Foto: DELFI
Darbadienas vidū trikotāžas izstrādājumu ražotājas AS "Rita" telpās Pārdaugavā dūc desmitiem šujmašīnu. No gludekļiem paceļas balti tvaiki. Šuvējas tehniski precīzi un ātri iešuj rozā un zaļos krekliņos mazās info strēmelītes. Uz tām redzams plaši pazīstamā Zviedrijas apģērbu kompānijas "Hennes and Mauritz" (H&M) logo un uzraksts, ka apģērbs izgatavots Latvijā. "Viennozīmīgi – esam lieli ieguvēji, ka savulaik sākām sadarboties ar H&M, jo kopā esam sasnieguši kvalitātes augstumus. Tagad vēlamies beidzot palielināt mūsu darbību pašu tirgū – Latvijā, taču saskaramies ar katastrofālu darbaspēka trūkumu!" tā portālam "Delfi" stāsta A/S "Rita" Realizācijas daļas vadītāja Jūlija Grabarovska.

No Valentīna ielas ...pat uz Zanzibāru

Kļuvis zināms, ka jau 13.septembrī Rīgā beidzot atvērsies pasaulē tik populārā apģērbu zīmola H&M pirmais veikals Baltijā. Taču tepat pie mums daudzi joprojām nezina, ka daļa no zīmola trikotāžas izstrādājumiem jau 18 gadus tiek šūti tepat Rīgā, Valentīna ielā Pārdaugavā, kur atrodas AS "Rita". Pasaulē īpaši populāras tās H&M kolekcijas, ko zīmols veido sadarbībā ar kādu no pasaulslavenajiem modes grandiem. AS "Rita" šuvusi apģērbu arī šīm kolekcijām. Arī portāla "Delfi" apmeklējuma dienā šūšanas cehā top trikotāžas krekliņi ar populārā zīmola birku.

Trikotāžas uzņēmuma vienīgais šuvējs - vīrietis Vadims veiklām rokām cilā rozā sieviešu krekliņu. Tetovētais Vadims smejas, ka nebūt nejūtas nēsāts uz rokām sieviešu kolektīvā - "es sevi varu panest pats," viņš nosmejas un ķeras pie nākamās vīles. Blakus pie galda gludekli enerģiski cilā sieviete vārdā Ludmila. Viņa gludina katru dienu jau četrpadsmit gadus un smejas, ka pat mājās nav atbrīvota no gludināšanas pienākumiem - ģimenē šis darbiņš atkal ir jāpaveic tieši viņai. Gludie krekliņi gulst kaudzēs un tālāk no šejienes aizceļos uz desmitiem valstu visā pasaulē, kurp "Rita" eksportē šeit saražoto zem H&M zīmes - uz visu Eiropu, ASV un pat Meksiku, Koreju, Libānu, Zanzibāru, Maroku, Singapūru.

Pašmāju uzņēmums "Rita" ir pilna cikla trikotāžas ražotājs - tas nozīmē, ka no diegiem te uz vietas tiek adīti audumi, tad tie tiek krāsoti, piegriezti un sašūti. Pa telpas vidu grozās kundze ar nopietnu vaigu - Gaļina Lomikina ir uzņēmuma galvenā kvalitātes inženiere. Tieši viņa arī uztur tiešos sakarus ar zviedru uzņēmumu H&M - "Esam tiešām bijuši ieguvēji. Līdz mūsu sadarbībai uzņēmumā nebija ne tādu augstu kvalitātes prasību, nebija vispār tādu audumu, kādi tagad mums ir pieejami. Tagad mūsu kokvilna jau līdzinās zīdam. Kopā ar H&M esam izauguši". Uzņēmumā priecājas, ka zīmols tagad būs arī Rīgā - "Līdz šim ārvalstīs tas bija pirmais darbs - ieiet veikalā H&M un sameklēt apģērbā mūsu zīmīti Made in Latvia. Tāda ir viņu politika, ka iešuvēs vienmēr parādās neliels uzrakstiņš ar valsts vārdu, kur ražots," stāsta Gaļina Lomikina.


