas tramvaji. Modernizēto tramvaja līniju tiešā tuvumā (līdz 100 metru lielā attālumā) dzīvo apmēram 26 tūkstoši aglomerācijas iedzīvotāju, kuru dzīves vietā tramvaja radītais trokšņa piesārņojuma līmenis ir samazinājies.

Pašvaldība arī stāsta, ka ir veicinājusi plašāku elektromobiļu izmantošanu, nosakot, ka, elektrotransportlīdzekļa vadītājam ir tiesības bez maksas lietot pašvaldības maksas autostāvvietas, ja transportlīdzeklim ir uzstādīta speciālas nozīmes valsts reģistrācijas numura zīme.

Turklāt pašvaldība noteikusi, ka, projektējot jaunas B vai C kategorijas ielas vai veicot to rekonstrukciju, ir jāparedz prettrokšņa pasākumi.

Plāns sagatavots laika periodam no 2017. gada līdz 2022. gadam. To pēc RD Mājokļu un vides departamenta (MVD) pasūtījuma sagatavoja SIA "Estonian, Latvian & Lithuanian Environment". Darba grupā, kura sagatavoja šo dokumentu, piedalījās pārstāvji no RD MVD, Pilsētas attīstības departamenta un Satiksmes departamenta, kā arī no Rīgas pilsētas būvvaldes, Veselības inspekcijas, Valsts vides dienesta Lielrīgas reģionālās vides pārvaldes, Rīgas Brīvostas pārvaldes, RP SIA "Rīgas Satiksme", VAS "Latvijas dzelzceļš", VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"", VAS "Latvijas Valsts ceļi un Satiksmes ministrijas. Konsultatīvajā darba grupā novērotāju statusā piedalījās pārstāvji no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas. Ir notikusi arī plāna sabiedriskā apspriešana.

Rīcības plāns vides trokšņa samazināšanai Rīgas aglomerācijā jāapstiprina Rīgas domei.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!