Ugunsgrēks, kas pirmdien no rīta bija izcēlies uz leģendārā 19.gadsimta klipera "Cutty Sark", pašlaik ticis ierobežots, saskaņā ar ugunsdzēsēju teikto raksta BBC. Pēc paziņojuma par ugunsnelaimi no teritorijas ap kuģi-muzeju tika evakuēti cilvēki, jo bija aizdomas, ka uz kuģa varētu atrasties gāzes tvertnes, tomēr tas nav apstiprinājies.
Grīnvičā, dienvidaustrumos no Londonas, kur atrodas kuģis, transporta satiksmei slēgts pilsētas centrs. Policija cenšas noskaidrot ugunsgrēka izcelsmi un norāda, ka dedzināšana varētu būt bijusi ļaunprātīga.

Pēdējā laikā kuģis bija slēgts apmeklētājiem, jo tam tika veikti renovācijas darbi 25 miljonu mārciņu vērtībā. Kuģa apsaimniekotāji ir satriekti par notikušo un baiļojas, ka uguns būs iznīcinājusi nozīmīgas vēstures liecības – oriģinālos auduma izstrādājumus un dokumentus, sabojājusi kuģa detaļas, tomēr iepriecinošs ir fakts, ka aptuveni puse no kuģa aprīkojuma pirms renovācijas darbu sākuma bija nogādāta pagaidu uzglabāšanai.

Kā liecina www.baltsails.com mājaslapā izvietotā informācija, "Cutty Sark" tika uzbūvēts buru flotes zelta laikmetā – kliperu ērā. Tūkstošgadīga buru kuģu būvēšanas un ekspluatēšanas pieredze, daudzi zinātnes un tehnikas sasniegumi, kas bija uzkrāti līdz 19.gadsimta vidum, tas viss tika sintezēts klipera būvei – augstākajam un pēdējam burinieku būves etapam. Viss klipera konstrukcijā bija pakārtots ātrumam: ass, ļoti izstiepts priekšgals, hidrodinamiskas formas, milzīgas buras, izturīgs korpuss.

Kapteinis un kuģa īpašnieks Džons Villiss (John Willis) bija drosmīga kapteiņa dēls, kurš visu mūžu vadāja tējas kravas no Ķīnas uz Angliju. Sākumā Džons burāja uz sava tēva kuģiem, pēc tam kļuva par augstākās kvalifikācijas kapteini – klipera kapteini. Reiz Villiss ieradās pie kuģu būvētavas īpašniekiem ar piedāvājumu uzbūvēt viņam visātrāko kuģi par nedzirdētu cenu - 17 mārciņām par vienu celtspējas tonnu. Kuģim bija jāapdzen visi burinieki un tvaikoņi. Kuģbūvētavas īpašnieki, zinot Villisa raksturu, labi saprata, ka pirms griezties pie viņiem, Villiss jau visu ir pārdomājis un izrēķinājis. "Cutty Sark" bija pirmais un pēdējais kuģis, ko šī firma uzbūvēja. Tā kā kompanjoni nemācēja iekļauties cenā, firma bankrotēja.

Kuģis izdevās tik stiprs, ka jaunā klipera kapteinis bez bailēm pacēla papildus buras, būdams pārliecināts, ka konstrukcija izturēs. Pēc sava korpusa izturības "Cutty Sark" izrādījās nepārspēts kliperis ne tikai pateicoties kuģu būvētāju meistarībai, bet arī tam, ka kapteinis Džons personīgi uzraudzīja kuģa būvēšanu.

Bet nekādi "Cutty Sark" nopelni nepalīdzēja tam izturēt konkurenci ar tvaikoņiem. Ar katru gadu klipers nesa arvien lielākus zaudējumus savam īpašniekam, beigās 1895.gadā Džons Villiss pārdeva kuģi portugāļu kuģīpašniekiem. Iegūstot jaunu nosaukumu "Ferreira", "Cutty Sark", strādājot zem portugāļu karoga, pārvadāja kravas, kuras sameklēt kļuva arvien grūtāk.

Atkārtoti "Cutty Sark" kļuva slavens Pirmā pasaules kara laikā. 1915.gada rudenī klipera ekipāža nocēla 700 cilvēkus no angļu kuģa, kuru torpedēja vācu zemūdene. Demonstrējot brīnišķīgas manevrēšanas spējas un ātrumu, kliperis atrāvās no tam sekojošās zemūdenes un nogādāja izglābtos dzimtenē.

1916.gada7.maijā "Cutty Sark" iekļuva nežēlīgā vētrā pie Dienvidāfrikas krastiem un pazaudēja vienu no mastiem ar visām burām. Kliperi atšlepēja uz Keiptaunu, kur tā remontam neatradās kokmateriāli un to ilgi neatjaunoja.

Pēc Pirmā pasaules kara "Cutty Sark" nevarēja atrast pielietojumu okeāna līnijās, klipera celtspēja bija pārāk maza, lai konkurētu ar tvaikoņiem, bet kabotāžas līnijām – pārāk liels.

Slaveno kliperi jau gribēja pārdot lūžņos, kad 1922.gadā to nopirka un par personīgiem līdzekļiem izremontēja entuziasts un burinieku pazinējs kapteinis Vilfreds Doumens (Vilfred Dowman). Pieļaujot nelielas atkāpes no sākotnēja projekta (bezānmasts tika uztaisīts daudz īsāks nekā iepriekš), Doumens atjaunoja "Cutty Sark", tā izglābjot to no bojāejas.

Pēc Vilfreda Doumena nāves viņa atraitne nodeva kliperu britu Tirdzniecības flotes skolai. 1938.gadā burinieks tika nolikts Temzā. Daudzu gadu garumā kliperis kalpoja kā mācību līdzeklis, 1952.gadā kuģi nodeva senatnes pieminekļu saglabāšanas biedrībai. 1954.gada 10.decembra vēsā saulainā rītā 85 gadus vecais kliperis veica savu pēdējo reisu augšup pa Temzas upi uz tam speciāli uzbūvētu doku netālu no Londonas Jūras muzeja gandrīz uz Grīnvičas meridiāna. Vecais kliperis, kurš nebija zaudējis savu skaistumu un grāciju, tika vilkts ar ahteri uz priekšu pa speciālu izraktu kanālu, gandrīz aizskarot tā krastus. Viss, kas bija iespējams, no kuģa tika noņemts, lai samazinātu tā iegrimi. Kā tikko "Cutty Sark" izgāja cauri kanālam, to noslēdza, lai aizsargātu kuģi no vakara paisuma. Dokā klipera stāvokli nostabilizēja ar speciālām iekārtām, atsūknēja ūdeni, tā kā šobrīd apmeklētāji var aplūkot ne tikai virsūdens, bet arī zemūdens daļu.

Tagad kliperis Cutty Sark ir kuģis - piemineklis, kuģis – jūras flotes muzejs. Tā mastā plīvo kuģa pirmā īpašnieka Džona Villisa karogs. Kuģim – piemineklim ir milzīga popularitāte starp tiem, kurus vilina jūras romantika un uztrauc neaizmirstamais brīnišķīgo buru kuģu laikmets.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!