Foto: Valsts kanceleja

Valsts ieņēmumu dienestā (VID) pērn tika likvidētas 232 amata vieta un paziņots, ka šogad paredzēts likvidēt vēl 333, līdz janvāra beigām darbu zaudējis kopumā 51 cilvēks, portāls “Delfi” uzzināja VID.

VID informē, ka 2016.gadā uzsāktās amata vietu skaita samazināšanas ietvaros šā gada 1.janvārī bija likvidētas 232 amata vietas – no tām 211 vakances, bet atbrīvots 21 darbinieks, savukārt, līdz 2018.gada sākumam plānots likvidēt vēl 333 amata vietas, no tām uz šā gada janvāra beigās bija atbrīvoti 30 darbinieki.

VID gan uzsver, ka tam nav atsevišķu aprēķinu par to, cik izdosies ietaupīt no amata vietu skaita samazināšanas, bet norāda, ka šis ietaupījums būs daļa no kopējās reorganizācijas ietaupījuma – 1,5 miljoniem eiro.

VID arī norāda, ka tam nav atsevišķu aprēķinu par to, cik līdzekļus būs izdevies ietaupīt, slēdzot Klientu apkalpošanas centrus (KAC), bet citos – samazinot dienu skaitu, kurās klienti tiek apkalpoti klātienē.

Ieņēmumu dienesta dati rāda, ka jau no šā gada sākuma ir slēgts KAC Ilūkstē, bet šā gada 20.jūnijā paredzēts slēgt KAC Smiltenē. Šajā pilsētā no 1. jūlija būs Valsts un pašvaldību vienotais klientu apkalpošanas centrs, kurā VID speciālisti sniegs vien konsultācijas. Šāds centrs no 28. aprīļa darbosies arī Salacgrīvā. Šogad – 30.martā –, vēl iecerēts slēgt KAC Tukumā, Ogres KAC tiks slēgts 17.aprīlī, bet Krāslavā, Ludzā, Gulbenē, Alūksnē un Limbažos KAC tiks slēgti 30.aprīlī.

Valkas KAC paredzēts slēgt 31.maijā, Rīgā, Eduarda Smiļģa ielā izvietotais KAC darbosies līdz 3.jūlijam, bet KAC Talsos tiks slēgts 31.jūlijā.

VID arī atzīst, ka tam nav aprēķinu par to, cik cilvēki iepriekšminēto izmaiņu dēļ zaudējuši vai zaudēs darbu, bet norāda: aplēses liecina, ka no kopējās reorganizācijas VID šogad būs izdevies samazināt saimnieciskos izdevumus par kopumā 1,5 miljoniem eiro.

Ieņēmumu dienestā uzsver, ka izmaiņas VID darba organizācijā un darbinieku skaita ziņā tiek veiktas, lai paaugstinātu resursu izmantošanas efektivitāti un lietderību, kā arī lai nodrošinātu finanšu līdzekļu optimālu plānošanu un racionālu izlietošanu.

Pirms lēmumu pieņemšanas jau pagājušajā gadā tikusi veikta rūpīga VID noteikto uzdevumu un procesu analīze un tika izvērtēts VID klientu apkalpošanas centru un muitas kontroles punktu izvietojums, noslodze un efektivitāte.

VID arī uzsver: jāņem vērā, ka šo gadu laikā ievērojami resursi ir ieguldīti tieši VID informācijas tehnoloģiju attīstībā, tāpēc procesi ir automatizēti un praktiski visi pakalpojumi iedzīvotājiem pieejami attālināti, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS).

Svarīgi esot arī tas, ka jau kopš 2010. gada vairākām iedzīvotāju grupām EDS izmantošana ir obligāta: valsts amatpersonām – kopš 2010. gada, juridiskajām personām – kopš 2012. gada, bet fiziskām personām – saimnieciskās darbības veicējiem – kopš 2014. gada. Kopš 2014. gada 1.jūnija arī ikvienas personas algas nodokļa grāmatiņa ir pieejama tikai elektroniska dokumenta formā, izmantojot EDS.

VID arī pauž gandarījumu par to, ka 2016. gadā iesniegto gada ienākumu deklarāciju skaits EDS jau pārsniedza 70 %. Tāpat klientu ērtībai ir pieejama mobilā aplikācija, kur ikviens var nofotografēt un augšupielādēt čekus. Viss iepriekš minētais ir būtiski samazinājis nepieciešamību apmeklēt VID klātienē.

Tieši ņemot vērā šos un arī citus būtiskus faktorus, tika izstrādāta jauna VID klientu apkalpošanas koncepcija. Tā paredz VID klientu apkalpošanas centru atrašanās vietu optimizēšanu, jo resursi nav tikai darbinieki, bet arī telpas un informācijas tehnoloģijas.

Tas nozīmē, ka tiek samazinātas VID apsaimniekojamās un nomājamās platības, saglabājot finansiāli izdevīgākos variantus, savukārt darba vietas pārceltas uz citām VID rīcībā esošām telpām, sekmējot darba telpu ekonomiskāku izmantošanu.

Izmaiņas šī gada laikā pakāpeniski skars deviņus VID klientu apkalpošanas centrus, kuru darbība pašreizējās adresēs tiks pārtraukta, bet iespēju robežās VID meklēs risinājumus darbiniekiem nodrošināt darba vietas tuvākajos un noslogotākajos VID klientu apkalpošanas centros un tuvākajos valsts un pašvaldību vienotajos klientu apkalpošanas centros.

Taču, lai arī turpmāk iedzīvotājiem nodrošinātu VID pakalpojumu pieejamību klātienē arī tajās pašvaldību teritorijās, kurās VID klientu apkalpošanas centri tiek slēgti, pašvaldības telpās tiks izveidoti klientu apkalpošanas iecirkņi, kurā klientu kalpošanu veiks divi augstas kvalifikācijas VID darbinieki.

Komentējot klātienes apkalpošanas darba laiku izmaiņas no 1.februāra KAC ārpus Rīgas, VID norāda, ka pārējā laikā tiks veikta iesniegto dokumentu izskatīšana un apstrāde, kā arī citi ar nodokļu administrēšanu saistīti pienākumi, tādējādi paātrinot iesniegto deklarāciju apstrādi.

Šogad VID, kā jau minēts iepriekš, plāno atteikties no telpām jaunajā centrālajā ēkā Talejas ielā. VID plānos ir atteikties no aptuveni 3 500 kvadrātmetru platības izmantošanas, piedāvājot to citām valsts pārvaldes iestādēm.

Gala lēmums par to, kurām iestādēm un kādā veidā tiks izteikts šis piedāvājums, vēl nav pieņemts.

VID arī piebilst, ka, projektējot ēku, VID nepieciešamā platība nebija pārāk apjomīga. Tā tika projektēta atbilstoši tā brīža vajadzībām, taču VID pastāvīgi meklē risinājumus, kā samazināt izmaksas un efektivizēt resursu izmantošanu, tajā skaitā, arī telpu izmaksu jomā. Šobrīd samazināt darbam nepieciešamo platību ir iespējams tādēļ, ka notiek VID darbības optimizāciju un darbinieku skaita samazināšana.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!