Foto: DELFI

Nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" akcija, kas saistīta ar bijušas PSRS svētkiem – Padomju armijas un Jūras kara flotes dienu – izraisījusi satiksmes ministra Aivja Roņa sašutumu un, visticamāk, maksās amatu SM pārstāvim aviokompānijas padomē Kasparam Briškenam. Dažādu jomu ekspertu domas par notikušo dalās – ministra reakciju dēvē gan par pārspīlētu, gan par pamatotu, bet reklāmas akciju – gan par neveiklu, gan attaisnotu.

Politologs Ivars Ījabs portālam "Delfi" atzina, ka "airBaltic", plānojot atlaižu akciju, būtu varējis rīkoties sensitīvāk, jo "airBaltic" tomēr tiek asociēta ar Latvijas valsti un "kādiem biznesa apsvērumiem šajā ziņā nevajadzētu dominēt pār veselo saprātu", it īpaši – zinot, ar ko Latvijas kolektīvajā apziņā saistās padomju armija. Tomēr uzņēmuma apsvērumi par potenciālo peļņu līdz ar šo akciju ir gluži skaidri, jo būtiska daļa "airBaltic" peļņas un tirgus daļa ir orientēta tieši uz NVS valstīm.

""airBaltic" vadībai vajadzēja būt sensitīvākiem attiecībā pret zīmolu, ko viņi pārstāv, un saprast, ka padomju armijas diena nav gluži tie svētki, ko būtu jāsvin," teica politologs.

Ījabs neuzskata, ka Krievija kaut kā reaģēs uz šo akciju un satiksmes ministra sašutumu par to. "Esmu 100% drošs, ka šī lieta nav Krievijas Ārlietu ministrijas līmenī un tā uz šādām lietām nereaģē," viņš pauda, atzīstot, ka taču plaša publicitāte saistībā ar šo Roņa reakciju gan varētu būt.

"Tas, ka dažos Latvijai "sevišķi draudzīgos" medijos būs pilns ar negatīvu publicitāti, tas gan ir skaidrs, bet šīs Krievijas mediju daļas acīs Latvijas tēls neuzlabotos arī, ja "airBaltic" lidojumu atlaides rīkotu uz 9.maiju," ironizēja Ījabs.

Viņš uzskata, ka Ronim uz šo dažādi vērtējamo "airBaltic" akciju kaut kā bija jāreaģē, un viņš, prasot paskaidrojumus un atsaucot uzņēmuma padomes locekli, nav pārspīlējis.

Atšķirīgu vērtējumu sniedza aviācijas eksperts Tālis Linkaits, kurš portālam "Delfi" norādīja gan uz "airBaltic" kļūdu, gan Roņa pārspīlēto rīcību. Nacionālās aviokompānijas reklāmas akcija uz padomju armijas dienu bijusi kļūda, īpaši zinot, ka šis datums ne tikai Latvijā, bet arī citās reģiona valstīs ir vēsturiski sensitīvs. Reklāma bijusi redzama arī igauņu un lietuviešu valodā un ne visi lasītāji "šo domas asprātību varētu saprast", viņš izteicās.

Vienlaikus gan arī Roņa reakcija, atsaucot no amata "airBaltic" padomes locekli un Satiksmes ministrijas valsts sekretāra padomnieku, pēc eksperta domām, bijusi nepārdomāta un nenopietna, vai arī saistāma ar kādiem citiem, "mums pagaidām nezināmiem apsvērumiem".

"Ne jau padomes loceklim ir jāpārskata reklāmas, tas ir jādara uzņēmuma mārketinga cilvēkiem. Padomes uzdevums ir panākt kompānijas mērķim atbilstošu mārketinga un reklāmas stratēģiju," teica Linkaits.

Savukārt reklāmas jomas speciālists Ēriks Stendzenieks portālam "Delfi" teica - "airBaltic" akcija uz Vīriešu dienu, 23.februāri, pavisam noteikti ir risināmo problēmu saraksta beigu galā. Ja nacionālās lidsabiedrības mērķis ir vairot peļņu un tā izrēķinājusi, ka šāda akcija var nest papildus ienākumus, tad var droši apgalvot, ka tā ir arī valsts intereses ietveroša.

"Ja no šīs akcijas ieņēmumiem pieaug arī valstī ieņemtie nodokļi, kas nes labumu šīs valsts iedzīvotājiem, tad nav nekāda pamata teikt, ka šī akcija būtu kaut kādā mērā nosodāma. Ja valstī būtu noteikts ar likumu, ka 23.februāra atzīmēšana jāaizliedz, tad būtu citādi," teica Stendzenieks.

Līdz ar to Ronis, šādi reaģējot uz "airBaltic" atlaižu akciju 23.februārī, ir pāršāvis pār strīpu, uzskata reklāmas speciālists.

Baltijas Korporatīvā pārvaldības institūta valdes priekšsēdētāja Daiga Auziņa-Melalksne savukārt uzskata, ka Briškena atsaukšana no amata saistībā ar uzņēmuma mārketinga akciju ir "pārsteidzīga un tuvredzīga".

"Es to pat nosauktu par kaitniecisku uzņēmuma reputācijai un stratēģiskajai darbībai. Tas neatbilst ne valsts kā akcionāra interesēm ilgtermiņā, ne arī labas pārvaldības principiem. Padomes locekļu darbs ir jāvērtē profesionāli, balstoties uz uzņēmumam izvirzītajiem mērķiem un to sasniegšanu, turklāt ir jānodala uzņēmuma padomes, valdes un uzņēmuma speciālistu profesionālā atbildība. Šāda rīcība bez atbilstoša pamatojuma atsaukt padomes locekli ļoti spilgti apliecina, ka Latvijā ir nepieciešams būtiski reformēt valsts uzņēmumu pārvaldību, lai novērstu valsts uzņēmumu izmantošanu īstermiņa politisku mērķu sasniegšanai," paziņojumā medijiem komentē Auziņa-Melalksne.

Tikmēr lidsabiedrības korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags portālam "Delfi" uzsvēra, ka "airBaltic" ir aviokompānija, kas aicina cilvēkus ceļot.

"Mēs iepriekš esam piedāvājuši lidojumu atlaides gan Halovīna dienā, Valentīna dienā, Kristofera ielas dienā, vīriešu, sieviešu, Mātes dienā, 1.septembrī, un daudzos citos gadījumos. Ja kādam šie aicinājumi ceļot ir aizvainojuši – mēs no sirds atvainojamies, jo tas bijis neapzināti. Mūsu vienīgais un patiesais iemesls ir veicināt ceļošanu, un mēs turpināsim piedāvāt labākus ceļošanas nosacījumus, tai skaitā uz jaunajiem galamērķiem - Rijeku, Olbiju, Prāgu, Maltu, Larnaku, Hevīzu pie Balatona," klāstīja Vanags.

Jau vēstīts, ka satiksmes ministrs Aivis Ronis paudis sašutumu par Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" piedāvāto reklāmas aktivitāti ar atlaides kuponu piedāvāšanu lidojumiem, to saistot ar bijušas valsts PSRS militāriem svētkiem – Padomju armijas un Jūras kara flotes dienu. Ministrs atsauc SM pārstāvi lidsabiedrības padomē, jo uzskata, ka viņš nav pienācīgi kontrolējis uzņēmuma darbu.
"Uzņēmuma mārketinga un biļešu pārdošanas stratēģijai ir jāatbilst nacionālā pārvadātāja statusam un atbildībai," uzsvēra Ronis. Pats Briškens par notikušo ir neizpratnē.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!