Piedāvājumā desmitiem darbavietu

Katrai maizītei ir sava garoziņa. "Mēs eksportējam vairāk nekā 90% produkcijas. Zviedru zīmols ir mūsu galvenais sadarbības partneris. Taču vienā mirklī sapratām, ka nu jau esam pārāk atkarīgi no viņu pasūtījumiem, tāpēc vēlamies palielināt mūsu pašmāju tirgus daļu," portālam "Delfi" skaidro uzņēmuma Realizācijas daļas vadītāja Jūlija Grabarovska. Uzņēmuma produkcija, kas tiek ražota ar pašu firmas zīmi "Rita", esot tieši tikpat laba kā tā, ko uzņēmums ražo priekš H&M. "Tā tas ir, jo mēs taču izmantojam tos pašus audumus, tehnoloģijas, iekārtas un kvalitātes kontroli! Tāpēc turpmāk vēlamies, lai mūs vairāk pazītu tepat - Latvijā ar to produkcijas daļu, ko dizainējam un ražojam paši zem zīmola "Rita". Grasāmies arī vairāk pievērsties Krievijas tirgum," stāsta Jūlija Grabarovska. Jau šobrīd uzņēmums kādai Krievijas kompānijai ražo īpašu, nedegošo trikotāžas apakšveļu, kas paredzēta ogļračiem un naftas nozarē strādājošajiem.

Taču uzņēmums saskāries ar pamatīgu problēmu - darbaspēka trūkumu. Pasūtījumu ir daudz vairāk, nekā iespēju tos izpildīt, tāpēc uzņēmumam nākas no tiem pat atteikties. Risinājumu problēmai nedeva ne mēģinājumi sadarboties ar izglītības iestādēm, ne Nodarbinātības valsts aģentūru. "Tas ir gandrīz izmisums. Mūsu valstī sagatavo apģērbu dizainerus, bet ne apģērbu šuvējus. Nav arī tekstilrūpniecības inženieru, ķīmiķu un citu speciālistu. Jaunie cilvēki, ar kuriem mēģinām sadarboties, diemžēl nav sapratuši, ko nozīmē strādāt un atbildēt par savu darbu," zināmu sarūgtinājumu pauž Grabarovska .

Tāpēc uzņēmums izšķīries atvērt savu "mācekļu konveijeru". Tieši šobrīd var pieteikties šuvēju apmācībai, ko organizē uzņēmums pats. "Esam gatavi apmācīt 50 šuvējas, maksāt nelielu stipendiju un pēc trīs mēnešu kursiem garantēsim darbu mūsu uzņēmumā. Darbs nav viegls, jo tā ir konveijera tipa ražošana, bet, piešāvies labs šuvējs, pie mums var nopelnīt 400 - 700 latus uz rokas, būs arī medicīnas apdrošināšana un citi bonusi," skaidro Grabarovska. Lai risinātu darbaspēka jautājumu, uzņēmums apsver domu par ražotnes filiāles atvēršanu kādā no Latvijas provinces pilsētām.

Lai nāk, mēs neesam konkurenti

"Es nezinu, ar kādu tieši preci H&M atnāks pie mums, bet es domāju, ka tas būs tas pats, ko mēs šujam un aizsūtam uz Eiropu. Visticamāk, ka mūsu prece metīs līkumu uz noliktavām Eiropā un tad atkal atgriezīsies Rīgā," uzskata Jūlija. Uzņēmumā visi uzsver, ka priecājas par zīmola veikala atvēršanu Rīgā. "Taču jāņem vērā, ka Latvijā cilvēki pieraduši H&M preces pirkt lietoto preču veikalos. Nezinu, kā klāsies jaunajiem veikaliem. Kā zināms arī pašas ķēdes ietvaros cenas atšķiras pa valstīm - Anglijā, piemēram, ir lētāk nekā Vācijā. Kā būs te - redzēsim," prāto Grabarovska.

Uzņēmums arī nedomā, ka pašu mājās tagad varētu izveidoties zināma konkurence - "Viņiem ir ļoti plašs sortiments, un mēs viņiem šujam tikai trikotāžu - krekliņus, džemperīšus, kleitas, pidžamas, topus un legingus. Trikotāža viņiem ir tikai apmēram 20% sortimenta, pārējais ir dažādu audumu produkcija, ko šuj Bangladešā, Indijā, Ķīnā, Turcijā un citviet. Tāpēc diez vai mēs nonāksim kādā konkurējošā stāvoklī, jo "Rita" ražo tikai trikotāžu un mums jau ir savs klientu loks," skaidro Jūlija Grabarovska.

AS "Rita" ir lieli plāni darbībai pašu mājās. Uzņēmums aicina atsaukties ne tikai šuvējas, bet arī pašmāju apģērbu dizainerus, kam ir idejas kopīgai sadarbībai. Uzņēmums nolēmis sadarboties arī ar rotu un aksesuāru ražotājiem. Šobrīd AS "Rita" piedāvā izstrādājumus lielākoties sievietēm un bērniem. Nākotnē paredzēts vairāk domāt par vīriešu apģērbšanu, un tas viss - zem pašmāju zīmola "Rita" preču zīmes.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!